Exact competentie gericht. Door Jos Vervoort, Teo Kleintjes en Johan Boullart. Laboratoriumschool te Eindhoven
Wie zijn wij? TEO JOS JOHAN SANNE FEMKE BJORN LUUT NIELS
Wat is ons doel ? Meer zelfvertrouwen, voldoening, denkvermogen, ontwikkelingsmogelijkheden. Door rekenen en wiskunde toe te passen in de praktijk.
Hoe te bereiken? Opgaven en reflectievragen maken
Hoe te bereiken? Met elkaar overleggen evt. hulp vragen
Hoe te bereiken? Maken van het eigen toolboek
Toolboek? Gebruiken in beroepsomgeving en diagnostische toets
Hoe te bereiken? Feedback tips geduld succes doorzetten
Filmpje youtube over rekenen bij erfenis
Wat nodig?
Wat verder ?
Wat verder ?
Wat verder ?
Gecijferdheid voor CGO Basisrekenen met contexten Eenheden, metriek stelsel met enkele meetkundige figuren Per_gedachte met basisconcepten uit natuurwetenschap Site vervoortboeken.nl als platform met ondersteuning door allerlei tools: diagnostische toetsen, powerpoint, afbeeldingen, internetlinks, leergesprekken, exceltools, ervaringen. Rondtoer site vervoortboeken
Welkom bij het MBO? 1 mL = 1000 L 1/0,01 = ? Waar is mijn rekenmachine? 102 + 103 = 105 Graag veel sommetjes van dezelfde soort Liever geen stukje tekst met een toepassing Geen gevoel voor hoeveelheden
Welkom bij het MBO? Geen gevoel voor natuurkundige concepten Slechte controlehouding Oppervlakkige leerstijl Snel afgeleid Fout ligt buiten de leerling Geen procesuitwerking Weinig zelfvertrouwen in rekenen en wiskunde
Eerste toets na 4 weken ?
Eerste toets na 4 weken ?
Score ? 80 % onvoldoende “En ik had een 8 voor wiskunde op de vorige school en daar hoefde ik niets voor te doen” “De eerste stappen naar leren leren worden door sommigen gezet”
Onze organisatie van het leren. Begeleid leren in studielandschap (30 leerlingen per begeleider) Extra mogelijkheid tot ondersteuning tijdens 2 VK-uren Diagnostische toets na ieder onderdeel van 4 weken Mogelijkheid tot herkansing na toetsanalyse en bijwerken toolboek Toolboek mag gebruikt worden bij de diagnostische toets en bij de uitvoering van beroepsopdracht. Na niet behalen herkansing volgt individueel traject met behulp van de reflectievragen. Er worden soms leergesprekken gehouden voor evaluatie, samenvatting of demonstratie. Eens per 4 weken is er een practicum natuurkunde van 2 uur.
Verwachte activiteiten van de leerlingen. Opgaven en reflectievragen( belangrijk!) maken. Controle van het antwoord. Met medeleerling(en) problemen bespreken en eventueel hulp vragen. Uitwerkingen bekijken Toolboek bijwerken nadat de ‘kwartjes’ gevallen zijn Herstelwerk door toetsanalyse en verdieping reflectievragen.
Vragen ? Stel ze aan het forum van ervaringsdeskundigen (studenten van onze opleiding).