Informatie en informatietheorie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Grammatica in balans.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Informatieverwerkende systemen
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Opdracht 25 IIIIk ga enkele informatie verzamelen over communicatie.
Evidence Based Management
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Tussentijdse evaluatie
1. Inleiding systeemtheorie 2. Complexe adaptieve systemen
Hoe is stabiel maatschappelijk leven mogelijk?
Communicatieproces .
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Basiscursus SWI Informatie gebruik Informatie retrieval.
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Het wezen van ‘contact’
Economie in de bovenbouw
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
ArchiValue: de APG-Case
Communicatieproblemen
Algemene Sociologie PA – B1
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
voor familie en vrienden van
Communicatie en Instumenten
Interculturele communicatie
Boek: biologie voor jou HAVO A
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Wat is informatie? Informatiekunde – F. Truyen. Wat is informatie? Van Dale: –1 [g.mv.] alles wat als bericht, als overdracht van kennis iets of iem.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Gedrag.
Gedrag.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Communicatie & Relatie
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
CRM vanuit het incidenten perspectief
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Redeneren over de verzorgingsstaat
Informatieverwerkende systemen
Is de ledenpartij achterhaald?
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Sociologische paradigma’s
Posters voor in het geschiedenislokaal
Basics over communicatie
Sociale Vaardigheden.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Informatie en informatietheorie

Literatuur: Vickery & Vickery, Information Science in Theory & Practice, H1 en H2 Van Cuilenburg, e.a. Communicatiewetenschap, H1 Van Peursen, Bertels & Nauta, Informatie, H2

Informatiewetenschap bestudeert de communicatie van informatie in de samenleving praktisch en theoretisch

Waarom informatie? Informatiebehoefte groeit sterk Schaal samenleving Complexiteit Steden als informatie intensieve systemen Informatie als instrument en grondstof de vuursteen van de 20e eeuw

Mechanismen: Toenemende vraag naar informatie door: complexiteit & coördinatie technologische innovatie opleidingsniveau gevarieerde levensloop

Complexiteit & coördinatie complexiteit neemt toe, en dus de behoefte aan coördinatie omvang samenleving (staat & markt) sociale differentiatie politieke participatie verzorgingsstaat (welzijn arrangementen; regelingen)

Technologische innovatie economie nieuwe produkten en processen nieuwe beroepen en vaardigheden handel en transport vrije tijd transport afstemming info & communicatiekanalen

Gevolg enorme groei ‘geletterdheid’ en informatie vraag naar vaardigheden om met informatie om te gaan veranderende normen (actief aanbieden informatie, toegankelijkheid, evaluatie van informatiediensten begin met studie van informatie (systemen) classificeren van (wetenschappelijke) informatie kwantitatieve studie van bibliografische produktie empirische studie van informatiegebruik

Het informatiesysteem plaatje in Vickery & Vickery, pagina 10

Systeem en organisme we maken en verbeteren componenten van het informatiesysteem maar als geheel vertoont het organische groei wetenschappelijke informatie informatietechnologie informatie(systeem)kunde informatiewetenschap

Informatiewetenschap gaat over: Gedrag van mensen als bron, producent, ontvanger, gebruiker, distributeur van informatie Kwantitatieve studie van informatie en informatiedragers omvang, groei, produktie, gebruik Semantische organisatie van informatie en van communicatiekanalen voor identificatie door zender en ontvanger

Informatiewetenschap gaat ook over Problemen rond opslag, analyse en retrieval Organisatie van informatiesystemen en de performance ervan De sociale (economische en politieke) context en betekenis

Algemene model van de communicatie van informatie: bron -> kanaal -> ontvanger -> effect

Communicatie van informatie als sociaal proces

Bron, ontvanger en kanaal zijn sociale fenomenen Mens is direct het kanaal (spreken) of indirect (ontwerp, onderhoud, management van ‘technische kanalen) Informatietechnologie is vanuit het perspectief van de informatiewetenschap van belang inzoverre het sociale proces van het communiceren van informatie erdoor wordt beïnvloed.

Implicaties Analyse van enkelvoudige communicatie van informatie is dus niet informatief Betekenis van informatie hangt af van (veranderende) positie van ontvanger Patronen van ‘informatieve communicatie’ evolueren ‘sterk afhankelijk van de evolutie van de onderliggende structuren en relaties’

Verkeerspatronen in de communicatie van informatie centraal individueel informatiebestand informatiebestand centrum kiest onderwerp en allocutie registratie tijdsbestek (tv) (enquête, examen) individu kiest onderwerp en consultatie conversatie tijdsbestek (boek) (telefoon) gesprek,

Wat is informatie eigenlijk? syntax semantiek pragmatiek

Algemene model bron ---> kanaal ---> ontvanger -> effect intentioneel? of elk stimulus-respons effect? Afbeelding uit Van Cuilenburg

Informatieruimten De informatieruimte bestaat uit eenheden informatie, die aan elkaar gerelateerd zijn Relaties ontstaan in de produktie en door de communicatie van informatie. Dat ‘zie’ je aan de informatie eenheden. Citaties Cocitaties Woordgebruik

Informatie gaat over tekens tekens in verschillende vorm tekens icoon; index, symbool tekentalen klanken, woorden, zinnen syntax: waarden + grammatica formele tekentalen (kunsttalen) symbolen, combinatieregels, afleidingsregels

Disciplines Semiotiek Linguïstiek Logica

niveaus Syntaxis: tekens en tekencombinaties Semantiek: verwijzing naar een wereld Pragmatiek: gebruik en effect van tekens alle drie aanwezig in logica. linguïstiek en semiotiek maar in verschillende betekenis

Informatie informatie als communicatie van representaties uit het ene voorstellingskader (van de zender) naar een ander voorstellingskader (van de ontvanger) via een informatiedrager (signaal) dat via een kanaal (media).

Niveaus van informatie syntactische informatie: signaal staat centraal, betekenis en gebruik blijven buiten beschouwing semantische informatie: betekenis staat centraal; gebruik, effect blijft buiten beschouwing pragmatische informatie: gebruik staat centraal, naast betekenis en signaal.

conditie voor differentiatie tussen informatieniveaus (pragmatische) informatie leidt vaak tot gedragsbeinvloeding bij dier: ‘automatisch’ mensen kunnen differentiëren tussen de niveaus: evolutionair resultaat. mens reageert niet (automatisch) op een signaal, en ook niet automatisch op de betekenis van het signaal.

Onderscheiden en observeren Niveau van observatie bepaalt of informatie syntactisch, semantisch of pragmatisch is.

Informatie en codificatie informatie-overdracht vereist codering decodering kanaal

Code is alles wat je al weet voordat de boodschap arriveert. b.v. bij morse tekens weet je welke code voor welke letter staat Elke taal is een code gecodeerd worden gebeurtenissen in onze leefwereld. Je kent syntax & woordenschat & betekenissen dus in principe alle mogelijke signalen/boodschappen

Informatie, onzekerheid en selectie Informatie is selectief: een bericht uit het repertoire van mogelijke berichten Dus, naarmate je verwachtte repertoire kleiner is, is informatie inhoud van je boodschap ook kleiner (want minder selectief)

Ruis en redundantie De boodschap kan verstoord doorkomen: dat noemen we ruis. Door meer informatie dan minimaal noodzakelijk door te sturen, kan dit worden voorkomen syntactisch: eexxttrraa iinnffoorrmmaattiiee semantisch: de circelvormige plattegrond van het ronde gebouw pragmatisch:aandacht trekken door zwaaien EN roepen

Informatie en leren Leren leidt tot afnemende (syntactische, semantische, en pragmatische) redundantiebehoefte Dus tot andere structuur van informatieboodschappen

Objectieve en subjectieve redundantie Objectief = meetbaar Subjectief = voor ontvanger

Redundantie en efficiency Redundante info = meer info = duurdere informatie Dit leidde tot de mathematische theorie van de communicatie Met veel andere toepassingen

Definitie Informatie is een functie van de verhouding tussen de mogelijke antwoorden voor en na ontvangst (van het bericht)

Mathematische theorie van de communicatie b.v. 32 kaarten, hoeveel informatie is nodig om een specifiek geval te selecteren. door 5 keer een ja/nee keuze te maken elke binaire keuze noemen we een BIT informatie dus de informatie nodig om een specifieke kaart te selecteren is I = 2 Log 32 = 5 (want 25=32)

Of in kansen I = - 2log (1/32) Stel nu dat we een van twee identieke kaarten uit 16 willen selecteren: I = - 2log (1/8)=3 dat kan niet met binaire keuzen maar wel met gemiddelden stel dat gebeurtenissen niet identieke kansen hebben identiek aan hierboven I = - 2log (1/32)