Vraaggericht werken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Respectvolle bejegening
Welkom bij Leefstijl.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Zorgcoöperaties Ontwikkelingen leiden tot initiatieven.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Begeleidingsplannen GGZ
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gedragsveranderingen bij dementie
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
AIN kerstdiner 6 december 2007
Werkveldconferentie 13 november 2014
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamiek 1.
Basiskennis LOB.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Beroepshouding en beroepscode
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Het zorgproces in de VVT Het zorgleefplan. Programma Les voor de vakantie: theorie Huiswerk en college Opdracht.
Ethiek ,zorg en technologie
Wat is DRAMA??.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Hand-Out.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Groepsdynamica Forming
“De helft van alle klachten over de zorg gaat over bejegening
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gesprekstechnieken Les 6.
Omgaan met verschillen
Ontwikkeling, wij als EBS
Omgaan met verschillen
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Zorgleefplan.
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Vraaggericht werken

Kenmerken vraaggericht werken Bejegening Goede relatie en communicatie Keuzemogelijkheid Eigen regie Vakbekwaamheid Kaders Samenwerking Reflectie Heldere informatie Continuïteit

Maak contact voor je handelt: zie de zorgvrager Attitude Maak contact voor je handelt: zie de zorgvrager verdiep je in achtergrond en behoeften geef aan wat je komt doen

Toon respect: toon geduld, begrip, belangstelling zorg voor privacy

Vraag wat de zorgvrager nodig heeft voor een kwalitatief goed leven: woon- en leefomstandigheden daginvulling sociale netwerk mentaal & lichamelijk welbevinden

Lever zorg op maat: sluit aan bij wat de zorgvrager wil en nodig heeft laat de regie over het eigen leven bij de zorgvrager laat de zorgvrager (waar kan) eigen keuzes maken.

Communiceer helder: geef duidelijke informatie luister, vat samen & vraag door check of de zorgvrager je begrepen heeft maak afspraken

Werk goed samen: zorg voor continuïteit: goede overdracht, duidelijke communicatie, regelmatig werkoverleg wissel ervaringen uit met collega’s, leer van elkaar vraag & geef feedback

Ken jezelf: neem tijd om stil te staan onderzoek het effect van je handelen ken je mogelijkheden en beperkingen blijf bekwaam

Ga ervoor: je kunt er elke dag mee beginnen denk in oplossingen fouten maken mag vier je successen