Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Edushock leerfestival
Leer de namen van de noten 1
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Medezeggenschap en de Benchmark
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
….een korte presentatie
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Naar het Jaareinde toe
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
de werkgever van de toekomst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Accountancy en Advisering
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Missie, visie, strategie & jaarplan
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als

Bijbels omgaan met geld(deel 3)
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Deel anders, mijn organisatie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
JOUW WERELD MIJN WERELD
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Welkom ik maak me sterk.
Transcript van de presentatie:

Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument Doorleefd en bezield? Onderwijsprofiel, een werkdocument? Netwerkbijeenkomst SWV Zuid-Kennemerland

Onderwijsprofiel: twee uitdagingen Bezieling en eigenaarschap bij het team: leidend Samenhang met andere documentatie: secundair

Je werk is te ontdekken wat jouw werk is, en je er dan met heel je hart aan te geven  ~ Boeddha

= engagement Betrokkenheid en bevlogenheid Taakeisen Energiebronnen http://www.youtube.com/watch?v=cU6gqrD5cMc

Energiebronnen optimisme eigen effectiviteit stressbestendigheid eigenwaarde Autonomie Invloed feedback sociale steun van collega’s coaching van de leidinggevende Waardering en erkenning ontwikkelingsmogelijkheden

Cirkel van invloed en betrokkenheid

Kijken in een andere keuken Van onderwijsprofiel 1 naar onderwijsprofiel 2 Zicht op een ontwikkelproces De Regenboog in Nootdorp Korte schets van deze school en dit proces

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Ontwikkel van binnenuit

De Gouden Cirkel Waarom Hoe Wat

Gezamenlijke aftrap Fase 6: Acties Fase 5: Tactiek Fase 4: Strategie   Fase 6: Acties Wat doen we wanneer? Fase 5: Tactiek Welke keuzes maken we? Fase 4: Strategie Hoe gaan we het doen? Fase 3: Visie Wat willen we creëren? Waar gaan we voor? Fase 2: Missie/doel Waarom willen we het? Waar staan we voor? Fase 1:Kernwaarden Wie willen we zijn? Wat is onze identiteit? Gezamenlijke aftrap

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Investeer in een gezamenlijke richting

Visie: De leerling 2.0 van de Regenboog De reiskoffer van onze kinderen Wat hebben onze leerlingen in de toekomst in hun rugzak als ze 8 jaar naar De Regenboog zijn geweest?’ Hoe is onze vingerafdruk van ons zichtbaar?

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Zorg voor veel professionele dialoog

Intervisie Wat belemmert? Wat stimuleert? Wat is nu nodig?

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Bijvoorbeeld aan de hand van beelden uit de school…..

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Geef ruimte om uit te proberen…..

Proeftuin tot maart/april 2014 Hoeveel geplande gesprekken wil je gevoerd hebben? Wat wil je daar voor jezelf in oefenen? Hoe houd je zicht op wat je leert? Wanneer ben je tevreden? Wanneer spreken we met elkaar van een geslaagde proeftuin?

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Geef verantwoordelijkheid, ook voor het proces

Collegiale consultatie, groep 1 Organisatie: Wat is een goede periode in het jaar voor consultaties Hoe verhouden schoolinnovaties en persoonlijk leren zich tot elkaar? Op welke wijze komt de vorming van kijkmaatjes tot stand Wat is in het faciliteren/in de organisatie nodig om collegiale consultaties van de grond te krijgen? Op welke wijze komt een planning van de grond? Wat is de rol/verantwoordelijkheid van de schoolleider in dezen? Wat is de rol/verantwoordelijkheid van de leerkracht in dezen?

Collegiale consultatie, groep 2 Voorbereiding: Welke kijkinhoud staat centraal? Wat zijn schoolcriteria voor het vaststellen van kijkinhouden? Hoe bereidt de bezoeker zich voor? Hoe bereidt de bezochte zich voor? Hoe zorgen we voor balans in halen en brengen?

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Beschouw succesvolle ontwikkel strategieën Wat werkt kennelijk op onze school…

Op zoek naar ‘Wat werkt op de Regenboog’ Wat was succesvol in de aanpak? Bij welke fase hoort dat? Waar moeten we meer van doen? Waarvan minder?

Sleutels voor succesvol ontwikkelen Toets de gezamenlijke richting planmatig Keer geregeld terug naar het gezamenlijke verandermotief

Visie… geeft richting inspireert onderscheidt toetst ‘Als we deze innovatie/ontwikkeling willen gaan realiseren, dragen we dan bij aan onze gewenste werkelijkheid?’ bewaakt samenhang: Cement tussen de stenen

Sleutels voor succesvol ontwikkelen En borg Monitor de gezamenlijke ontwikkeling Monitor de individuele ontwikkeling

Gericht op verantwoordelijkheid voor verandering Gezamenlijke ambitie Gericht op verantwoordelijkheid voor verandering Capaciteit opbouwen Ontwikkelen evaluatiecultuur Begrijpen veranderingsproces Ontwikkelen van een samen-leren-cultuur

Hoe verankerd is het onderwijsprofiel onder je medewerkers ?

Stilstaan bij jouw onderwijsprofiel Welke strategieën zet jij in om betrokkenheid, eigenaarschap en bevlogenheid te genereren? Wat zijn je ervaringen daarmee? Welke strategieën zet jij weinig in?

Jouw bevlogenheid Wat is voor jezelf nodig om de juiste balans tussen taakeisen en energiebronnen te bewaren? Waar kreeg je vanmorgen energie van?