Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Ontmoeting van mens tot mens.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
presentatie NPV 10 oktober 2012
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij Leefstijl.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Feedback geven en ontvangen
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Public design – Concept 1
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Verbonden.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Uw gemeente & mensen met een beperking
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
Aan de slag met de BETERapp
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
De appel valt niet ver van de boom.
Aanvaarding en tolerantie
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Regie over eigen leven..
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting

Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Studiedag Sociale Netwerken
Mogelijke Jezusbeelden
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant 30 mei 2013

Tafel 1: Wat is een goede hulpverlener? Stelling 1: “Hulpverleners hebben geen beter inzicht.” Stelling 2: “Als het echt niet klikt met een hulpverlener, zou men moeten kunnen veranderen van hulpverlener.”

Tafel 1: Wat is een goede hulpverlener? Stelling 3: “ Informele momenten, los van de begeleiding, zijn erg belangrijk in de relatie tussen ouder en begeleider (vertrouwen).” Stelling 4: “Een hulpverlener heeft ook graag feedback over hoe hij werkt en hoe hij ervaren wordt.”

Tafel 1: Wat is een goede hulpverlener? Vaak vernoemde eigenschappen/ vaardigheden Luisteren zonder vooroordelen Empathie, iemand die zich kan inleven en betrokken voelt Betrouwbaar zijn Wederzijds respect Gelijkwaardige partners, SAMEN Erkennen ouder als ouder

Tafel 1: Wat is een goede hulpverlener? Nadruk leggen op wat goed gaat en van hieruit werken. Geen problemen zoeken waar er geen zijn. Continuïteit is ook een belangrijk aspect bij hulpverlening: te veel wissels worden door ouders als negatief ervaren. Visualisatie team: ouders weten graag met wie ze communiceren en wie hun kind begeleid.

Tafel 2: De rechten en plichten van ouders binnen BJB Stelling 1: “Het recht van privacy van het kind staat tegenover het recht van informatie van de ouders.” Stelling 2: “Als jongere geen contact meer wil met ouders, moet begeleider toch contact met ouders onderhouden en informatie over kind uitwisselen om contact terug te herstellen”

Tafel 2: De rechten en plichten van ouders binnen BJB Stelling 3: “Ouders hebben het recht om te leren.” Stelling 4: “Er wordt nog teveel achter de rug van de ouders beslist. Recht om samen beslissingen te nemen.”

Tafel 2: De rechten en plichten van ouders binnen BJB op informatie IN VERSTAANBARE TAAL om mee beslissingen te nemen op inspraak om te leren als ouder op een luisterend oor op betrokken hulpverleners op verbetering

Tafel 2: De rechten en plichten van ouders binnen BJB Als alle betrokkene evenwaardige partners willen zijn in een gesprek, dienen ze een gemeenschappelijke taal te hebben! Consulenten en jeugdrechters zijn belangrijke schakel, zij nemen belangrijke beslissingen omtrent het kind. Veel ouders hebben het gevoel dat ze te weinig gehoord worden door consulenten /jeugdrechters. => LUISTER NAAR ONS, BETREK ONS!

Tafel 3: Wie beschermt mijn kind binnen BJB? Stelling 1: “Meerderjarige kinderen worden aan hun lot overgelaten.” Stelling 2: “Wie beschermt mijn kind tegen zichzelf?”

Tafel 3: Wie beschermt mijn kind binnen BJB? Stelling 3: “Hoe kan ik als ouder mijn kind beschermen als ik niet alle informatie krijg?” Stelling 4: “Het is niet veiliger in de instelling dan thuis!”

Tafel 3: Wie beschermt mijn kind binnen BJB? Ook voorzieningen botsen op onveiligheid in de realiteit. Luisteren naar beide partijen: stemt het verhaal van de jongere overeen met dat van de ouders? Als hulpverlener je soms in de schoenen van de ouders zetten: hoe zou het voor mij zijn als ouder in deze situatie?

Tafel 3: Wie beschermt mijn kind binnen BJB? Wat bij psychische problemen, drugs of alcohol bij jongere? Veiligheid kind op eerste plaats, terwijl ook steeds communicatie tussen ouders en begeleiding. Belangrijk: Vertrouwen Communicatie Respect Duidelijkheid Betrokkenheid

Tafel 4: Wat is goed genoeg ouderschap? Stelling 1: “De twijfel en het botsen (die deel zijn van opgroeien en opvoeden), worden met een loep bekeken binnen BJB.” Stelling 2: “De band tussen ouder en kind wordt bij een plaatsing doorgeknipt. De relatie in stand houden is juist dan erg belangrijk.”

Tafel 4: Wat is goed genoeg ouderschap? Stelling 3: “Duidelijke communicatie, in termen van concrete doelstellingen, over wat van hen verwacht wordt, biedt ouders een houvast.” Stelling 4: “Ouder zijn kan je op verschillende manieren, maar is wel voor altijd.”

Tafel 4: Wat is goed genoeg ouderschap? Kansen krijgen om te leren verondersteld een relatie tussen ouder en kind! Fouten maken moet kunnen; je kan leren uit je fouten. Iedereen kan fouten maken, niet alleen ouders, maar ook hulpverleners! Ouders hebben bevestiging nodig als het goed loopt, dat maakt hen sterker.

Tafel 4: Wat is goed genoeg ouderschap? Opvoeden van kinderen is geen exacte wetenschap. Opvoeden is voor iedereen zoeken, ook voor hulpverleners. Goed genoeg voor de kinderen, haalbaar voor de ouders. 'SAMEN': je kan niet alleen ouder zijn, context en begeleiding spelen belangrijke rol.

Tafel 5: Pleegzorg: wat als je kind opgevangen wordt in een pleeggezin? Stelling 1: “Vaak ben je als ouder afhankelijk van de goodwill van de pleegouders, dat zou niet mogen.” Stelling 2: “Als hv zelf kijken tot wat ouders in staat zijn ipv te wachten tot ouders met vraag komen.”

Tafel 5: Pleegzorg: wat als je kind opgevangen wordt in een pleeggezin? Stelling 3: “Je moet mondig zijn om iets te bekomen. Maar je wordt ook als ambetant gezien als je teveel vraagt.” Stelling 4: “Geven we als hulpverleners ouders wel voldoende ruimte om ze terug ouder te laten zijn?”

Tafel 5: Pleegzorg: wat als je kind opgevangen wordt in een pleeggezin? Pro-actief werken als hulpverlener. Toch vrije keuze hulpverlener voor ouder/jongere? Het klikken is wat de begeleiding succesvol maakt, niet onze grote theorieën. Je krijgt als ouder snel een plakker, die je niet meer kwijtraakt!

Tafel 5: Pleegzorg: wat als je kind opgevangen wordt in een pleeggezin? Nazorg is erg belangrijk; zowel voor het kind, de ouders als pleegouders. Bij gescheiden ouders dienen beide ouders dezelfde rechten te hebben. Communicatie is belangrijk: de dagdagelijkse zorg gaat dan wel over naar pleegouders, door communicatie kan je zorg tot delen.