22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut Conferentie Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Verder met rekenen Voorstellen Van ons zelf en waarom wij in dit doen 22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Verder met rekenen 13:15 – 13:25 13:25 – 13:35 13:35 – 14:00 14:00 – 14:35 14:35 – 14:45 Kennismaking Opbouw handreiking Voorbeelden Voortgang Tot slot Kennismaking van elkaar Kader: Hoe zien de standaarden en eindtermen eruit Bekijken: gezamenlijk een voorbeeld bekijken Indelen: Voorbeelden indelen op niveau Zoeken: heb je voorbeelden uit je eigen praktijk?? Wat neem je mee?: Wat heb je opgepikt voor je praktijk??
deel 1 kennismaking
Ontwikkelgroep Peter Griffioen, ROC Midden Nederland Frank Haacke, Summa College Annelies Jacobs, Boek voor taal Vincent Jonker, FI Irma Romme, Cinop Rinske Stelwagen, Cinop Monica Wijers, FI
Kennismaking Korte ronde: Naam, instelling, functie Wat doe je met rekenen? Wat is je motivatie (voor rekenen) !? Geen discussies. Even snel er door heen
deel 2 opbouw handreiking
Handreiking – indeling Standaarden en eindtermen (p. 1 - 85) Handreiking taal (p. 86 – 394) Handreiking rekenen (p. 395 – 422)
Welk gebied? (pagina 2)
Opbouw rekenen Domeinen = geen ‘losse’ vaardigheden (wel bij taal) Rekenen functioneel gebruiken in situaties vaak meer dan 1 domein domein Getallen ondersteunend (vgl taalverzorging) Rekenen opbouw leerlijnen (vakinhoud en – didactiek)
Context en zelfstandigheid
Domein Getallen Basiskennis volwassenen anders dan bij kinderen Niet (opnieuw) aanleren vanaf basis Begrip ipv specifieke technieken Rekenen leren gebruiken en toepassen Getallen is ondersteunend aan functioneel rekenen in de domeinen: Verhoudingen; Meten en Meetkunde; Verbanden
handreiking Verh. problemen herkennen, aanpakken en oplossen Procentproblemen oplossen Meetinstrumenten gebruiken Metriek stelsel en tijd Meetkunde: begrippen en ruimt. orientatie Meetkunde: rekenen (schaal, opp., inh.) Grafieken, diagrammen, tabell. en formules
deel 3 Voorbeelden
Kenmerken niveaus opgaven Complexiteit van getallen Complexiteit van bewerkingen Aantal uit te voeren bewerkingen Mate van abstractie van het probleem Mate van bekendheid met de situatie Aantal gegevens Wijze van presentatie van gegevens Relevantie van gegevens Taalgebruik Helderheid van het probleem Kenmerken niveaus opgaven
Voorbeeld Voorbeeld ‘Rekenen in de meetkunde’ (6) Indeling voorbeeldopgaven op Standaarden en eindtermen: Opgave op zoveel mogelijke manieren oplossen. Niveaubepaling Niveauomschrijvingen Instroom, 1F en 2F (Toelichting Rekenen blz. 1) Welk domein voornamelijk?? Vergelijken Standaard Vergelijken eindtermen
Hoe lang is het bed ongeveer?
Hoe groot is de oppervlakte van beide kamers ongeveer?
Voor het installeren van de verwarming in kamer 1 moet je weten wat de inhoud is. De kamer is 2,4 meter hoog. Bereken de inhoud.
Verhoudingen in recepten AKA Recept voor 4 personen -> hoe ga je dan naar 6 personen Let op de taal bij deze recepten (kan het compliceren) Pannenkoekmix (van zoveel gram). Hoeveel pannenkoeken haal je uit 1 pak. Er komen 9 mensen e.d.
Voorbeelden Houten speeltoestellen maken (trion) Daar komt rekenen bij kijken (zagen, afmeten, e.d.) Maak er foto’s van Gordijnen maken
Opdracht Bedenk een context Bedenk een opdracht Beschrijf deze en ‘plaats’ deze op de lijn I-1F-2F
deel 4 voortgang
handreiking Verh. problemen herkennen, aanpakken en oplossen Procentproblemen oplossen Meetinstrumenten gebruiken Metriek stelsel en tijd Meetkunde: begrippen en ruimt. orientatie Meetkunde: rekenen (schaal, opp., inh.) Grafieken, diagrammen, tabell. en formules
Verzamelkaart
verhoudingsproblemen Instroom 1F 2F verhoudingsproblemen procentenproblemen metriek stelsel en geld meetinstrumenten meetkundige begrippen rekenen in de meetkunde tabellen en grafieken en vuistregels
Opdracht Kies een onderwerp (een plastic mapje) per groep Bespreek 1 van je deelnemers (korte schets), liefst op niveau ‘instroom’. En bedenk hoe je deze deelnemer kunt begeleiden.
Opdracht Is deze verzamelkaart direct bruikbaar?
deel 5 tot slot
Verwijzingen http://www.steunpuntve.nl http://www.fisme.science.uu.nl/mbo Wat heb je hier geleerd?
dank voor jullie bijdrage monica wijers, m.wijers@uu.nl vincent jonker, v.jonker@uu.nl