Prestaties en tevredenheid bij het Junior College Utrecht: ervaringen met gedifferentieerd onderwijs Sanne Tromp Ton van der Valk Conferentie Excellentie, research en development, Maarssen, 23 sept. 2010
Wat gaan we doen? Junior College Utrecht Differentiatie in Vwo onderwijs Bespreken lesmaterialen
Opzet JCU Sinds 2004 (nu 5 jaarklassen afgeleverd) Twee doelen Leerlingenprogramma docentenprogramma 5 vwo (50 lln) en 6vwo (50 ln) 26 partnerscholen Onderwijs door vwo-docenten en UU-docenten Schoolvakken WiB, na, bi, nlt, (keuze:) wiD 2 dagen per week uit de school
Wat biedt het JCU? Kenmerken van het JCU programma Culture of excellence Didactische aanpak toegesneden op talent Geselecteerde groep Versneld curriculum Verrijkend en verdiepend Onderzoeksgericht Keuzemogelijkheden
Excellente leerlingen? 4 vwo cijfers gemiddeld rond 8,0 Gemotiveerd voor bèta Geselecteerd door: zelfselectie Selectie op school (max 4 lln voordragen) Selectiegesprek op JCU Conclusie: gemotiveerd en getalenteerd; niet allemaal excellent: grote heterogeniteit
Opzet differentiatiemodel β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Een lesuur per dag gereserveerd voor differentiatie. Leerlingen kiezen vak bi of sk (ma.) / na of wi (di.)
Opzet differentiatiemodel β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Binnen vak kiezen leerlingen een opdracht: Herhalend, verdiepend of verrijkend Herhalen Inhoud opdrachten: Niveau vwo plus Koppeling met WO onderzoeksgebieden
Opzet differentiatiemodel β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Omvang opdrachten 10 uur per opdracht 2 * 5 perioden van keuzeopdrachten Totale omvang programma: 100 uur Waardering en beoordeling: Begeleiding en feedback door docent Peer feedback via afsluitende Markt Vermelding gekozen opdrachten op JCU getuigschrift
De bakjesweegschaal Onderzoeksvragen Inhoudelijke oriëntatie Hoe werkt de bakjesweegschaal? Hoe nauwkeurig is hij? Inhoudelijke oriëntatie Examenopgave Hoofdstuk lesboek Probeer de weegschaal uit Balancing Bowl, Jan Hoekstra voor Royal VKB
De bakjesweegschaal Orientatie Open opdracht Afronding Verklaar de werking; evenwichten en momenten Open opdracht Maak je eigen ontwerp Afronding Product voor de markt
Gespreksvragen Bekijk de handouts differentiatiemodel en de keuzeopdracht bakjesweegschaal. Welke didactische concepten / benaderingswijzen herken je in de materialen Welke aspecten die je belangrijk vindt aan gedifferentieerd onderwijs mis je in de materialen? Gesprek in groepjes van 3, plenair nabespreken.
Evaluatie 5v 2010 keuzeonderwerpen De leerlingen (n = 42; 86%) vonden : gem. 5pnt schaal keuzeopdrachten goede toevoeging 3,8 zelf opdracht kiezen erg fijn 4,5 voldoende keuzemogelijkheden 4,0 niet altijd tijd voor huiswerk keuzeopdr. 3,5 Conclusie: keuzeonderwerpen werken goed
Toekomstwensen Kwaliteit materialen en didactiek: leerlingactiviteiten richten op excellente resultaten / leerlingproducten Naar honours programma’s in het vwo? Onderzoek