22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Standaard-bewerkingen
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Dyscalculie.
De som van de dag Rinske Stelwagen & Teun Hommersom.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
De rekentoetswijzers 2F en 3F
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Ouderavond 10 september 2013.
Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Rekenen en Rekenproblemen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
wiskunde in vernieuwd vmbo
Bijeenkomst 2 10 januari 2012 vincent jonker & monica wijers
Cursus rekendidactiek
RekenWeb.
Een nieuw spel voor het RekenWeb
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Over rekenen gesproken
Grote Rekendag a minor problem Vincent Jonker, fi Leo Prinsen, ipabo.
Freudenthal Instituut
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Vergelijkingen oplossen
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Een serious game voor rekenen op het MBO
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Met de Kennisbasis in zee!
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Referentiekader rekenen. Uit: /
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Rekenen periode 3 Meten en meetkunde les 6: Meten en meetkunde in het verkeer (Les 5 figuren slaan we over)
Voorlichting profiel zorg en welzijn
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut Conferentie Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Verder met rekenen Voorstellen Van ons zelf en waarom wij in dit doen 22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut

Verder met rekenen 13:15 – 13:25 13:25 – 13:35 13:35 – 14:00 14:00 – 14:35 14:35 – 14:45 Kennismaking Opbouw handreiking Voorbeelden Voortgang Tot slot Kennismaking van elkaar Kader: Hoe zien de standaarden en eindtermen eruit Bekijken: gezamenlijk een voorbeeld bekijken Indelen: Voorbeelden indelen op niveau Zoeken: heb je voorbeelden uit je eigen praktijk?? Wat neem je mee?: Wat heb je opgepikt voor je praktijk??

deel 1 kennismaking

Ontwikkelgroep Peter Griffioen, ROC Midden Nederland Frank Haacke, Summa College Annelies Jacobs, Boek voor taal Vincent Jonker, FI Irma Romme, Cinop Rinske Stelwagen, Cinop Monica Wijers, FI

Kennismaking Korte ronde: Naam, instelling, functie Wat doe je met rekenen? Wat is je motivatie (voor rekenen) !? Geen discussies. Even snel er door heen

deel 2 opbouw handreiking

Handreiking – indeling Standaarden en eindtermen (p. 1 - 85) Handreiking taal (p. 86 – 394) Handreiking rekenen (p. 395 – 422)

Welk gebied? (pagina 2)

Opbouw rekenen Domeinen = geen ‘losse’ vaardigheden (wel bij taal) Rekenen functioneel gebruiken in situaties vaak meer dan 1 domein domein Getallen ondersteunend (vgl taalverzorging) Rekenen opbouw leerlijnen (vakinhoud en – didactiek)

Context en zelfstandigheid

Domein Getallen Basiskennis volwassenen anders dan bij kinderen Niet (opnieuw) aanleren vanaf basis Begrip ipv specifieke technieken Rekenen leren gebruiken en toepassen Getallen is ondersteunend aan functioneel rekenen in de domeinen: Verhoudingen; Meten en Meetkunde; Verbanden

handreiking Verh. problemen herkennen, aanpakken en oplossen Procentproblemen oplossen Meetinstrumenten gebruiken Metriek stelsel en tijd Meetkunde: begrippen en ruimt. orientatie Meetkunde: rekenen (schaal, opp., inh.) Grafieken, diagrammen, tabell. en formules

deel 3 Voorbeelden

Kenmerken niveaus opgaven Complexiteit van getallen Complexiteit van bewerkingen Aantal uit te voeren bewerkingen Mate van abstractie van het probleem Mate van bekendheid met de situatie Aantal gegevens Wijze van presentatie van gegevens Relevantie van gegevens Taalgebruik Helderheid van het probleem Kenmerken niveaus opgaven

Voorbeeld Voorbeeld ‘Rekenen in de meetkunde’ (6) Indeling voorbeeldopgaven op Standaarden en eindtermen: Opgave op zoveel mogelijke manieren oplossen. Niveaubepaling Niveauomschrijvingen Instroom, 1F en 2F (Toelichting Rekenen blz. 1) Welk domein voornamelijk?? Vergelijken Standaard Vergelijken eindtermen

Hoe lang is het bed ongeveer?

Hoe groot is de oppervlakte van beide kamers ongeveer?

Voor het installeren van de verwarming in kamer 1 moet je weten wat de inhoud is. De kamer is 2,4 meter hoog. Bereken de inhoud.

Verhoudingen in recepten AKA Recept voor 4 personen -> hoe ga je dan naar 6 personen Let op de taal bij deze recepten (kan het compliceren) Pannenkoekmix (van zoveel gram). Hoeveel pannenkoeken haal je uit 1 pak. Er komen 9 mensen e.d.

Voorbeelden Houten speeltoestellen maken (trion) Daar komt rekenen bij kijken (zagen, afmeten, e.d.) Maak er foto’s van Gordijnen maken

Opdracht Bedenk een context Bedenk een opdracht Beschrijf deze en ‘plaats’ deze op de lijn I-1F-2F

deel 4 voortgang

handreiking Verh. problemen herkennen, aanpakken en oplossen Procentproblemen oplossen Meetinstrumenten gebruiken Metriek stelsel en tijd Meetkunde: begrippen en ruimt. orientatie Meetkunde: rekenen (schaal, opp., inh.) Grafieken, diagrammen, tabell. en formules

Verzamelkaart

verhoudingsproblemen Instroom 1F 2F verhoudingsproblemen procentenproblemen metriek stelsel en geld meetinstrumenten meetkundige begrippen rekenen in de meetkunde tabellen en grafieken en vuistregels

Opdracht Kies een onderwerp (een plastic mapje) per groep Bespreek 1 van je deelnemers (korte schets), liefst op niveau ‘instroom’. En bedenk hoe je deze deelnemer kunt begeleiden.

Opdracht Is deze verzamelkaart direct bruikbaar?

deel 5 tot slot

Verwijzingen http://www.steunpuntve.nl http://www.fisme.science.uu.nl/mbo Wat heb je hier geleerd?

dank voor jullie bijdrage monica wijers, m.wijers@uu.nl vincent jonker, v.jonker@uu.nl