Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
IPad op Bos en Vaart Kinderen van nu groeien multimediaal op.
Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Samen met ouders aan het werk!
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Brede school in Berkenbos
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
programma 9u30 Ontvangst 10u00 voorstelling van resultaten diversiteitsspiegel en –kader taalbeleidspiegel en –raster wiki 11u00 feedback van de deelnemers.
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
RTC Presenteert Welkomstwoord – Guido Bijnens, voorzitter RTC Limburg – een overgangsjaar Aanbod najaar 2010 Beurs en netwerkmoment.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Van visie naar curriculum
Studiedag 18 mei 2011 Docenten lerarenopleingen
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Wie is en wat doet NOvELLe ? NOvELLe Regionaal Platform Lerarenopleiding Limburg = Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleidingen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Schoolopbouwwerk Menen
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Ouders en school samen Maart 2016
het katholiek basisonderwijs
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs

Ouderbetrokkenheid Hefboom naar gelijke onderwijskansen

Resultaten Interactieve methodiek: -Voor secundair onderwijs Om leerkrachten S.O. als schoolteam de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te laten brengen en te optimaliseren. -Voor lerarenopleiding Om studenten een visie te laten ontwikkelen m.b.t. ouderbetrokkenheid en via stage-opdrachten de kans te geven deze visie te toetsen aan de realiteit.

Wat wordt er inhoudelijk aangereikt? Visie: Wat is ouderbetrokkenheid? Waarom ouders betrekken? Waarin ouders betrekken (terreinen en initiatieven) In hoeverre ouders betrekken?

Waarin ouders betrekken? Welbevinden en leerprestaties van leerling Huiswerk en studiemethode Studieoriëntering Didactisch gebied Sociaal-emotioneel/school- en klasklimaat Feesten en activiteiten Reilen en zeilen van de school 7 Terreinen van betrokkenheid

In hoeverre ouders betrekken? 5 betrokkenheidsniveaus Meeweten Meedelen Meehelpen Meedenken Meebeslissen

Betrokkenheidsniveau Terreinen MeewetenMeedelenMeehelpenMeedenkenMeebeslissen Betrokkenheid op leerling: welbevinden – prestaties Betrokkenheid m.b.t. huiswerk en studiemethode Betrokkenheid m.b.t. studieoriëntering Betrokkenheid op didactisch gebied Betrokkenheid op sociaal-emotioneel gebied, klas- en schoolklimaat Betrokkenheid m.b.t. feesten en activiteiten Betrokkenheid m.b.t. reilen en zeilen van de school

Een koffer vol: Teasers Stellingenkaarten Situatiekaarten Ouderkaarten Posters Stickers Een tijdscapsule Gekoppeld aan een WIKI met inspiratiebronnen Goodpractices Weblinks: literatuur, organisaties, beeldmateriaal

Stelling Het betrekken van ouders komt het welbevinden en de individuele prestaties van leerlingen ten goede

Ouderkaart Als ouder vind ik het moeilijk om een bepaald probleem aan te kaarten. Ik ben altijd bang dat dit in het nadeel van mijn kind gaat spelen.

FASERING IN PROJECT Hoe zijn wij te werk gegaan

Op basis van interviews met scholen, literatuurstudie en studiedagen ontstond: –visietekst op ouderbetrokkenheid –instrument om de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te brengen en prioritaire doelen en acties te bepalen Fase 1

Een WIKI Waarop het volgende te vinden was: Visietekst Instrument + draaiboek voor secundaire scholen Doel: beginsituatieanalyse m.b.t. eigen visie en initiatieven+ deze verfijnen en optimaliseren Inspiratiebronnen: good practices (de interviews en goodpractices uit literatuur) Producten Fase 1

Instrument werd uitgeprobeerd bij een aantal secundaire scholen die ook geïnterviewd werden. Instrument werd voorgelegd aan andere pedagogische (begeleidings)diensten. Op basis van feedback werd de methodiek aangepast. Fase 2

Instrument aanpassen:van screeningsinstrument naar interactieve methodiek. Dit resulteerde in een koffer met tweeledige bedoeling en dus ook een dubbele handleiding Fase 3

iOuder staat voor : interessante ouder, intelligente ouder, in interactie met de ouder, de ouder en ik,… Fase 3

contactgegevens

Werkten mee: Projectteam: Els Keunen (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Greet Van Doren (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Guido Swinnen (Katholieke Hogeschool Limburg)(co- promotor) Ingrid Heps (XIOS Hogeschool Limburg) Leon Timmermans (CVO STEP Hasselt) Werkten ook mee in de periode sept 2007 – sept 2009 Johan Ardui - KHLim Daniël Vandersmissen - KHLIM Marijke Hendrickx - XIOS