Scouting Academy in je groep: Waar begin je??. Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
door: Roderick Juffermans
John Vaupell Justin van der Steen
Presentatie introductie BGL
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
BIJEENKOMST MEISJES-/DAMESVOETBAL v.v. NUNSPEET: 3 juni 2013
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Scouting Academy.
Implementeren doe je samen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Effectieve instructie
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Groningen = Oranje = VVD. In beweging  We kunnen niet alles.  We zijn vrijwilligers.  Geen uitgebreide plannen of beleidsstukken.  Welke accenten.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communicatie met ouders
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Hoe up-to-date is jouw Scoutinggroep?
MANTELZORGGESPREK.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Platformdag HIC-IHT 10 november 2015
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Coach Academy Opbouw 1. Doel Leren hoe je van het Alkmaar Guardians jeugdplan tot een trainingsplan komt Ervarigen met elkaar delen Een gezellige avond.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Coach Academy Opbouw 2. Doel Leren hoe je op een trainingsplan komt met de punten van jeugdplan hoe maak je een individuele trainingsplan? Ervarigen met.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Scouting in perspectief Wereldwijd opgericht in: 1907 Wereldwijd 41 miljoen leden in meer dan 160 landen.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
De werkwijze van de op hoofdlijnen. Regulier overleg met Woonpartners op directie niveau. Overleg met gemeenten en overige partijen in het werkgebied.
Informatieblad BDD en JD 2017 Regio’s Twenteland & Essnlaand
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Scouting Academy, de mensen.
Implementatietips verslavingszorg: organisatie
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
‘Ontwikkelen doen we samen’
Activiteiten 2013, gericht op de uitvoering van het
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Duurzame inzetbaarheid
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Duurzame inzetbaarheid
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
BOM-model PV 25/03/2014.
Eigenaarschap.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Scouting Academy in je groep: Waar begin je??

Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen

A. Wat is belangrijk? Wat is er aan de hand? Het totale pakket aan acties, kaders, richtingen en papier is zo groot dat veel groepen en praktijkbegeleiders niet weten waar te beginnen met de start-up van SA. Wat is is belangrijk? Stem SA (in het begin) af op je groepsidentiteit, niet andersom! Begin klein en behapbaar. Heb niet de illusie dat je alle SA-aspecten in 1x kunt uitrollen.

B. Stappenplan 1.Benoem een of meerdere praktijkbegeleiders 2.Bepaal basisniveau 3.Inventarisatie 4.Ontwikkeling

B. Stappenplan 1.Benoem een of meerdere praktijkbegeleiders In SOL Meld dit de regio en de regionale SA-intervisiegroep

B. Stappenplan 2.Bepaal basisniveau Benoem binnen je groep de vaardigheden voor te kwalificeren leiding (per team). Organiseer hiervoor een thema-avond: Nodig hiervoor i.i.g. uit: de eigen praktijkbegeleider, groepsbegeleider, teamleider(s) en een andere praktijkbegeleider uit de regio die deze opstart al heeft meegemaakt. Stel een lijst op van vaardigheden waarvan je wilt dat een gekwalificeerd leidinggevende dient te voldoen. Doe dit zó dat de leidinggevende zelf begrijpt wat verwacht wordt. Zoek een balans tussen vaardigheden die passend zijn bij jouw groep en die vanuit Scouting NL / Scouting Academy worden aangedragen. Resultaat: Op maat gesneden vaardighedenlijst

B. Stappenplan 3.Inventarisatie Inventariseer bij je nieuwe leidinggevende, zowel als individu als i.r.t. zijn/haar team: Welke vaardigheden zijn aanwezig? (meteen afvinken!) Welke komen tekort? Waar heeft het leidingteam behoefte aan? Wie gaat wat doen tijdens het ontwikkeltraject (op team- of groepsniveau afspreken) van nieuwe leidinggevenden? Wie introduceert de leidinggevende binnen de groep / het team? Wie is het aanspreekpunt voor materiaal-uitleg? Wie is het aanspreekpunt voor EHBO-uitleg? Wie is de trainer vanuit sociale processen? Herhaal jaarlijks Resultaat: Team-/groepsinventarisatie document

B. Stappenplan 4. Ontwikkeling van de nieuwe leidinggevende richting kwalificatie: Stel een seizoensplanning op waarin je stappen onderscheidt. Ga aan de gang met aanwezige en passende leermethoden; Trainingen (binnen groep en binnen regio) Zelf leren / lezen Door te doen (in groep) Regionale stagepoule Maak met leidinggevende afspraken over monitoring voortgang. Gebruik voorgaande documenten: Vaardighedenlijst om vaardigheden af te vinken Team-/groepsinventarisatie document om focus aan te brengen (bijv. beginnen met ontwikkeling van een specifieke vaardigheid omdat het team daar het hardst behoefte aan heeft). Resultaat: Talent Ontwikkel Plan

B. Stappenplan Documentatie Resultaat stap 2: Vaardighedenlijst passend bij team/groep Resultaat stap 3: Team-/groepsinventarisatiedocument Resultaat stap 4: Talent Ontwikkel Plan Tezamen: SA Starterskit, op maat gesneden werkmap voor jouw leidinggevende, jouw team en jouw groep

C. Vervolg en vragen Uit te werken voorstellen (mits akkoord): Thema-avond voor groepen/teams die met SA beginnen Regionale stage-poule: door regio georganiseerde vraag-/aanbod basis voor nieuwe leidinggevenden om bij andere groepen in de keuken te kijken ( = dé meerwaarde van S&P-training) 2 vragen voor nu: Als je de SA-basis en je eigen groepsbasis samensmelt tot een vaardighedenlijst, wat gebruik je dan als SA-basis? De Kwalificatiekaart of de Module-indeling? Of keuze open houden? Wat vinden jullie van de bruikbaarheid van dit voorstel??? Vervolgstappen bepalen o.b.v. feedback op deze presentatie