Waarderen van leren Eric Halsberghe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Integrale opdrachten STW
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Presentation Of Learning
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
De zelflerende student
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
zelfsturend portfolio-onderwijs:
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Jaap van Lakerveld Directeur
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
11/10/2007 Gemengde werkgroep FOD Visie van de gemengde werkgroep FOD.
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Naam:Marc Arkes Klas:1 R SLB-er:Eric Mulder SLB 2013/2014.
Workshop evalueren Dcp
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Alle lijntje bij elkaar…?
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
Praktijkervaring en reflectie
Bijeenkomst September 2015
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Inzoomen op de klasscreening  Formulieren klasscreening  Zie pakket “Procesgericht kindvolgsysteem voor Kleuters”  Formulierenset 1 1.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Jaap van Lakerveld Directeur
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
LinkedIn – Je carriere start nu!
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Evaluatieonderzoek.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Transcript van de presentatie:

Waarderen van leren Eric Halsberghe Voorzitter Associatieraad voor Onderwijs Algemeen directeur KATHO

leren van elkaar, samen op zoek Uitdagingen: OVERZICHT Situering: leren van elkaar, samen op zoek Uitdagingen: Competentiegericht evalueren Flexibilisering , deelgroepen, individualisering Betrokkenheid van verschillende actoren bij de evaluatie Assessment in functie van development

Situering Uitdagende context kwaliteitszorg met evolutie naar instellingsaudit kwalificatiekaders, learning outcomes competentiegericht leren juridisering nieuwe evaluatievormen flexibilisering, individualisering ICT-mogelijkheden zelfevaluatie besparingen ….

Situering - vervolg Bekommernissen van de docent hoe kwaliteit blijven bieden? wie zijn mijn studenten? ik ben niet meer alleen! wat heb ik nog te zeggen? werkdruk! We kunnen veel leren van elkaar We kunnen samen evaluatiemateriaal ontwikkelen?

Uitdagingen: competentiegericht evalueren Competenties: integratie van kennis, vaardigheden en attituden in concrete contexten Verschuiving naar meer aandacht voor algemene, moeilijker te evalueren competenties Nood aan andere dan de klassieke evaluatiemethoden Hoe kwaliteit garanderen? Hoe juridisch sluitend maken? Relativeren – inherente beperkingen Kunnen ze het of kunnen ze het niet? Toleranties? Meta-evaluatie, evaluatie van hun eigen evaluatie-competenties

Uitdagingen: flexibilisering - deelgroepen - individualisering Overdrachten van cijfers? hoogste cijfer van meerdere evaluaties? Hoeveel examenkansen per jaar? Wie zit in mijn klas/groep? Evolutie naar pass or fail en aangepast curriculum Evolutie naar creditaccumulatie Evaluatie voor specifieke doelgroepen? studenten met functiebeperking, topsporters, afstandsonderwijs – regulier onderwijs, diversiteitsbeleid snowflake leren en evaluatie – ontkoppeling van plaats en tijd

Uitdagingen: betrokkenheid van meerdere actoren Peers Captains of society Werkveld Student zelf zelfevaluatie door lerende gegenereerde, gevraagde feedback Docentonafhankelijke feedback Geautomatiseerde feedback

Uitdagingen: assessment in functie van development Assessment FOR learning Informatieve ondersteunende feedback Niet enkel op het einde maar tussentijds “Engage me”, uitdagende doelen, boven zichzelf uitstijgen Feedback in functie van bereiken van eigen doelstellingen van de lerende, duidelijke criteria voor succesvol resultaat Geautomatiseerde gepersonaliseerde feedback Zelf feedback leren genereren Meta feedback, feedback over leerproces Assessment van niet-formeel en informeel leren