Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
Management : situering en begrip
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
6 pijlers van de code in beeld
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kansen voor Samenwerken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Reflectie.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Betrokkenheid op de werkvloer
Deel anders, mijn organisatie
Tool Strategische Samenwerking Job van de Sande
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Visie & Strategie.
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Volksuniversiteit Zwolle
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Naar een optimaal HR - beleid
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Reflecteren.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Talent in Ontwikkeling
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
What is the meaning of? Student centered learning
Talent in Ontwikkeling
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SHEQ SHQ.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Sociaal / ethisch ondernemen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Strategisch management Samenvattend

Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie – Waarden (values – zoals in “value system) – Streven – Objectieven – Maatschappelijke rol & verantwoordelijkheid – Tijdlijnen – ……

Wat is strategische planning Een management tool – Om de organisatie beter te laten werken door in essentie alle neuzen en middelen - over de hele planperiode en ongeacht “onvoorzienigheden” - in dezelfde richting te zetten en te houden. Beschrijving: – een stapsgewijze inspanning om weloverwogen vorm te geven aan fundamentele bedrijfsbeslissingen en acties die samen vorm geven aan wat het bedrijf is en waar het voor staat

Hoe wordt strategische planning gebruikt Strategisch: – Het bereid de beste reactie voor op al dan niet vooraf voorspelde veranderingen in de werkomgeving van de onderneming – Door alle betrokkenen ten allen tijde een klare, duidelijke en eenduidige focus te geven op bedrijfsdoelen, bedrijfsmiddelen en bedrijfswaarden/-identiteit Planning: – Het zet duidelijke actiestappen naar duidelijke tussendoelen die zowel vorderingsbeheer als bijsturing “op doel” mogelijk maken Proces: – Een identificatie van kernbeslissingen naar bereik van concrete doelen in een concrete, globale eindresultaatcontext – Met een (per beslissing te evalueren) advies naar het nemen van die beslissingen (beslissingsbasis, beslissingsoverwegingen, beslissingscriteria, beslissingscope, ….) – En een ingebouwde terugkoppeling van ervaringen en resultaten naar de volgende te nemen beslissingen

Verschil strategische planning - langetermijnplanning Langetermijn planning – Vertrekt van vermoeden van extrapolatie van werkomstandigheden = gaat er van uit dat het bedrijf ook in de toekomst kan verder werken zoals het nu werkt Strategische planning – Vertrekt van de assumptie dat de werkomgeving gaat veranderen.. ook als men nu direct nog geen tekenen van verandering ziet = gaat actief mogelijk bronnen van verandering zoeken met als achterliggend idee: beter vooraf al een keer nagedacht wat we dan gaan doen, dan door omstandigheden van de wijs gebracht te worden of te panikeren zonder dat dit echt nodig is.

Strategisch management moet strategisch denken Strategisch denken = vooruit denken door eigen handelen in vraag te stellen – Zit ik op deze manier op de beste weg naar mijn doel? (focus) – Wat ligt er op mijn volgende stuk weg (veranderingen omgeving) en wat kan ik nu beslissen om mijn kansen te verhogen om dat volgende stuk ook het best af te leggen? (beslissingen bijsturen) – Wat zou mij hoe waarschijnlijk op dat volgende stuk kunnen overkomen en hoe ga ik daar dan best mee omgaan? (strategische alternatieven)

Strategisch plan Een formele denkoefening naar hoe de organisatie over de planperiode zijn objectieven het best en zekerst gaat kunnen realiseren. Denkoefening per definitie op 3 niveaus – Organisatie ( samenwerkingen, integratie of afstoting, internationalisatie,..) – Programma’s (vb. marketing programma’s) – Functionaliteiten (administratie, ondersteuning, facilitaire diensten, …)

Wanneer strategisch plannen? Belangrijk: denkoefening opstarten Vervolgens: planningcirkels – Bij elke beslissing en/of tussendoel en/of einde actieperiode …. evalueren, feedback geven, eventueel bijsturen of herzien van actiewegen/beslissingsadvies ( het HOE ) NIET VAN OBJECTIEF tenzij heirkracht Formele, integrale herziening – Meestal om de 3 a 5 jaar, afhankelijk van de snelheid van veranderingen in werkomstandigheden

Hulp uit de vakliteratuur en handboeken Werkmodellen – SWOP – DEPEST – PORTER DIAMOND