Integrale opdrachten STW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwing in Sociale en Technische Wetenschappen
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Project ERASPOP Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Eindwerk zesde jaar.
Over consumenten, gedrag en marketing
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Mediaopvoeding.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Module school en samenleving
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
2de graad.
Presentation Of Learning
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Bestrijd een vooroordeel
Medmec04 week 7 Engagement.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
IO-verantwoordelijken
COL je mee? Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge 2010 ik.
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Vernieuwing verzorging
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Structurele projectwerking in de Wingerd
Start Dit is een prototype van een applicatie waarop je evaluaties en onderzoeken kan vinden die jouw hulp nodig hebben. Je kan er ook je eigen evaluatie.
leerplantoelichting stw
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Eten in verschillende culturenBeroepen Gezond of ongezond? Wat zit er in mijn brooddoos? Mijn lievelingseten (LEER-) ACTIVITEITEN middelen – tools - werkvormen.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Curriculaire spinnenweb
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Methodiek: Plancyclus
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
TTT 2018 / 2019.
Transcript van de presentatie:

Integrale opdrachten STW

STW Waarvoor staat de – S – VAN STW? De sociale mens = de mens die leeft met anderen, in gemeenschap. Waarvoor staat de – T – van STW? De technische mens = de mens die handelt.   Waarvoor staat de –W- van STW? De wetenschappelijke mens = de mens die denkt.

Competentie ontwikkelend leren Competentie: samengaan van kennis vaardigheden attitudes (gedrag) in een bepaalde afgebakende context.

Competenties ontwikkelen C1: onderzoeken van Sw- en Nw-thema’s C2: organiseren van activiteiten en/of maaltijden C3: presenteren mondeling, schriftelijk en visueel C4: studeren en studieloopbaan

Integrale opdrachten 6u IO in de 2de graad Betrokken leraren die als team optreden: Leerkrachten Huishoudkunde Leerkracht Natuurwetenschappen Leerkracht Sociale wetenschappen Leerkracht ICT Leraren Expressie Nederlands Plastische opvoeding

Informatie verwerken Ja, ik heb alles ZELF gedaan: ik zocht en vond het eindwerk zelf op e-bay ik heb zelf een bod gedaan ik heb zelf betaald ik heb het zelf uitgeprint

Begeleid zelfstandig leren Ik heb 5 uren aan dit verslag gewerkt: 1 uur vervangen van het inktpatroon, 45 minuten gekeken naar een blanco scherm 2 uren via de telefoon technische hulp gevraagd 30 minuten gezocht naar het juiste lettertype

We hebben het tapijt vervangen door zaad en bloemen. We waren op zoek naar enige groei.

Individueel en samenwerkend leren wisselen elkaar af

Opdrachtbrieven Opdracht toelichten Confronteren: met onderzoeksvragen met organisatieopdrachten met presentatie-opdrachten Werkplannen en antwoordbladen Reflectie-opdrachten voorbeeld opdrachtenbrief: zie opdrachtenbrief vandaag Hier verwijzen naar de opdrachtbrieven die de ouders gekregen hebben. Eventjes tijd geven om te lezen.

Reflecteren over zichzelf en over de anderen

Voorbereiding op vervolgonderwijs “Blended learning” = online leren Doceren en hoorcolleges wisselen af met zelfstandig werk en groepswerk. Evaluatie door docenten, zelfevaluatie en peerevaluatie vormen samen het evaluatiebeleid van de hogescholen.

Voeding Geen koken om te koken Voeding in functie van gezondheid Voeding als toepassing van wetenschappen Van zoeken naar recepten en productinformatie, over bestelbonnen invullen, prijzen berekenen, tot bereiden volgens regels voedselveiligheid, vergelijken van resultaten, tot vaat en schoonmaak,….

Evaluatie Evaluatiesysteem en rapportsysteem: IO-rapport

Evaluatie Elke leerkracht houdt een evaluatieblad bij waarbij zij een aantal leerlijnen aanduidt dat zij zal beoordelen. Deze beoordeling wordt overgebracht in een evaluatiebestand Op het einde van elke IO krijgen jullie dan een IO-rapport samen met jullie maandrapport.

Semesterieel rapport

Organiseren doelpubliek (voorbeelden) IO brunch 3STW: lln 2de STV en 2de TW IO degustatiesalon 4STW: doelpubliek (ouders/leerkrachten) uitnodigen en bedienen

Invloed van SW Studeren en studieloopbaan IO ik ben wie ik ben Andere ideeën IO leren doe je in stijl IO communiceren kan je leren IO jongeren en de media IO Alles kits?

Organisatiemodel Klaskalender wordt opgemaakt voor enkele maanden. Vandaag krijgen jullie allemaal jullie klaskalender.

Theoretische ondersteuning Sociale wetenschappen Natuurwetenschappen

Zijn er nog vragen? Vuur maar af. De leerlingen van vorig jaar proberen een antwoord te geven en de leerkrachten vullen aan.

Bedankt voor de aandacht Veel succes en vanaf woensdag starten we officieel.