Jan van Tartwijk j.vantartwijk@uu.nl De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk j.vantartwijk@uu.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De deelnemers over 16 stellingen
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Toetsing van medische competentie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
De “ leraar” als rolmodel
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Louise C. Urlings-Strop
Bachelorrendement Scheikunde
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Aan de slag met competenties beoordelen
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Tto: de laatste ontwikkelingen
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Thema 2 Periode 1 KOP
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Formatief versus summatief
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Feedback geven en krijgen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Educational support & innovation
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Transcript van de presentatie:

Jan van Tartwijk j.vantartwijk@uu.nl De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk j.vantartwijk@uu.nl

Wat maakt het verschil? Onderwijs rendement Onderwijs Time on task Leer activiteiten Time on task Student kenmerken Sekse Eindexamen cijfer Soc. Econ. Status Bij studentkenmerken: daar richt je je dus op bij selectie aan de poort! Sekse (meisjes) en Gemiddeld examencijfer zijn dan de best voorspellers. Interviews/motivatiebriven zijn slechtere voorspellers Late aanmelders

Beïnvloedbare factoren Toetsing & Feedback ICT Onderwijs materiaal Instructie Optimale contacturen Curriculum organisatie Onderwijs rendement Andere activiteiten Time on task Leer activiteiten Groep “Binding” Stage Beloning Succes/ Falen Betekenisvol (Authentiek) Motivatie (Vak) Didactisch Kennis Relatie Docent Deelnemen aan HONOURS programma. Hoe stimuleer je motivatie?

Toetsing en feedback De toets stuurt het leren Toets programma’s De kracht van feedback Compensatoir toetsen noemen (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000)

De toets stuurt het leren Curriculum en toetsprogramma De economische student Plannen van toetsen

De toets stuurt het leren Van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000

De toets stuurt het leren Vraagt u dat op het tentamen? Onderwijs Toetsprogramma =

De toets stuurt het leren Leraar Voortgezet Onderwijs: “Ik ben echt heel blij met selectie op cijfers bij toelating tot het hoger onderwijs. Nu kan ik ze tenminste een uitleggen waarom ze voor meer dan een zes moeten gaan.”

Motivatie Percentage studenten dat streeft naar hoogst mogelijke cijfers Brennan, Patel & Tang, 2009 Vergelijk ook Allen, Coenen & van der Velden, 2007

De toets stuurt het leren: Voortgangstoets Blok Blok Blok Blok Blok

De toets stuurt het leren Toetsing en feedback De toets stuurt het leren Toets programma’s Toets programma’s De kracht van feedback Compensatoir toetsen noemen (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000)

Toetsprogramma’s Kwaliteit van Toetsing Meerdere datapunten bij belangrijke beslissingen Meerdere Toetsmethoden Kwaliteit van Toetsing Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Feedback Leereffect Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Toetsing stuurt leren (bv. van der Vleuten & Schuwirth, 2011)

Toetsprogramma’s Meerdere datapunten Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Feedback Leereffect Blok

Toetsprogramma’s Meerdere toetsmethoden Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Meer informatie Opleidingsdoelen Doen Portfolio Toetsing stuurt leren Simulaties Tonen Weten hoe Tentamens Weten Miller’s piramide (Miller, 1990)

De toets stuurt het leren Toetsing en feedback De toets stuurt het leren Toets programma’s Toets programma’s De kracht van feedback Compensatoir toetsen noemen (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000)

De kracht van feedback 1 Self report grades 1.44 3 Formative evaluation for teachers 0.90 10 Feedback 0.74

Kwaliteit van feedback Vaak, op onderdelen Specifiek en gedetailleerd Focus op prestatie in plaats van persoon Op tijd: Liever minder goed dan (te) laat Begrijpelijk “Not Sociological enough” “If I’d understood how to be sociological enough, I’d have done it!”

Beïnvloedbare factoren Toetsing & Feedback ICT Onderwijs materiaal Instructie Optimale contacturen Curriculum organisatie Onderwijs rendement Studie succes Andere activiteiten Time on task Leer activiteiten Groep “Binding” Stage Beloning Succes/ Falen Betekenisvol (Authentiek) Motivatie Docent Deelnemen aan HONOURS programma. Hoe stimuleer je motivatie? (Vak) Didactisch Kennis Relatie