Omgaan met verschillen tussen leerlingen Bijeenkomst 1 7 februari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
‘t Schrijverke Zoetermeer
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het ontwikkelingsperspectief
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
VTB Technasium Vakcollege
Naar het Jaareinde toe
Integreren van onderzoek in onderwijs
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
in relatie tot een actieve leefstijl
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Zelf materiaal ontwikkelen
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Wereldburgerschap en honours
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
ZijActief Koningslust
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Geïntegreerde schoolverbetering
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Conceptuele denker Anne
Feedback geven en krijgen
Differentiatie in de klas
Gepersonaliseerd leren
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met verschillen tussen leerlingen Bijeenkomst 1 7 februari 2014

Doel van deze bijeenkomst Theoretische verkenning van achtergronden en theorieën over het omgaan met verschillen tussen leerlingen Discussie over vormen van differentiatie, voordelen en nadelen van verschillende benaderingen Reflectie op de rol van de individuele leraar en de schoolorganisatie

Omgaan met verschillen: wat is het probleem Wet van Posthumus

Omgaan met verschillen: wat is het probleem Bevindingen Inspectie van het Onderwijs Leraren zijn onvoldoende in staat om rekening te houden met verschillen tussen leerlingen in de klas

Omgaan met verschillen: wat is het probleem Internationale studies (PISA, TIMMS)  De bovenkant van de scoreverdeling is te smal

Omgaan met verschillen: wat is het probleem Ontwikkelingen in het onderwijs (aandacht voor excellentie, passend onderwijs) Constructivistische theorieën over onderwijs en leren

Hoe verschillen leerlingen?

Welke verschillen tussen leerlingen zijn voor de leraar relevant? Prestatieniveau, voorkennis Mondigheid Aanleg Persoonlijkheid Snelheid van werken Stoornissen, handicaps Interesses, hobbies Thuissituatie Motivatie …………… Ambitie Werkhouding Leerstijlen, leerstrategieën Zelfstandigheid

Hoe in de praktijk om te gaan met verschillen tussen leerlingen Leerlingen leren optimaal als ze leeractiviteiten uitvoeren in hun zone van naaste ontwikkeling (Vygotsky)

Terminologie Differentiatie Adaptief onderwijs Onderwijs op maat Geïndividualiseerd onderwijs Scaffolding Gepersonaliseerd leren

Differentiatie ‘Differentiatie is een onderwijsaanpak waarbij leraren proactief de inhoud, de didaktiek, de materialen of de gevraagde leeractiviteiten zodanig aanpassen aan hun leerlingpopulatie dat ze tegemoet kunnen komen aan de verschillen tussen leerlingen om hen stuk voor stuk optimale mogelijkheden tot ontwikkeling te bieden.’ (Carol Ann Tomlinson)

Vormen van differentiatie Externe en interne differentiatie

Vormen van differentiatie Externe en interne differentiatie Ability grouping Fixed vs Dynamic

Vormen van differentiatie Convergente en divergente differentiatie sterke leerlingen sterke leerlingen prestaties zwakke leerlingen zwakke leerlingen tijd tijd 15

Niveaugroepen (meestal 3) Verschillende werkvormen Vormen van differentiatie in de praktijk Niveaugroepen (meestal 3) Verschillende werkvormen Verschillende eindproducten Verschillend tempo Variatie in instructie Individualisering van het onderwijs (zelfstandig werken) Gebruik van ict 16

Geïndividualiseerd leren, al een oud idee

Sturing op inhoud en proces: wat te doen, hoe te doen Reactief differentiëren: Omgaan met verschillen die tijdens de les worden geobserveerd Adaptieve instructie Sturing op inhoud en proces: wat te doen, hoe te doen - Niveau van cognitieve elaboratie (classroom questioning) - Feedback geven (sturend, uitdagend)

Condities voor effectieve differentiatie 1 beschikbaarheid van adequate diagnostische tools 2 onbevooroordeelde inschattingen door leraren 3 beschikbaarheid van tijd en middelen 4 competenties om adequate beslissingen te nemen 5 klasklimaat 6 schoolorganisatorische condities

Condities voor effectieve differentiatie 1 beschikbaarheid van adequate diagnostische tools Differentiation requires decision making (Tonya Moon, 2005, p. 227) Formatieve assessments als basis voor differentiatiebeslissingen

Condities voor effectieve differentiatie 2 onbevooroordeelde inschattingen door leraren Ready, D., & Wright, D. (2011). Accuracy and inaccuracy in teachers’ perceptions of young children’s cognitive abilities: The role of child background and classroom context. American Educational Research Journal, 48(2), 335-360.

Self-fulfilling prophecy effecten Individuele kindkenmerken Prestaties Motivatie Welbevinden Verwachtingen Differentiatie Vooroordelen Groeps-stereotypen 22

Condities voor effectieve differentiatie 3 beschikbaarheid van tijd en middelen

Condities voor effectieve differentiatie 4 competenties om adequate beslissingen te nemen

Condities voor effectieve differentiatie 5 Klasklimaat Sociale vergelijkingstheorie (Festinger) / Mimesis-theorie (Girard) Mensen zijn kuddedieren (uniformiteitstendens): wat als ‘cool’ wordt beschouwd heeft niets te maken met objectieve criteria waarop mensen hoog willen scoren, maar hangt af van het zingevingsproces binnen de groep: goede presteerders kunnen in de ene klas als streven (‘cool’) en in de andere klas als afwijkend worden gezien (niet ‘cool’). De richting van de uniformiteitstendens in de klas is een steun of beperking voor de mogelijkheden voor differentiatie Bulterman-Bos, J. (2007). Bij de groep horen: hoe de imitatietendens het leraren moeilijk kan maken om adaptief onderwijs vorm te geven. Pedagogische Studiën, 84(3), 159 - 175.

Condities voor effectieve differentiatie 6 Schoolorganisatorische condities - visie - rooster - inrichting van het schoolgebouw - voorzieningen (ICT e.d.)

Discussie Differentiëren, noodzaak of juist niet? Groeperen: homogeen of heterogeen? Differentiëren: proactief of reactief? Differentïëren: divergent of convergent? Differentiëren: een zaak van de leraar of van de school? Differentiëren: op cognitieve kenmerken of sociale of …..? Differentiëren: ICT- of leraargestuurd? Differentiëren: leerlingkeuze of leraarbeslissing?

Literatuur Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B. and William, D. (2004) Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1) 9-21. Brimijoin, K., Marquissee, E. and Tomlinson. C. A. (2003) Using data to differentiate instruction. Educational Leadership, 60(5) 70-73 Bulterman-Bos, J. (2007). Bij de groep horen: hoe de imitatietendens het leraren moeilijk kan maken om adaptief onderwijs vorm te geven. Pedagogische Studiën, 84(3), 159 - 175. George, P. (2005) A Rationale for Differentiating Instruction in the Regular Classroom, Theory into Practice, 44(3) 185-93. Gregory H. H. and Chapman, C. (2013) Differentiated instructional strategies: One size doesn’t fit all, Thousand Oaks, Corwin Press. Jussim, L., Robustelli, S. L. and Cain, T. R. (2009). Teacher expectations and self-fulfilling prophecies. In K. R. Wentzel and A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation in school (pp. 349–380). New York: Routledge. Landrum, T. and McDuffie, K. (2010) Learning Styles in the Age of Differentiated Instruction, Exceptionality: A Special Education Journal, 18(1) 6-17. McKown, C. and Weinstein, R. S. (2008) Teacher expectations, classroom context and the achievement gap, Journal of School Psychology, 46: 235-261. Moon, T. R. (2005) The role of assessment in differentiation, Theory into Practice, 44(3) 226-233. Ready, D. D. and Wright, D. L. (2011) Accuracy and inaccuracy in teachers’ perceptions of young children’s cognitive abilities: The role of child background and classroom context, American Educational Research Journal, 48(2) 335-360. Roiha, A. (2012) Teachers’ views on differentiation in content and language integrated learning (CLIL): Perceptions, practices and challenges, Language and Education, iFirst Article. Rosenthal, R. (1994) Interpersonal expectancy effects: A 30-year perspective, Current Directions in Psychological Science, 3: 176–179. Roy, A., Guay, F. and Valois, P. (2013) Teaching to address diverse learning needs: Development and validation of a Differentiated Instruction Scale, International Journal of Inclusive Education, 17(11) 1186-1204. Shepard, L. (2005) Linking formative assessment to scaffolding, Educational Leadership, 63(3) 66-71. Subban, P. (2006) Differentiated instruction: A research basis, International Education Journal, 7: 935-947. Tomlinson, C. A., Brighton, C., Hertberg, H., Callahan, C. M., Moon, T. R., Brimijoin, K., Conover, L. A. and Reynolds, T. (2003), Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature, Journal for the Education of the Gifted, 27(2/3) 119-145. Vygotsky, L. S. (1978) Mind in Society Cambridge, Mass., Harvard University Press.