Sanne Tromp Ton van der Valk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Industriële Chemie VWO 6
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een “Beter Bèta School”?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Welkom op de Ouderavond klas 4
Welkom op de 2e algemene ouderavond van klas 3
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Junior College Utrecht
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Jaap Hillebrand Laagcoördinator VWO-4
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Honours Programme Delft
Beoordelen met behulp van rubrics
De kubus van CSPE succesfactoren!
leerlijn vaardigheden (3xO)
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Ouderavond 6 vwo 2009  …… van harte welkom !. Mentoren: V6A Trudy van Gijtenbeek V6B Piet van der Wiel.
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht
Concept examenprogramma
Welkom Ouderavond klas 2 en 3 22 september 2015.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Differentiatie en excellentie: een onmisbaar onderwerp in de lerarenopleiding? Werkgroep voor de ECENTconferentie ‘het bèta-mozaïek’ 20 mei2014 Ton van.
Ouderavond V4 COHORT 2014 Welkom. PROGRAMMA - Rondje voorstellen (indien nodig) - Leerlingbegeleiding - PTA - Wat verder ter tafel komt.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Stappen in het keuzeproces
INFOAVOND 4 HAVO Welkom op het.
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Woudschoten Natuurkunde 17 december 2011
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Werken aan vakvernieuwing in steunpunten
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Open Middag U-Talent Academie 20 april 2018
Informatieavond profielkeuze V
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Prestaties en tevredenheid bij het Junior College Utrecht: ervaringen met gedifferentieerd onderwijs Sanne Tromp Ton van der Valk Conferentie Excellentie, research en development, Maarssen, 23 sept. 2010

Wat gaan we doen? Junior College Utrecht Differentiatie in Vwo onderwijs Bespreken lesmaterialen

Opzet JCU Sinds 2004 (nu 5 jaarklassen afgeleverd) Twee doelen Leerlingenprogramma docentenprogramma 5 vwo (50 lln) en 6vwo (50 ln) 26 partnerscholen Onderwijs door vwo-docenten en UU-docenten Schoolvakken WiB, na, bi, nlt, (keuze:) wiD 2 dagen per week uit de school

Wat biedt het JCU? Kenmerken van het JCU programma Culture of excellence Didactische aanpak toegesneden op talent Geselecteerde groep Versneld curriculum Verrijkend en verdiepend Onderzoeksgericht Keuzemogelijkheden 

Excellente leerlingen? 4 vwo cijfers gemiddeld rond 8,0 Gemotiveerd voor bèta Geselecteerd door: zelfselectie Selectie op school (max 4 lln voordragen) Selectiegesprek op JCU Conclusie: gemotiveerd en getalenteerd; niet allemaal excellent: grote heterogeniteit

Opzet differentiatiemodel β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Een lesuur per dag gereserveerd voor differentiatie. Leerlingen kiezen vak bi of sk (ma.) / na of wi (di.)

Opzet differentiatiemodel β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Binnen vak kiezen leerlingen een opdracht: Herhalend, verdiepend of verrijkend Herhalen Inhoud opdrachten: Niveau vwo plus Koppeling met WO onderzoeksgebieden

Opzet differentiatiemodel β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Omvang opdrachten 10 uur per opdracht 2 * 5 perioden van keuzeopdrachten Totale omvang programma: 100 uur Waardering en beoordeling: Begeleiding en feedback door docent Peer feedback via afsluitende Markt Vermelding gekozen opdrachten op JCU getuigschrift

De bakjesweegschaal Onderzoeksvragen Inhoudelijke oriëntatie Hoe werkt de bakjesweegschaal? Hoe nauwkeurig is hij? Inhoudelijke oriëntatie Examenopgave Hoofdstuk lesboek Probeer de weegschaal uit Balancing Bowl, Jan Hoekstra voor Royal VKB

De bakjesweegschaal Orientatie Open opdracht Afronding Verklaar de werking; evenwichten en momenten Open opdracht Maak je eigen ontwerp Afronding Product voor de markt

Gespreksvragen Bekijk de handouts differentiatiemodel en de keuzeopdracht bakjesweegschaal. Welke didactische concepten / benaderingswijzen herken je in de materialen Welke aspecten die je belangrijk vindt aan gedifferentieerd onderwijs mis je in de materialen? Gesprek in groepjes van 3, plenair nabespreken.

Evaluatie 5v 2010 keuzeonderwerpen De leerlingen (n = 42; 86%) vonden : gem. 5pnt schaal keuzeopdrachten goede toevoeging 3,8 zelf opdracht kiezen erg fijn 4,5 voldoende keuzemogelijkheden 4,0 niet altijd tijd voor huiswerk keuzeopdr. 3,5 Conclusie: keuzeonderwerpen werken goed

Toekomstwensen Kwaliteit materialen en didactiek: leerlingactiviteiten richten op excellente resultaten / leerlingproducten Naar honours programma’s in het vwo? Onderzoek