RALFI en begrijpend lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Sprint Jabbla.
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Preventieve instructiemethodiek
Interventies RALFI.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.

ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Kurzweil in de praktijk
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Voortgezet technisch lezen
Portfolio
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Samenwerken aan een goede leesvaardigheid voor elk kind!
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
De basis van ADSL: het constructivisme
ouderavond groep 3 - lezen
Lezen: doe het goed voor
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Je sectorwerkstuk presenteren
Reflecteren.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Waar is de zevende dwerg?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Voortgezet technisch lezen
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
Kennisclip Web toepassingen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
WAT VRAAGT BEGRIJPEND LEZEN EN WAT WERKT OP DE WERKVLOER?
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Transcript van de presentatie:

RALFI en begrijpend lezen Laura Punt

Een kleine oefening Leesvloeiendheid Lees in tweetallen om beurten een stukje tekst hardop voor. Beoordeel elkaar met behulp van de vloeiendheidsschaal. Let op klemtoon, intonatie, ritme en tempo. Het gaat om snelheid en accuratesse en in het voortgezet onderwijs neemt vooral accuratesse bij oefening toe.

RALFI Het centrale doel is het verbeteren van de vloeiendheid en daarmee het leesniveau. Leesvloeiendheid en woordenschatontwikkeling zijn de twee belangrijkste bepalende factoren voor begrijpend lezen (Kees Vernooy).

R= Repeated Een tekst wordt op verschillende manieren herhaald gelezen: Voorlezen (met bijwijzen); Koorlezen; Duo lezen; Stillezen.

A=Assisted Leerlingen worden ondersteund bij het lezen. De docent leest eerst de tekst zelf vloeiend voor in een normaal tempo. Als de leerlingen zelf lezen, zegt de docent of de duo partner bij aarzeling het woord meteen voor.

L=Level RALFI steunt op de bevinding dat het voor de leesontwikkeling van zwakke lezers gunstig is te werken met relatief moeilijke teksten.

F=Feedback Door middel van directe feedback krijgen foutief gelezen woorden niet de kans om in te prenten. Positieve feedback is voor de leerlingen echter nog belangrijker.

I=Interactie en Instructie Het centrale doel van lezen is: begrijpen wat er staat! Daarvoor zijn interactie en instructie nodig. Door aarzelend hardop te denken en door het stellen van open vragen.