Stakeholdersconferentie 11 augustus. Programma TijdOnderdeel 9.00Opening 9.15Inleiding 9.30Uw feedback: Stellingen in drie rondes 10.30Stand van zaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Praten met kinderen over de wereld !
KWALITEITSZORG november 2012
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Doublet deel 1 – de basis.
Concept-context ook voor vmbo-t
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Thema HACCP
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
Presenteren voor starters
Start.
VTB Technasium Vakcollege
Goed onderwijs maken we samen!
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Geletterdheid….. Wat is dat?
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1. Levensbeschouwing en communicatie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Even voorstellen : Groep 3b
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
Informatieve bijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Stakeholdersconferentie 11 augustus

Programma TijdOnderdeel 9.00Opening 9.15Inleiding 9.30Uw feedback: Stellingen in drie rondes 10.30Stand van zaken 11.00Afsluiting

Stakeholdersconferentie 11 augustus

Achtergrond vernieuwing Verminderen van uitval Terugdringen aantal zittenblijvers Verbeteren niveau Soepele overgang KO-GLO-VOJ Verlengen leerplicht Nieuw curriculum

Een stevige basis Curriculumraamwerk Leerlijnen Vormingsgebieden Gebaseerd op: SEP / SPO Ik geloof in jou BLSE Early childhood education

Curriculumraamwerk

De volgende stap… JaarInvoering Oktober 2011Kleuter A en B Oktober 2012Leerjaar 3 (huidig GLO 1)

Nu leerjaar 3… Doorgaande lijn vanuit kleuteronderwijs Integratie van vormingsgebieden en leergebieden Integratie van lezen, schrijven, luisteren, vertellen Versterking van rekenonderwijs Meer aandacht voor cultuur Vernieuwing en herkenning

Stakeholdersconferentie 11 augustus

Stellingen: Ronde 1 Groepjes van 6 Stellingenblad Stemblad Voorzitter leest stellingen voor Snel kiezen, geen discussie Vz noteert per stelling aantal eens/oneens/weet niet

Stellingen: ronde 2 Bekijk stellingen met sterke tegengestelde reacties Kies de 3 meest interessante stellingen Noteer argumenten voor of tegen Noteer de conclusie van de discussie per stelling Noteer de conclusie als tip of aanbeveling

Stellingen: Ronde 3 Plenaire conclusies

Stelling 1 Het onderwijs moet aansluiten bij de situatie waar kinderen naar de universiteit gaan. Dus alles wat kinderen in de stad leren moeten kinderen in het binnenland tenminste ook leren.

Stelling 2 Een losbladige methode (in een map) is de beste manier om het onderwijs up-to-date te houden.

Stelling 3 Het versterken van weerbaarheid van kinderen (het leren stellen van grenzen) hoort NIET thuis in het onderwijs

Stelling 4 Omdat er weinig ongelukken gebeuren bij het naar school gaan, horen verkeerslessen niet in de onderbouw.

Stelling 5 Er moet zo vroeg mogelijk begonnen worden met vroege taalontwikkeling: al op crèches en peuterscholen (bijvoorbeeld het Amaisa-pakket).

Stelling 6 De ontwikkeling van de woordenschat hoeft niet getoetst te worden in de onderbouw.

Stelling 7 De grootste fouten die leerlingen maken leveren de beste ingangen tot leren.

Stelling 8 Er moet een einde komen aan de komkommertijd na de GLO-toets: optimaal gebruik van alle 38 lesweken!

Stelling 9 Kinderen rekenen pas met plezier als alles in kleur wordt gedrukt.

Stelling 10 Wekelijkse repetities brengen kinderen NIET tot ontwikkeling.

Stelling 11 FOUT is FOUT en blijft FOUT bij rekenen. Dat kan maar beter duidelijk zijn voor de leerlingen.

Stelling 12 Een nieuw curriculum moet beginnen op de opleidingen. Pas als iedereen goed opgeleid is, kunnen de nieuwe methodes de school in.

Stelling 13 Lezen en taalontwikkeling kunnen best los van elkaar aangeboden worden.

Stelling 14 Vanaf groep 3 moeten lezen en schrijven direct in samenhang worden aangeboden.

Stelling 15 Handschriftontwikkeling bevordert het lezen en spellen NIET.

Stelling 16 Kinderen raken in de war als ze de leesletter moeten leren bij het lezen, maar bij schrijven het verbonden schrift moeten gebruiken.

Stelling 17 De nieuwe methodes voor lezen en schrijven moeten remedial teaching overbodig maken.

Stelling 18 Meervoudige intelligenties moeten bediend worden door de nieuwe methodes.

Stelling 19 Succesvolle implementatie veronderstelt

Stelling 20 We trainen veel te veel: leerkrachten moeten gewoon beter worden opgeleid en hun verantwoordelijkheid nemen

Stelling 21 In onze samenleving dienen alle 24+ talen in het onderwijs aan bod te komen.

Stelling 22 Om woordenschat en taalbegrip te vergroten, dient taal in alle vakken extra aandacht te krijgen.

Stelling 23 We moeten zeker niet teveel tijd besteden aan bewegingsonderwijs. Kennis is veel belangrijker

Stelling 24 Bij bewegingsonderwijs daag je leerlingen uit door ze te laten ontdekken hoe de opdracht uit te voeren.

Stelling 25 Een handleiding moet alles tot in het kleinste detail voorschrijven.

Stelling 26 Met het huidig leesonderwijs is niets mis.

Stelling 27 Kinderen in groep 3 moeten zo snel mogelijk leren rekenen met een rekenmachine

Stelling 28 Schoolinspecteurs dienen vakspecifieke kennis te bezitten, zodat zij bij het controleren niet alleen kunnen aangeven wat verkeerd gedaan wordt.

Stelling 29 Met 2 uur per week wordt er genoeg tijd en aandacht besteed aan het vak KCE.

Stelling 30 De cognitieve vakken zijn belangrijker dan KCE als vak.

Stelling 31 Als leerkrachten bij het verzorgen van KCE tekort schieten, zou er een vakspecialist aangetrokken moeten worden.

Stelling 32 Instrumenten zoals een gitaar, keyboard of blokfluit (en ander aidio-visueel apparatuur) zijn onmisbaar bij KCE als vak.

Stelling 33 Naast Nederlands als instructietaal moet de instructie ook in de andere moedertalen worden gegeven.

Stelling 34 Het Nederlands is het meest geschikt als instructietaal.

Stelling 35 Meertaligheid is in het nieuwe curriculum opgenomen als aparte leerlijn. Dat is een goede ontwikkeling.

Stelling 36 De moedertaal van de leerlingen moet als steuntaal kunnen worden gebruikt.

Stelling 37 Onderwijs gericht op meertaligheid dient structureel te zijn opgenomen in het curriculum van de lerarenopleiding en de kweekscholen.

Stakeholdersconferentie 11 augustus

Leerjaar 3; het is niet niks LeergebiedAantal leeractiviteiten Taal470 Rekenen/wiskund e 198 OJW76 KCE96 Bewegings- onderwijs 48 (24 groot, 48 klein)

Organizer Onderscheid tussen aanbod ruimte feedback evaluatie Niet lineair, maar recursief

Aanbod Leerdoelen Leerinhoud Materialen Ondersteuning Instructie

Ruimte Verwerking door leerlingen van de stof Internaliseren Gesloten Gestructureerd Open Zonder deze stap geen leren!

Feedback Ondersteuning Stimulering Consolidering Door vragen, dialoog

Evaluatie Heeft de leerling het begrepen? Is er sprake van het juiste concept? Wat moet er gebeuren om tot beter begrip te komen?

Taal als intermediair Taal is niet alleen een vak Het is ook een middel van belang bij andere vakken Veel aandacht hiervoor in de organizer: woordenschat begrip van concepten beroep op talige activiteiten (presenteren, verwoorden, spelen met woorden, rapporteren)

Tot eind december… Leeractiviteiten afronden Organizer Lesmateriaal Leermateriaal De werkbijeenkomsten zijn tegelijkertijd On the job scholing Kennisvergroting

Afsluiting Vragen Opmerkingen

Stakeholdersconferentie 11 augustus