Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Iedereen gelijke kansen op school
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Vraaggericht werken.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Talentmanagement in de Technische Dienst
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
INTERVENTIES IN GROEPEN
Functiegesprekken in de praktijk.
Handelingsgericht werken
Op Kynologisch Gebied in Nederland Raad van Beheer Kan iedereen slagen?
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communicatie met ouders
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Workshop evalueren Dcp
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
Hoe pedagogisch handelen?
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
De creativiteit van mevrouw Bol
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Studiedag Sociale Netwerken
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Begeleiden Les 8.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Procesevaluatie zomerscholen 2015
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid “Kwetsbaarheid bij cursisten in het volwassenenonderwijs” (29/05/2013)

De kwetsbare cursist "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

TOP 5: de kracht van kwetsbaarheid helpend/ondersteunend 1. Communicatie: respectvol en gelijkwaardig ondersteunen zonder betuttelen de leerkracht en de mens is zichtbaar 2. Krachtgerichte ondersteuning: “verbindend en nabij - loslaten en bevestigen” kijken naar wat cursist al kan inbouwen van succeservaringen "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

TOP 5: de kracht van kwetsbaarheid helpend/ondersteunend 3. De kracht van de groep oog voor groepsdynamiek maatwerk – differentiëren 4. Evalueren en opdrachten toetsing/examen=stress verschillende vormen – leerstijlen geen grote testen 5. Statuut van de kwetsbare cursist: anders? "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

TOP 5: de kracht van kwetsbaarheid belemmerend 1. Onduidelijke communicatie kloof wereld leerkrachten – cursisten uitgaan van veronderstellingen… 2. Probleemgerichte ondersteuning een probleem?... hier is de oplossing 3. Modulair werken grote groepen wisselende groepen "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

TOP 5: de kracht van kwetsbaarheid belemmerend 4. Taken en opdrachten afstemming spreiding onsamenhangend feedback 5. Moeilijke thuissituatie – zware rugzak combinatie is zwaar balans draaglast – draagkracht "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

De kracht van kwetsbaarheid: stellingen 1. De verwachtingen t.o.v. kwetsbare cursisten zijn anders! Waar trek je de grens (cfr. ‘pamperen’)? 2. Modulair onderwijs werkt belemmerend voor kwetsbare cursisten. 3. Differentiëren: de oplossing om maatwerk te bieden. (Speelt heterogene of homogene samenstelling van klasgroepen een rol?) 4. De leerkracht als coach en de leerkracht als evaluator? Een onmogelijke combinatie voor kwetsbare cursisten? 5. Erkenning van cursisten met een moeilijke thuissituatie is van belang. Hun balans draaglast en draagkracht moet meer bewaakt worden. "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

stelling 1: De verwachtingen t. o. v. kwetsbare cursisten zijn anders stelling 1: De verwachtingen t.o.v. kwetsbare cursisten zijn anders! Waar trek je de grens (cfr. ‘pamperen’)? Zijn deze verwachtingen voor iedereen gelijk? Dit checken met verwachtingen van cursisten (gesprek) Rekening houden met de rugzak van cursisten  cursisten die meer zorg nodig hebben, ook meer zorg geven! Begrip vragen aan anderen (medecursisten) Hoe ga je om met rechtvaardigheid? "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

stelling 2: Modulair onderwijs werkt belemmerend voor kwetsbare cursisten. Voornamelijk positieve ervaringen Voor cursisten wordt modulair onderwijs positief ervaren tov lineair (niet voor alle cursisten) 1 certificaat Succeservaring is sneller Valkuil: belastend voor leerkracht & cursist (administratie) "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

stelling 3: Differentiëren: de oplossing om maatwerk te bieden stelling 3: Differentiëren: de oplossing om maatwerk te bieden. (Speelt homogene of heterogene samenstelling van klasgroepen een rol?) Leerplandoelstellingen kunnen eenvoudiger gehaald worden (proces vs resultaat) Ruim interpreteerbaar Ervaringsgericht werken Loskomen van het handboek (thema’s van je lessen afstemmen op de noden en interesses van de groep) Werken met ‘behaald & niet behaald’ ipv procenten (permanente evaluatie) Cyclisch werken (herhaling inbouwen, kansen geven aan iedereen) Rekening houden met de mogelijkheden van de cursist Aandacht hebben voor het ‘waarom’ van het niet kunnen indienen van een opdracht / afwezigheid (zo aandacht hebben voor gemotiveerde mensen en nieuwe afspraken maken) "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

stelling 4: De leerkracht als coach & de leerkracht als evaluator stelling 4: De leerkracht als coach & de leerkracht als evaluator. Een onmogelijke combinatie voor kwetsbare cursisten? Open & eerlijke feedback geven Groei positief benoemen en erkennen = heel belangrijk Gebruik van humor Coach = gelijkwaardig Evenwicht Fouten maken mag, maar functionele feedback geven (leren uit fouten) Oog op het doel houden (zorgen voor duidelijkheid) Oog voor individuele situatie maar toch voldoende afstand houden (balans?) "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

stelling 5: Erkenning van cursisten met een moeilijke thuissituatie is van belang. Hun balans draaglast – draagkracht moet meer bewaakt worden. Luisteren naar de cursist + van grote berg kleine heuveltjes maken (wat is haalbaar? Voor de cursist de draaglast meer beheersbaar maken) Plannen Cursisten voor elkaar laten zorgen Zorgcoördinator = surplus Geloven in & van cursisten Methodiek: thema gecentreerde interactie – inkomronde (bij aanvang … dan weet je hoe het met de cursist gesteld is en in functie hiervan kijken welke begeleiding nodig is). "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid

… en wat met de kwetsbare leerkracht? "Kwetsbaarheid bij cursisten in het VO" - Focusgroep: de kracht van kwetsbaarheid