Richard Sennett Biografie Geboren: 1 januari 1943, Chicago, USA Opleiding:Harvard University Ph.D., 1969 University of.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De regionale overheid p
Vraaggericht werken.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
culturen categoriseren: basiswaarden
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
De toetssteen ‘14-’18.
Levensecht leren is dialogisch leren
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Vakmanschap is Meesterschap
De impact van nieuwe & social media
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 5.
Object van studie Het vak geschiedenis gaat over ‘het leven’ Geschiedenis beschrijft ‘hoe het was’ Geschiedenis is geen wetenschap.
First ID project Waterlant-Ydoorn
Kennis - Intelligentie
Ambachtelijkheid in de vrouwenopvang de medewerker als vakvrouw Inzichten en handelingsaanwijzingen Judith Wolf Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Hoofdlijn Communicatie
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
KEUKENMEIDENROMAN- KATHRYN STOCKETT Leesclubbijeenkomst 05 juni 2012.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Gentle Teaching.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Martinus Nijhoff en het modernisme.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Plato.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Agressie op de werkvloer
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Richard Sennett

Biografie Geboren: 1 januari 1943, Chicago, USA Opleiding:Harvard University Ph.D., 1969 University of Chicago B.A., 1964 The Julliard School of Music, 1961 Leerling van Hannah Arendt Werkte o.a. op Harvard en MIT en thans werkzaam als professor op de London School of Economics (Sociologie) en professor op de New York University (Humanities) 2010 Internationale Spinozaprijs voor gehele oeuvre

Belangrijkste publicaties The Uses of Disorder: Personal Identity & City Life (1970) The Fall of Public Man, Knopf (1977) Authority (1980) The Conscience of the Eye: The design and social life of cities, Faber and Faber (1991) The Corrosion of Character, The Personal Consequences Of Work In the New Capitalism, Norton (1998) (Ned. Vert. De flexibele mens, 2001 Respect in a World of Inequality, Penguin (2003) The Culture of New Capitalism, Yale (2006) (Ned. Vert. De cultuur van het nieuwe kapitalisme, 2007) The Craftsman, Allen Lane (2008) (Ned. Vert. De ambachtsman, 2008) The Foreigner: Two Essays on Exile, Notting Hill (2011) Together: The Rituals, Pleasures, and Politics of Cooperation (2012)

Thematiek Stedelijk leven Arbeidsverhoudingen Publieke ruimte Machtsrelaties Individu versus gemeenschap Productieprocessen Maakbaarheid van mens en samenleving Antikapitalistisch Nostalgisch?

mjd5iM42APA

De ambachtsman. De mens als maker (2008) Uitgangspunten: Kritiek op Hannah Arendt (politiek moet boven fysieke arbeid staan om richtsnoeren te geven n.a.v. productie atoombom Oppenheimer en Eichmann proces, vakbekwame bureaucraat) Definitie vakmanschap: De bekwaamheid om vakkundig iets te maken Vakmanschap staat voor een duurzame, basale menselijke drijfveer, het verlangen om werk goed uit te voeren omwille van het werk zelf Vakmanschap wordt gevormd door de dialoog tussen concrete handelingen en denken

2 stellingen: Alle vaardigheden, zelfs de meest abstracte, beginnen als lichamelijke oefening (meesterschap is meer dan uur werkervaring/oefening) De verbeeldingskracht vergroot het technisch begrip

Vakmanschap: geschiedenis Aristoteles: “Wij menen dat de architecten in elk beroep achtenswaardiger zijn en meer weten en verstandiger zijn dan de handwerkmannen, omdat zij de reden kennen van de dingen die worden gedaan.” Plato: Vakmanschap is altijd door kwaliteit gedreven werk – aretè. Poiein (poëzie) = maken en dichten. Vakmannen zijn dichters.

Vakmanschap: geschiedenis Middeleeuwen: gildensysteem: federatie van autonome werkplaatsen Werkplaats hiërarchie: meester gezel (± 5 – 10 jaar) leerling (± 7 jaar) Meester: ‘in loco parentis’, plaatsvervangend ouderschap. Godsdienstige eed om vaardigheden van de leerling te vergroten. Leren is nadoen

Vakmanschap: geschiedenis Gildencultuur verdwijnt o.i.v. geïndustrialiseerde samenleving (1800 – 1850) Verzet tegen mechanische reproductie o.a John Ruskin, William Morris, Arts & Crafts beweging, herwaardering handwerk

Opdracht 1: Schrijf een recept

Expressieve instructies 3 stellingen: Taal heeft er moeite mee om lichamelijke handelingen exact te omschrijven. De categorieën van taal zijn ontstaan door intentionele verrichtingen van de hand (Wilson) Demonstratie is niet vertellen maar laten zien, Show, don’t tell! Maar directe imitatie is niet mogelijk.

Expressieve instructies Goede en slechte recepten: slechte recepten De gebiedende wijs benoemt de handeling maar verklaart het proces van de handeling niet. Het ontbreken van metaforen (over-dragen) Verlammende autoritaire en zelfverzekerde toon Ontbreken van emphatie

Expressieve instructies Goede en slechte recepten: goede recepten Niet-uitgelegde impliciete kennis moet veranderen in expressieve instructie d.m.v. de sympathieke illustratie, de narratio en de metafoor. De sympathieke illustratie verplaatst zich in de moeilijkheden van de beginner. De narratio (decorbeschrijving) biedt kennis in verhalende vorm en plaatst de leerling in een andere omgeving. De metafoor geeft vergelijkingen en moedigt de leerling aan te herformuleren wat hij aan het doen is.

Opdracht 2: Herschrijf je recept

Het vakmanschap van de docent Plaatsvervangend ouderschap Ervaring Expressieve instructie Geduld Empathie Hanteert criteria voor kwaliteit, die voor de leek begrijpelijk zijn Betrokken Beroepstrots Ethisch bewust Denkt in ‘vakmantijd’, de langzaam verlopende tijd, die reflectie mogelijk maakt.

Opdracht 3: Lees dit boek