Modern programmeeronderwijs $ a.exe Tik een rij getallen en sluit af met een 0: > 4 8 2 12 5 9 0 Het grootste getal is: 12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
De “ leraar” als rolmodel
Taalportfolio in Action
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
Werkcollege Elektrotechniek
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Klassen en objecten.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Het verbeteren van een modulaire verificatie techniek voor aspect georiënteerd programmeren Alfons Laarman.
Frank Stalpers en Ad Baars
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Visual Basic .NET voor studenten
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP  Tekenen.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Java en BlueJ Een goed idee?.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Taal nEen Alfabet is… een eindige verzameling symbolen nEen Taal is… een deelverzameling van T* bij een bepaald alfabet T nEen Zin is… een element van.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Niet differentiëren maar socialiseren
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Het gebruik van FP op een meeloopdag voor middelbare scholieren Paul de Mast.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Hoofdstuk 7 Herhaling Nieuw!. while ( x
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Declaratie en toekenningen nEén keer declarareren nMogelijk meerdere toekenningen int x; x = 100; x = 250; x = x + 1; x = 2 * x; int x = 100; x = 100;
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Loops en errors Array's Random try catch for loop while loop do while loop.
1Informatica in de Tweede Fase Frans Peeters 7 maart 2007 Deze presentatie is downloadable van
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Wat is het grootste getal
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Herhalingen
Wat gaan we doen? Theorie (14 colleges + 3 deeltentamens)
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Willekeurigheid en Herhaling
De FoutenFabriek Frank Deuring
TOP met iTasks 2.
Software Development fundamentals

Transcript van de presentatie:

Modern programmeeronderwijs $ a.exe Tik een rij getallen en sluit af met een 0: > Het grootste getal is: 12

Differentieren in voorkennis

Wat is “modern”? nWaar het afnemende veld om vraagt? nWat de studenten ervan verwachten? nWat we zelf belangrijk vinden? C++ Java C# PHP Ruby Haskell Pascal

Taal, tools, en technieken... nCompiler? nGeintegreerde ontwikkelomgeving? nUser-interface builder? nFramework wizard? nDebugger?

Wat hoort er bij? nProgrammeertaal (alle constructies?) nAlgoritmen? nLibraries? nTheoretische achtergronden? Moet het ook “leuk”zijn?

Groepsproject nAan het begin van de studie: motivatie, orienterend nAan het eind van de studie: integratie, evaluerend nTijdens de studie: groepswerk-vaardigheden of individuele programmeervaardigheden?

Feedback (Nakijken van ingeleverd werk) nPlagiaatcontrole? nAlleen werking? Of ook kwaliteit van de code? (en wat is dat dan?) nAutomatisch of door docent? nTheorietentamen of praktisch werk?

Dilemma’s: nWat is modern? Taalkeuze... Leuk? nTaal + tools + technieken... Welke? nTaal / Algoritmen / Libraries / Theorie nGroepswerk? Wanneer? nFeedback: wat en hoe? Discussie – Presentatie - Evaluatie

Utrechtse Practicumopgaven n0n2n0n2 n1n3n1n3

Theretische achtergronden...in een praktische context nFoutmeldingen uvariabele niet gedeclareerd upuntkomma vergeten u... nWaarschuwingen uunreachable code ustatement has no effect uwhile-statement doesn’t terminate deze waarschuwing is theoretisch onmogelijk!

Het Halting-problem is onoplosbaar bool stopt (string filenaam) {.... } void gemeen (string filenaam) { while ( stopt(filenaam) ) x++; } Ha! En dit dan? Nietes! Deze methode lost het op: stopt( "Gemeen.cs" ) wat komt er dan uit: ?

Het Halting-problem is onoplosbaar void gemeen (string filenaam) { while ( stopt(filenaam) ) x++; } stopt( "Gemeen.cs" ) Twee mogelijkheden: n“Gemeen” stopt wel n“Gemeen” stopt niet...dus stopt levert true op...dus gemeen bijft hangen!...dus stopt levert false op...dus gemeen stopt direct! tegenspraak! dus stopt kan helemaal niet bestaan

Eerste jaar Gametechnologie ntweede kwartaal: Gametechnologie introductie-project umaak een retro-game met nieuwe technologie

Retro-games GTA - Woerden 3D Zeeslag - voice control Megaman - webcam gesture control Lemmings - network multiplayer

En de "gewone” informatica? nInformatica introductieproject