Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs
Ouderbetrokkenheid Hefboom naar gelijke onderwijskansen
Resultaten Interactieve methodiek: -Voor secundair onderwijs Om leerkrachten S.O. als schoolteam de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te laten brengen en te optimaliseren. -Voor lerarenopleiding Om studenten een visie te laten ontwikkelen m.b.t. ouderbetrokkenheid en via stage-opdrachten de kans te geven deze visie te toetsen aan de realiteit.
Wat wordt er inhoudelijk aangereikt? Visie: Wat is ouderbetrokkenheid? Waarom ouders betrekken? Waarin ouders betrekken (terreinen en initiatieven) In hoeverre ouders betrekken?
Waarin ouders betrekken? Welbevinden en leerprestaties van leerling Huiswerk en studiemethode Studieoriëntering Didactisch gebied Sociaal-emotioneel/school- en klasklimaat Feesten en activiteiten Reilen en zeilen van de school 7 Terreinen van betrokkenheid
In hoeverre ouders betrekken? 5 betrokkenheidsniveaus Meeweten Meedelen Meehelpen Meedenken Meebeslissen
Betrokkenheidsniveau Terreinen MeewetenMeedelenMeehelpenMeedenkenMeebeslissen Betrokkenheid op leerling: welbevinden – prestaties Betrokkenheid m.b.t. huiswerk en studiemethode Betrokkenheid m.b.t. studieoriëntering Betrokkenheid op didactisch gebied Betrokkenheid op sociaal-emotioneel gebied, klas- en schoolklimaat Betrokkenheid m.b.t. feesten en activiteiten Betrokkenheid m.b.t. reilen en zeilen van de school
Een koffer vol: Teasers Stellingenkaarten Situatiekaarten Ouderkaarten Posters Stickers Een tijdscapsule Gekoppeld aan een WIKI met inspiratiebronnen Goodpractices Weblinks: literatuur, organisaties, beeldmateriaal
Stelling Het betrekken van ouders komt het welbevinden en de individuele prestaties van leerlingen ten goede
Ouderkaart Als ouder vind ik het moeilijk om een bepaald probleem aan te kaarten. Ik ben altijd bang dat dit in het nadeel van mijn kind gaat spelen.
FASERING IN PROJECT Hoe zijn wij te werk gegaan
Op basis van interviews met scholen, literatuurstudie en studiedagen ontstond: –visietekst op ouderbetrokkenheid –instrument om de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te brengen en prioritaire doelen en acties te bepalen Fase 1
Een WIKI Waarop het volgende te vinden was: Visietekst Instrument + draaiboek voor secundaire scholen Doel: beginsituatieanalyse m.b.t. eigen visie en initiatieven+ deze verfijnen en optimaliseren Inspiratiebronnen: good practices (de interviews en goodpractices uit literatuur) Producten Fase 1
Instrument werd uitgeprobeerd bij een aantal secundaire scholen die ook geïnterviewd werden. Instrument werd voorgelegd aan andere pedagogische (begeleidings)diensten. Op basis van feedback werd de methodiek aangepast. Fase 2
Instrument aanpassen:van screeningsinstrument naar interactieve methodiek. Dit resulteerde in een koffer met tweeledige bedoeling en dus ook een dubbele handleiding Fase 3
iOuder staat voor : interessante ouder, intelligente ouder, in interactie met de ouder, de ouder en ik,… Fase 3
contactgegevens
Werkten mee: Projectteam: Els Keunen (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Greet Van Doren (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Guido Swinnen (Katholieke Hogeschool Limburg)(co- promotor) Ingrid Heps (XIOS Hogeschool Limburg) Leon Timmermans (CVO STEP Hasselt) Werkten ook mee in de periode sept 2007 – sept 2009 Johan Ardui - KHLim Daniël Vandersmissen - KHLIM Marijke Hendrickx - XIOS