Adri Verhoosel, Avans Hogeschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Training Europees project Hear Me.
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Leerlingbemiddeling / mediation
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
een didactiek voor opleiden op school
Jan Evertsenstraat Amsterdam
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
1. Levensbeschouwing en communicatie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Voorlichting Kellebeek College
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
PRESENTEREN KUN JE LEREN
moderniseren van het curriculum.
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Ken je kracht…Deel je kracht…
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
WELKOM.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Praktijkervaring en reflectie
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
De zeven deugden van communicatie
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Communicatieve Vaardigheden
Verbindend communiceren met ouders
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 2.
Op het werk, in de klas en prive.
Aan de slag met MIJN TALENT DOCUMENT.
gesprekstechnieken Les 2
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Adri Verhoosel, Avans Hogeschool kiesactief.nl Adri Verhoosel, Avans Hogeschool Frits Roelofs, HAN 10 april 2012

Wat is Kies Actief? instrument dat leerlingen helpt bij het genereren van een zelfbeeld ten aanzien van generieke HO competenties ontwikkelingsgericht en bedoeld voor leerlingen die naar het HBO willen input voor de dialoog tussen leerling en begeleider/mentor

De dialoog met de lerende is belangrijk, het instrument is maar een instrument

De kracht van Kies Actief Ondersteunt leerlingen bij het leren reflecteren 360° feedback mogelijk! Laagdrempelig Archieffunctie Gratis Doorlopende ontwikkeling (VO->HO en MBO->HO) Geeft structuur aan de dialoog Beschikbaar in Nederlands, Engels en Duits

Onderwijskundige ondersteuning algemeen: zie website http://www.kiesactief.nl) op maat: (via contactpersoon van hogeschool) implementatie (op zoek naar succesfactoren) werken aan competenties (leeractiviteiten van het curriculum koppelen aan criteria competenties) dialoog voeren

Werken aan competenties Verbinding zoeken met de leeractiviteiten in het onderwijsprogramma

Rollen De leerling is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen competentie- ontwikkeling De begeleider bewaakt het proces

Aanpak Laat leerlingen het gesprek voorbereiden! Begeleiders zijn op de hoogte van de leeractiviteiten in de komende periode

Kern van het gesprek De leerling praat, de begeleider geeft feedback en helpt bij de concretisering 4 kernvragen: Herken je jezelf in de resultaten? Wat valt je op? Komen de resultaten overeen met wat anderen van jou vinden? Waaraan ga je nog werken? Zie je een relatie tussen je studiekeuze en de reultaten?

SLB de Dialoog : module 2

Luisteren open houding oogcontact knikken en 'hummen' non-verbaal 'meeveren' (afstand verkleinen, afstand nemen, gebaren spiegelen)  

Samenvatten De ander merkt dat je luistert. De ander kan aanvullen of corrigeren. Je houdt de regie over het gesprek.

Doorvragen Open vragen Gesloten vragen Suggestieve vragen

Open vragen Wie/wat/waar/wanneer/waarom. Nodigen de ander uit veel te vertellen. Zetten de ander (vaak) aan het denken. Tip: stel vraag en maak gebruik van de stilte!

Gesloten vragen Beginnen met een werkwoord. Leiden tot snelle en specifieke informatie.

Suggestieve vragen Het antwoord ligt al in de vraag besloten. Nodigen uit tot sociaal wenselijk gedrag.