Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Welkom op de Julianaschool
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Begeleid zelfstandig leren
Bodyworks K. Hasaj ICT-OA
Formatief - summatief evalueren
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Getalbeelden oefenen en herkennen
© STOP startschermvolgendevorigeSluiten 1. Aanmaak van Space6. Titel bewerken 2. Webadres kiezen7. Weblogtekst toevoegen 3.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
© BIJTJES TELLEN één voor één STOP.
Presentatie voor De Horizon.
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye1 ICT integratie in het onderwijs Interactieve edusoft met PowerPoint Lesgever: Geert Kraeye.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Informatie- avond groep 6
Online leerplatform voor de lagere school Je kind kan altijd en overal oefenen op wat het in de klas voor wiskunde heeft geleerd Op computer en tablet.
Return to Sender.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Werking van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Demonstratie 5.Voortgang bijhouden en takenmapje 6.Zelf aan de slag 7.Vragen & Afsluiting.
Informatieve bijeenkomst
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
Bijeenkomst September 2015
Vaco’s
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Differentiëren in de Franse les
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Vaco’s
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transcript van de presentatie:

Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag ! Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye

Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Volgende factoren bepalen het interactieproces Interactie Multimedia Attractieve context Taalontwikkeling Interface Feedback Simulatie van het denkhandelen Adaptief Extra Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye economisch - technisch Vanuit economisch - technisch standpunt Commerciële software Freeware Open-bron-software Zelf ontwikkelde toepassingen Hot Potatoes MS Excel MS PowerPoint Jclic, Teacher… Shareware, demoware, trailware… Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye didactisch Vanuit didactisch standpunt Oefenprogramma Leerprogramma Evaluatie-, toetsprogramma Simulatieprogramma Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Computer Ondersteunend Onderwijs (COO) Computer Ondersteunend Onderwijs PLUS (COO+) Computer Beheerd Onderwijs (CBO) COO CBO Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Zes functies die software kan hebben en die samen de plaats van het programma op de lijn COO-CBO bepalen zijn Instrueren Oefenen Toetsen Registreren Analyseren Plannen COO CBO Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Open software Software waar de leerkracht (of de leerling) bepaalde inhouden zelf kan bepalen, aanvullen, aanpassen. Gesloten software is software waar de inhoud volledig vast ligt en niet aangepast en/of aangevuld kan worden. Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Spel of les? Kan men al spelend leren? Kan men leren terwijl men speelt? Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Evolutie? Steeds meer webbased Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye AANDACHT: Goede educatieve software is nog geen garantie voor een goede integratie van het pakket binnen de onderwijsleersituatie. Alles staat of valt met de didactische capaciteiten van de lesgever en de voorbereiding. Daarnaast is het ook zo dat ‘minderwaardige’ pakketten mits het uitbouwen van een de nodige aanvullingen toch bruikbaar en relevant kunnen zijn. Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Hardwarevereisten Besturingssysteem Doelen bij het programma Duidelijkheid over het ontwikkelings- of leergebied Aansluiting bij de gebruikte methode/materialen Aansluiting met leeftijd en/of klas Aantal leerlingen Differentiatie, eventueel in combinatie met gradatie Helpfunctie (werking en/of inhoudelijk) Feedback Registratie – analyse – diagnose – planning Handleiding Technisch – ergonomisch Economisch Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye WAAR? computerhoek in de klas aparte computerklas klasoverschrijdende computerhoek mobiele/draagbare computers (laptops) VOORDELEN & NADELEN → VOORDELEN & NADELEN WANNEER? contractwerk, takenbord… hoekenwerk, kieskast… leerspelen… lesfase, differentiatie… Proberen ► leren ► ontdekken ► bijsturen… → Proberen ► leren ► ontdekken ► bijsturen… Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !

Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs© Geert Kraeye Klascement Inschrijven, registreren WARE Edusoft ► zie rubriek WARE Zelfstandig verkennen Educatieve software Verkennen ► offline + online Online ► fiche opstellen (zie instructies) Dileahs ► Uploaden fiche Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag !