SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Schilderijen gemaakt door parochianen van de
Op stap naar secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
B C A E Carrousel Op de AC-lijn met tweeën halve volte ½ baan rechts: mars! gevolgd door 2x afwenden (rechts) en weer een ½ volte ½ baan.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Secundair onderwijs van de toekomst
Wetenschappen 2e en 3e graad
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
Starters bachelor FEB Examenresultaten: wat nu? Februari 2013.
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
B C A E Carrousel De draaischijf. Bij E en B beginnen grote volte, openen en doorlaten. Na deze volte schuin naar de middenlijn en met drieën.
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Informatieavond leerjaar 4
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
ontdek wat jij kunt bereiken
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Presentatie Dorpsraad 01 SFEER VAN HET DORP. 02 OMGEVIING presentatie Dorpsraad.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
ROLMODELLENWERKING sinds 2009…. DOEL sensibiliseren informeren: geen sid-in adviseren: geen CLB rekruteren: geen promo.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Bevraging m.b.t. studiekeuze
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Ontstaan en doel (Prof. Wouter Duyck) Inhoud en resultaten (Lot Fonteyne, projectmedewerker) Toekomst (Lot Fonteyne) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan - Studierendement Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (‘05-’06’08-’09): Studiesucces: gemiddeld 64,9% (verworven SP/opgenomen SP) Gemiddeld 30,1% van de generatiestudenten slaagt voor alle opgenomen SP Determinanten studierendement: Secundair onderwijs: (ASO - TSO/KSO – BSO) en ASO1 vs. ASO4 Leeftijd: hoe ouder, hoe lager het gemiddeld studiesucces Geografisch: nationaliteit/provincie Moedertaal Persoonlijkheid: motivatie van studiekeuze/academische verwachtingen/academisch zelfvertrouwen SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan – Diversiteit ASO Aandeel van de ASO-studenten: (AJ ’00 -’01’09-’10) iets kleiner dan voor de UGent als geheel. Dalend: in ’00-’01 en ‘02-’03 nog respectievelijk 94% en 95%. Sinds ‘03-’04 slechts sporadisch 90%. Studierichtingen: Sinds ‘07-’08 komt bijna de helft van de studenten uit ASO 4- richtingen. Over de gehele periode bekeken stromen het meeste studenten uit de ASO - humane wetenschappen in (23,8%). De instroom uit TSO kent een grote verscheidenheid aan studierichtingen. SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan – Diversiteit wiskunde/wetenschappen Generatiestudenten psychologie hebben een minder sterke vooropleiding dan de UGent-generatiestudenten. Wiskunde: Generatiestudenten psychologie hebben een minder sterk niveau dan de UGent-generatiestudenten.   Generatiestudenten psychologie Generatiestudenten UGent Minimum 2u fysica 37,2% 53,1% Meer dan 1u scheikunde 33,5% 49% Meer dan 1u biologie 30,5% 42,7%   Generatiestudenten psychologie Generatiestudenten UGent Minimum 8u wiskunde 4,1% 16,1% Minimum 6u wiskunde 29% 50% 1 tot 3u wiskunde 49,4% 30,8% SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan – ASO & slaagkans Slaagpercentages 1e Ba in functie van vooropleiding (alle credits na 2 zittijden) ASO menswetenschappen: Slaagpercentagage slechts 28.7% Economie – moderne talen: 23.2% Latijn – Wiskunde: 80.2% (Latijn – moderne talen: 39.6%) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan – ASO/Wiskunde & slaagkans SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan – ASO/Wiskunde & slaagkans Onderwijsrendement: laag en dalend Diverse instroom Studiekiezers niet altijd goed op de hoogte van de eisen die een (academische) opleiding stelt (monitoraat) Flexibilisering: selectie gebeurt voor een aantal studenten pas in het tweede studiejaar dus later Visitatierapport: “de commissie toont zich voorstander van een verplichte maar niet-bindende oriëntatieproef. Op basis van deze proef kan elke student voor zichzelf vaststellen in welke mate hij of zij voldoet aan de voorwaarden die de gekozen opleiding stelt, en een beter overwogen keuze maken.” SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan – ASO/Wiskunde & slaagkans Geen middelen/personeel → test elementaire wiskundige vaardigheden Doel: identificatie 5-10% voor remediëring en heroriëntering basisvaardigheden 2e graad ASO 50% <=15/20 25% <= 10/20 Hoge correlatie wiskundetest – slagen (.50) ondanks pladondeffect SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Ontstaan – groei extern draagvlak Rectoren (UGent, KULeuven, ...) Stuurgroep oriëntering Ugent (Prof. Versluys, DOWA) Vlor (28/3/13): “In het studiekeuzeproces moeten leerlingen de kans krijgen een breed én diepgaand beeld van zichzelf te krijgen: competenties, interesses, waarden, overtuigingen, persoonlijke doelen, bereidheid tot inzet… De Vlor is van oordeel dat een goed geïnformeerde studiekeuze moet kunnen vertrekken van een ‘360°-evaluatie’ van elke individuele leerling die zijn beginsituatie op het vlak van cognitieve vaardigheden, motivaties en interesses in kaart brengt.” SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Simon: Doel Uitbreiding rudimentaire test met andere factoren: psychometrische literatuur, evidence-based Expertise faculteit (toegangsproef geneeskunde) Online zelfevaluatie-instrument competenties én interesses (vrije) studiekeuze, maximale aansluiting bij het potentieel. identificatie risicofactoren, sensibiliseren en informeren Gericht op kleine groep, niet op voorspellen excellentie Koppeling remediëring (intern) en oriëntering → andere faculteiten/hogescholen/universiteiten (oproep!) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Ontstaan en doel (Prof. Wouter Duyck) Inhoud en resultaten (Lot Fonteyne, projectmedewerker) Toekomst (Lot Fonteyne) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

2. Inhoud en resultaten ‘Competenties’ Wat kan ik? b. ‘Interesse’ Wat wil ik? Vaardigheden om te slagen binnen een opleiding (aan de FPPW) Cognitieve factoren, studeervaardigheden én niet-cognitieve factoren Welke opleidingen sluiten aan bij mijn interesses? Verbreding: welke opleidingen bestaan er? SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

2. a. ‘Competenties’: resultaten FPPW GPA (resultaat op 1000) Slagen Wiskundetest .37** (n=1012) .34** (n=1012) Wiskundetest uitgebreid .46** (n=90) .50** (n=90) Woordenschat .25** (n=650) .17** (n=650) Ac Self-efficacy .23** (n=649) .26** (n=649) Consciëntieusheid .28** (n=108) .13 (n=108) Testangst -.31** (n=101) -.22** (n=101) Prestatiemotivatie .31** (n=109) .22* (n=109) Consciëntieus: georganiseerd/doelgericht ** p < .01 * p < .05 SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

2.a. ‘competenties’ CASES (n=649) low-moderate: 29,5% slaagt terwijl high: 54,3% slaagt Wtest (n=1012) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Voorspellend model ‘slagen’ + wiskundetest + uren wiskunde in het SO + academic self-efficacy + woordenschat = 74,2% correct (cut-off .50) 85.9% specificiteit (true negative) 55.9% sensitiviteit (true positive) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

N= 453. Stel: cut-off .15 dwz enkel de ‘onderste 15%’ ontraden. Dan: 96% geslaaden correct voorspeld (slechts 7 studenten zijn geslaagd die als niet geslaagd voorspeld waren), MAAR: 72 studenten zouden correct ontraden worden. (26.1% van de niet geslaagden) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Achtergrond-kenmerken Niet-cognitieve factoren Wiskunde Taal Woordenschat Ndl Academisch Ndl Begrijpend lezen Redeneren Geslacht Uren wiskunde SO Opleiding SO Studeervaardigheden Geslaagd? Metacognitie (MAI) Testangst (CTAS) Niet-cognitieve factoren Motivatie (ZRV) Self-efficacy (CASES) Consciëntieus-heid Interesse

2. b. ‘Interesses’ RIASEC: (John Holland) 6 types personen, geclassificeerd volgens beroepsinteresses Prediger: 2 onderliggende bipolaire dimensies (people-things/data-ideas) Empirische ondersteuning Dominant interessemodel Positionering opleidingen Hexagon met 2 dimensies Dominante model m.b.t. interesses Empirisch ondersteund Basis voor talloze interessevragenlijsten Positionering werkomgevingen, beroepstypes, beroepsactiviteiten én opleidingen SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Praktisch Analytisch Kunstzinnig Ondernemend Conventioneel Sociaal SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

2. b. ‘Interesses’ Versie 1: Items: 6 types + voorkeur academisch-professionele activiteiten (112A +85B) Positionering opleidingen: o.b.v. praktische taken + expertbeoordelingen + o*net Testafname: Feedback: overwegend positief Versie 2: herziening items www.simon.ugent.be Psychometrische eigenschappen Te specifiek opleidingsgerichte items weg (bv. ‘houtkap inventariseren’) Onduidelijke items weg bv. ‘payroll-adviseur’ SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Ontstaan en doel (Prof. Wouter Duyck) Inhoud en resultaten (Lot Fonteyne, projectmedewerker) Toekomst (Lot Fonteyne) SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

‘Competenties’: afname AJ ’13-’14 + verdere analyses 3. Toekomst ‘Competenties’: afname AJ ’13-’14 + verdere analyses ‘Interesse’: verfijning positionering opleidingen + inkorting itemlijst Koppeling ‘competenties’ en ‘interesse’ Technische ontwikkeling: vorm en feedback Competenties: longitudinaal + (slagen versus studiesucces) + andere opleidingen Versie 3: beperking aantal items Meer aantrekkelijke afnamevorm In kaart brengen opleidingen a.d.h.v. dimensies Situatie Vlaanderen Opleidingen i.p.v. beroepen Feedback Mogelijkheid feedback te manipuleren SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be

Wouter.Duyck@UGent.be Lot.Fonteyne@UGent.be www.simon.ugent.be SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs Wouter.Duyck@UGent.be - Lot.Fonteyne@UGent.be