Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Studieloopbaancoaching
Presentatie introductie BGL
eCompetence Framework (e-CF)
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Informeel leren en….. social media
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Congruentie / VELON Congruentie in onderliggende opvattingen van schoolcultuur en actieonderzoek Een casestudie Hans van Huijgevoort
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald.
‘Geef uw team vleugels’
Studiecoach Bijeenkomst
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Startcollege B2 Psychologie
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Studieloopbaancoaching
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Jaap van Lakerveld Directeur
Hoe leren professionals?
Presentatie EduCheck SOML
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Peer Feedback Congres Kwaliteit van Professionele Masteropleidingen
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
Jo Lucassen - Janine van Kalmthout (Mulier Instituut)
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Community Nurse Specialisation
Participatory Action Research
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Transparantie over Toegang master
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback Mariël van Pelt (MSW) Esther van Popta (SU O&O) 5/11/13

Programma Theoretische achtergrond Onderzoeksvraag Methode Resultaten Volgende stappen

Theoretische achtergrond Feedback en leren Peer feedback en leren Peer feedback in online leren Peer feedback quality

Peer feedback quality Criteria (voorwaardelijk voor een student om te profiteren van het geven van online peer feedback) Levels of quality

Criteria The peer feedback should contain one or more evaluative judgements about (parts of) the learning product of the peer student one or more suggestions for improvement for (parts of) the learning product of the peer student an explanation for the evaluative judgement(s) and/or the suggestion(s) for improvement references to relevant theoretical concepts as part of the explanation

Levels of quality Level Criteria Simple Evaluative judgement (A) and/or suggestion for improvement (B) Elaborated Evaluative judgement (A) and/or suggestion for improvement (B) with an explanation (C) Evaluative judgement (A) and/or suggestion for improvement (B) with an explanation (C) and references to relevant theoretical concepts (D)

Onderzoeksvraag (1) To what extent can quality of feedback be identified in the peer feedback students give to other students in online collaborative communities?

Onderzoeksvraag (2) What are the different levels of quality that can be found in the peer feedback students give…..? What development can be found in the different levels of quality of peer feedback that students give….? To what extent does the level of quality of given peer feedback relate to student- and educational characteristics?

Methode Ontwerp Metingen Analyses Participants: 170 studenten, 2493 fragmenten Design research: 6 months students gave peer feedback (see visual) Metingen Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid Voorbeeld Analyses

Voorbeeld

Score per criterium

Score op combinaties

Level of feedback

Volgende stappen Ontwikkeling? Samenhang met karakteristieken? Nieuwe cases met meer informatie over o.a. Onderwijsinrichting Verbinden met competentieontwikkeling

Meer informatie of vragen? esther.vanpopta@han.nl www.e-peerfeedback.nl

Opbouw presentatiedeel MSW Waarom werken we met peerfeedback? Hoe doen we dat binnen de Master Social Work Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Discussiepunten 

Waarom peerfeedback? Didactiek Inhoudelijke aansluiting bij het profiel

Didactiek Constructivisme Deeltijdopleiding en dus deels afstandleren Dit heeft geleid tot: Actief werken met Scholar en Action Learning Environment (ALE)

10 stappen van de MSW Scholar-ALE kiest bijbehorend leerarrangement verzamelt informatie leest competentie (fase) maakt deelproduct bewijslastpresentatie aan eind opleiding Portfolio assessment combineert deelproducten tot eindproduct virtuele leerinteractie In kader praktijkontwikkeltraject: Eindproduct vloeit organisatie in LA’s zoveel mogelijk gebaseerd op casus praktijk Begeleiders school en studenten zijn informatiebron geen beoordelaars, student blijft regiehouder product en neemt eigen positie in ten opzichte van verkregen feedback!!! Beoordelaars producten zijn zoveel mogelijk niet de eigen begeleider: behalve supervisie. diep ingaan: ontwikkelen, beoordelen, modereren, brug met bijeenkomsten leerprocesanalyse participeert in bijeenkomsten verbetert deelproduct wordt beoordeeld en krijgt feedback

Scholar site MSW5

Profiel opleiding MSW Peerfeedback sluit goed aan bij: Beroepstaken: regievoeren en kennisontwikkeling- en toepassing Rol: senior professional en beroepsinnovator Competenties: implementeren en legitimeren

Hoe werken we met peerfeedback? Binnen programma: professioneel leiderschap Professionele ontwikkeling Begeleiding professionalisering vakgenoten Via Scholar In lessen/werkgroepen/studiecoaching Toetsing

Hoe werkt dat op Scholar (online) Student plaatst product op scholar en vraagt feedback Student geeft en krijgt feedback medestudenten Docenten valideren feedback volgens model  

Model

Praktijkvoorbeeld MSW5

Spiegelbijeenkomsten & Feedbackpractica Ingeroosterd in beide studiejaren Gekoppeld aan toetsproducten en inlevermomenten Actieve deelname van docenten en studenten 1e en 2e jaars studenten leren van elkaar Feedbackpractica in computerlokaal Spiegelbijeenkomsten: werken met feedbackrondes Feedback onderdeel lessen en werkgroepen

Toetsing (1) Bij alle toetsen: ontvankelijkheidcriterium Min. 2 studenten hebben feedback gegeven + projectbegeleider De student geeft aan wat hij, waarom met die feedback gedaan heeft. Wordt meegenomen in de feedback die de beoordelaar geeft.

Toetsing (2) Voortgangsgesprek Eind jaar 1 Uitdraai gevraagde en gegeven feedback Verslag en presentatie waarin student reflecteert op feedback Meegenomen in beoordelingscriteria  

Ervaringen (positief) Leereffect: vergroot kwaliteit producten en leren student Kwaliteit van de feedback is toegenomen Studenten en docenten zien de meerwaarde in relatie tot didactiek en profiel

Ervaringen (negatief) Het kost (veel) tijd Nog te weinig hoogste niveau: gebruik kennis moet beter Te veel productgericht, te weinig gedraggericht Docenten zelf nog onvoldoende model Dosering: soms te veel, soms te weinig feedback In lessen niet altijd voldoende aandacht voor feedback Technische problemen

Vragen /opmerkingen? mariel.vanpelt@han.nl

Discussie (1) Online peer feedback kan alleen in een kleine, veilige leeromgeving. Online peer feedback werkt als het in het gehele onderwijsprogramma is verweven. Online peer feedback voegt te weinig toe gezien de tijdsinvestering.

Discussie (2) Online peer feedback moet je doen als het inhoudelijk in je opleidingsprofiel past. Begin als docent eerst zelf maar eens met goede feedback vragen en geven. Online peer feedback is geschikter voor master- dan bacheloropleidingen.