Scouting Academy in je groep: Waar begin je??
Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen
A. Wat is belangrijk? Wat is er aan de hand? Het totale pakket aan acties, kaders, richtingen en papier is zo groot dat veel groepen en praktijkbegeleiders niet weten waar te beginnen met de start-up van SA. Wat is is belangrijk? Stem SA (in het begin) af op je groepsidentiteit, niet andersom! Begin klein en behapbaar. Heb niet de illusie dat je alle SA-aspecten in 1x kunt uitrollen.
B. Stappenplan 1.Benoem een of meerdere praktijkbegeleiders 2.Bepaal basisniveau 3.Inventarisatie 4.Ontwikkeling
B. Stappenplan 1.Benoem een of meerdere praktijkbegeleiders In SOL Meld dit de regio en de regionale SA-intervisiegroep
B. Stappenplan 2.Bepaal basisniveau Benoem binnen je groep de vaardigheden voor te kwalificeren leiding (per team). Organiseer hiervoor een thema-avond: Nodig hiervoor i.i.g. uit: de eigen praktijkbegeleider, groepsbegeleider, teamleider(s) en een andere praktijkbegeleider uit de regio die deze opstart al heeft meegemaakt. Stel een lijst op van vaardigheden waarvan je wilt dat een gekwalificeerd leidinggevende dient te voldoen. Doe dit zó dat de leidinggevende zelf begrijpt wat verwacht wordt. Zoek een balans tussen vaardigheden die passend zijn bij jouw groep en die vanuit Scouting NL / Scouting Academy worden aangedragen. Resultaat: Op maat gesneden vaardighedenlijst
B. Stappenplan 3.Inventarisatie Inventariseer bij je nieuwe leidinggevende, zowel als individu als i.r.t. zijn/haar team: Welke vaardigheden zijn aanwezig? (meteen afvinken!) Welke komen tekort? Waar heeft het leidingteam behoefte aan? Wie gaat wat doen tijdens het ontwikkeltraject (op team- of groepsniveau afspreken) van nieuwe leidinggevenden? Wie introduceert de leidinggevende binnen de groep / het team? Wie is het aanspreekpunt voor materiaal-uitleg? Wie is het aanspreekpunt voor EHBO-uitleg? Wie is de trainer vanuit sociale processen? Herhaal jaarlijks Resultaat: Team-/groepsinventarisatie document
B. Stappenplan 4. Ontwikkeling van de nieuwe leidinggevende richting kwalificatie: Stel een seizoensplanning op waarin je stappen onderscheidt. Ga aan de gang met aanwezige en passende leermethoden; Trainingen (binnen groep en binnen regio) Zelf leren / lezen Door te doen (in groep) Regionale stagepoule Maak met leidinggevende afspraken over monitoring voortgang. Gebruik voorgaande documenten: Vaardighedenlijst om vaardigheden af te vinken Team-/groepsinventarisatie document om focus aan te brengen (bijv. beginnen met ontwikkeling van een specifieke vaardigheid omdat het team daar het hardst behoefte aan heeft). Resultaat: Talent Ontwikkel Plan
B. Stappenplan Documentatie Resultaat stap 2: Vaardighedenlijst passend bij team/groep Resultaat stap 3: Team-/groepsinventarisatiedocument Resultaat stap 4: Talent Ontwikkel Plan Tezamen: SA Starterskit, op maat gesneden werkmap voor jouw leidinggevende, jouw team en jouw groep
C. Vervolg en vragen Uit te werken voorstellen (mits akkoord): Thema-avond voor groepen/teams die met SA beginnen Regionale stage-poule: door regio georganiseerde vraag-/aanbod basis voor nieuwe leidinggevenden om bij andere groepen in de keuken te kijken ( = dé meerwaarde van S&P-training) 2 vragen voor nu: Als je de SA-basis en je eigen groepsbasis samensmelt tot een vaardighedenlijst, wat gebruik je dan als SA-basis? De Kwalificatiekaart of de Module-indeling? Of keuze open houden? Wat vinden jullie van de bruikbaarheid van dit voorstel??? Vervolgstappen bepalen o.b.v. feedback op deze presentatie