projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Grote nutteloze bouwwerken….
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Ontwerpprojecten In de praktijk
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Kameroperahuis Atlas Advies
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Welkom bij Projectmanagement
Redactioneel schrijven Les 1
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
ICTB/NB Projectmanagement.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Proces en Product.
De competente projectleider
Prince2 Componenten.
Vernieuwing verzorging
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
1 Peer Assesment Studenten beoordelen elkaar. 2 Doel  Er wordt je een spiegel voorgehouden  Het ‘beter’ functioneren in een groep waardoor de groep.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Al doende leren training docenten
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Ervaringen Implementatie in Nederland
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Project Management Fails
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Samenwerken.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Informatica afsluiting
SCRUM Agile ontwikkelen
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Niets is wat het lijkt.
Verschillende rollen en stijlen
ABV 03 Samenwerken Bijeenkomst 3 Teamspirit Teambelang Assertiviteit.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Rollen binnen het werkplekleren
Anders kijken, anders doen
Dineke Kasper studieadviseur
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Burgerschap Samenwerkend leren
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar 4-4-2017 projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar Niki Vaes Inge Geurts Ad Paulissen Presentatie docentevent projectmatig onderwijs 10 april 2014

Opzet van de workshop introductie 4-4-2017   introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs kenniscafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

Opzet van de workshop introductie 4-4-2017   introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs Kennis cafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) 4-4-2017 status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld project inrichten   project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken,) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af  

project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten   project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af 4-4-2017  

project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten   project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken,) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af 4-4-2017   ?

project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten   project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af 4-4-2017  

project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten   project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken) voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief) 4-4-2017  

project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten   project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken, voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief) 4-4-2017  

project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) status project project management (PM) projectmatig werken in onderwijs (PW) voorbereiden business case Project Initiatie Document (PID) TOKIG : Tijd, Organisatie en risico’s, Kwaliteit, Informatie, Geld leerplan, leerdoelen, waarom werkvorm PW inhoudelijk en leerdoelen; beschrijving groepsopdracht of projectopdracht tijd, organisatie van de groepen/groepsindeling, gewenste kwaliteit werk, informatievoorziening, middelen project inrichten   project kick off wie is de opdrachtgever wie zit er in stuurgroep (BUS, business-user-supplier vertegenwoordigers) wie is de projectleider wie zijn de teamleden start bijeenkomst (verheldering, teamvorming, motivatie, afstemming, eerste afspraken, voor wie werkt de projectgroep (docent? extern zoals bedrijfsmentor, gesimuleerde opdrachtgever?) B: inhoudelijk deskundige (docent?) U: gebruikers, doelgroepen (van de projectproducten) S: wie zorgt voor de noodzakelijke middelen (docent? stafbureau?) rol in groep andere rollen in groep? eerste bijeenkomst van de groep (met docent? verheldering, teamvorming (rollen?), motivatie, afstemming, eerste afspraken) project loopt projectleider managet het project (zorgt dat iedereen aan het werk kan en is, lost conflicten op, houdt TOKIG in de gaten en stelt bij) projectleider rapporteert periodiek aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor projectleider rapporteert issues (noodsituaties, risico’s) aan opdrachtgever/stuurgroep, legt beslispunten voor groep werkt (volgens rollen?) docent begeleidt de groep, lost problemen mee op (inhoudelijk, groepsproblemen) groep rapporteert tussentijds aan docent (zoals afgesproken), docent geeft feedback groep/groepslid rapporteert noodsituatie aan docent project afsluiten projectleider maakt eindrapportage voor akkoord opdrachtgever en stuurgroep lessons learned projectleider zorgt voor goede overdracht projectresultaten projectleider wikkelt projectorganisatie af groep maakt eindrapport voor docent; docent beoordeelt de groepsopdracht (cijfer?, cijfer voor groep, cijfer voor groepsleden individueel; geeft feedback, lessons learned studenten) groep draagt groepsproducten over docent wikkelt werkvorm af (cijfers vastleggen, lessons learned en evaluatie tbv volgende keer; (feedback op leerplan, evaluatie werkvorm, administratief) 4-4-2017   leiderschap en begeleiding (kennisbank)

4-4-2017  

Opzet van de workshop introductie 4-4-2017   introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs kenniscafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

Achtergrond onderwijs en projectleiderschap Vanaf 2001 werkzaam bij Fontys Hogeschool Sociale Studies Colleges projectmatig werken, begeleiding en beoordeling projectmatig werken Vanaf 2012 werkzaam bij de diensten als projectmanager, o.a. implementatie HR2day Voettekst

Projectmatig werken succesfactoren Projectleider zorgt voor strak beheer en voortgang (tokig) Samenwerking Iedereen kent het doel en staat daarachter Communicatie Teamsamenstelling Juiste persoon op de juiste plek Voettekst

Problemen in onderwijsproject Inhoud of doel is niet helder Samenwerking loopt niet Teamsamenstelling klopt niet Doelen lopen door elkaar projectmatig werken versus inhoudelijk doel Motivatie van de projectleden: waarom projectmatig werken, wat heb ik daar aan? Voettekst

Teamsamenstelling en samenwerking Verschillen tussen onderwijs en praktijk Wie stelt het team samen? Op basis waarvan wordt het team samengesteld? Leren samenwerken of samenwerken Voettekst

Teamsamenstelling praktijk Uit te voeren door Projectleider, op basis van: Competenties en vaardigheden Productkennis en specialismen Teamrollen, rollen van belbin of hoeden van bono; Eigenschappen die nodig zijn in het project Werkstijlen Praktische omstandigheden Voettekst

Teamsamenstelling onderwijsproject Uit te voeren door docent of student, op basis van: Praktische omstandigheden samenstelling lesgroep op basis van alfabet? Vrienden en hij woont ook nog lekker dichtbij eigenschappen: hij is ook een doener etc. Wij vinden het zelfde onderwerp interessant of liepen op dezelfde plek stage Al lerende elkaars competenties ontdekken Voettekst

4-4-2017 Oefening 1 Ga allemaal op een stoel zitten verspreid door de ruimte, de stoel moet vrij staan in de ruimte 1 persoon staat op en gaat zo ver mogelijk van zijn/haar stoel weg staan Het is zijn/haar doel om weer op een lege stoel terecht te komen Moet altijd op rustig tempo lopen Spelregels: Rest mag rennen, vliegen etc om te voorkomen dat persoon op lege stoel gaat zitten. eenmaal opgestaan mag je niet terug naar je eigen stoel. Wel naar een andere lege stoel. Als je staat moet je lopen Groep moet samenwerken Er mag een geluid worden gemaakt Er mogen geen gebaren worden gemaakt Er mag niet geduwd of getrokken worden Mogelijkheid oefening nog een keer (afhankelijk van de eerste keer en van de tijd) Iedereen is reactief en introvert, wat gebeurt er nu? Iedereen is actief en extravert en wil de leiding nemen, wat gebeurt er nu? Voettekst

spelregels Rennen, vliegen etc om te voorkomen dat persoon op lege stoel gaat zitten is toegestaan Eenmaal opgestaan mag je niet terug naar je eigen stoel. Wel naar een andere lege stoel. Als je staat moet je lopen!!! Er mag géén geluid worden gemaakt Er mogen geen gebaren worden gemaakt Er mag niet geduwd of getrokken worden Voettekst

Oefening 2 Voorbereiding: Verdeel rollen over de groep, maak afspraken wie welke rol heeft! Reactief/actief Extravert/introvert Zelfde regels! Voettekst

Conclusie teamsamenstelling Zorg indien mogelijk dat studenten invloed hebben bij het samenstellen van de projectgroep Hou rekening met diverse factoren/rollen bij het samenstellen van de projectgroep Leer studenten hoe een projectgroep samen te stellen Zorg voor diversiteit!

Opzet van de workshop introductie 4-4-2017   introductie projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar: inventarisatie voorbeeld-1 (begeleiden en leiderschap) voorbeeld-2 (teamvorming – interactieve oefeningen) mogelijk vervolg en afsluiting kennisbank uitbreiden met projectmatig onderwijs (> KB) Kennis cafe – thema’s voor een vervolgbijeenkomst Opzet van de workshop

4-4-2017 Presentatie docentevent projectmatig onderwijs 10 april 2014