Jan van Tartwijk j.vantartwijk@uu.nl De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk j.vantartwijk@uu.nl
Wat maakt het verschil? Onderwijs rendement Onderwijs Time on task Leer activiteiten Time on task Student kenmerken Sekse Eindexamen cijfer Soc. Econ. Status Bij studentkenmerken: daar richt je je dus op bij selectie aan de poort! Sekse (meisjes) en Gemiddeld examencijfer zijn dan de best voorspellers. Interviews/motivatiebriven zijn slechtere voorspellers Late aanmelders
Beïnvloedbare factoren Toetsing & Feedback ICT Onderwijs materiaal Instructie Optimale contacturen Curriculum organisatie Onderwijs rendement Andere activiteiten Time on task Leer activiteiten Groep “Binding” Stage Beloning Succes/ Falen Betekenisvol (Authentiek) Motivatie (Vak) Didactisch Kennis Relatie Docent Deelnemen aan HONOURS programma. Hoe stimuleer je motivatie?
Toetsing en feedback De toets stuurt het leren Toets programma’s De kracht van feedback Compensatoir toetsen noemen (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000)
De toets stuurt het leren Curriculum en toetsprogramma De economische student Plannen van toetsen
De toets stuurt het leren Van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000
De toets stuurt het leren Vraagt u dat op het tentamen? Onderwijs Toetsprogramma =
De toets stuurt het leren Leraar Voortgezet Onderwijs: “Ik ben echt heel blij met selectie op cijfers bij toelating tot het hoger onderwijs. Nu kan ik ze tenminste een uitleggen waarom ze voor meer dan een zes moeten gaan.”
Motivatie Percentage studenten dat streeft naar hoogst mogelijke cijfers Brennan, Patel & Tang, 2009 Vergelijk ook Allen, Coenen & van der Velden, 2007
De toets stuurt het leren: Voortgangstoets Blok Blok Blok Blok Blok
De toets stuurt het leren Toetsing en feedback De toets stuurt het leren Toets programma’s Toets programma’s De kracht van feedback Compensatoir toetsen noemen (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000)
Toetsprogramma’s Kwaliteit van Toetsing Meerdere datapunten bij belangrijke beslissingen Meerdere Toetsmethoden Kwaliteit van Toetsing Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Feedback Leereffect Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Toetsing stuurt leren (bv. van der Vleuten & Schuwirth, 2011)
Toetsprogramma’s Meerdere datapunten Herhaalde meting Psychometrisch Rechtvaardig Feedback Leereffect Blok
Toetsprogramma’s Meerdere toetsmethoden Triangulatie Zwakke en sterke kanten compenseren Meer informatie Opleidingsdoelen Doen Portfolio Toetsing stuurt leren Simulaties Tonen Weten hoe Tentamens Weten Miller’s piramide (Miller, 1990)
De toets stuurt het leren Toetsing en feedback De toets stuurt het leren Toets programma’s Toets programma’s De kracht van feedback Compensatoir toetsen noemen (Black & William, 1998; Gibbs & Simpson, 2004; Hattie & Timperley, 2007; van der Vleuten, Dolmans, Scherpbier, 2000)
De kracht van feedback 1 Self report grades 1.44 3 Formative evaluation for teachers 0.90 10 Feedback 0.74
Kwaliteit van feedback Vaak, op onderdelen Specifiek en gedetailleerd Focus op prestatie in plaats van persoon Op tijd: Liever minder goed dan (te) laat Begrijpelijk “Not Sociological enough” “If I’d understood how to be sociological enough, I’d have done it!”
Beïnvloedbare factoren Toetsing & Feedback ICT Onderwijs materiaal Instructie Optimale contacturen Curriculum organisatie Onderwijs rendement Studie succes Andere activiteiten Time on task Leer activiteiten Groep “Binding” Stage Beloning Succes/ Falen Betekenisvol (Authentiek) Motivatie Docent Deelnemen aan HONOURS programma. Hoe stimuleer je motivatie? (Vak) Didactisch Kennis Relatie