Http://www.puberbrein.nl/.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opbouw van de Hersenen.
Advertisements

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
HAVISTEN COMPETENT
Mariëlle Beckers Buro Bloei
Reflectievaardigheden en instrumenten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Pubers, ouders en (Dalton)onderwijs
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
09 september 2013 Welkom Oudervoorlichting. “help, mijn kind moet kiezen” 1.Generaties 2.Puberbrein 3.Uw rol als ouder 4.Tips voor u 5.Uw vragen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
DALTON compleet?.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
2. Communiceren met pubers
Informatie- avond groep 6
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
NLT modules en excellentiebevordering
Communicatie Silke en Mireille.
Voortgangsgesprek fase 1
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Lange termijn……………………………..
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Inzicht in Leerprocessen
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ouderavond de Bolster..
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opbouw van de Hersenen.
Welkom ik maak me sterk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Heel gewoon maar toch anders.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Informatieavond 2 e klas 20 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 2A1.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Bepaal jouw SuperPowers!
Executieve functies Marije Ruben.
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Het puberbrein; werk in uitvoering
Persoonlijk Leiderschap
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Motivatie en puberbrein
Overzicht gedragingen per competentie
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

http://www.puberbrein.nl/

Frontaalkwab is verantwoordelijk voor: mentale functies impulscontrole beoordelingsvermogen probleemoplossing planning sociaal gedrag taal geheugen

Vier keer puberbrein Vier verschijnselen die een nieuw licht werpen op typische vormen van pubergedrag: Geen helikopterview Ratio op achterstand Heftige emoties Kicks

http://www.puberbrein.nl/_index.php?parentId=5 Paul (18)

http://www.puberbrein.nl/_index.php?parentId=5 Sanne (19)

bied structuur en grenzen streng maar liefdevol

Door eigen technologische achterstand overschatten veel docenten de capaciteiten van de leerlingen Ook zelfstandigheid moet je leren; een frontaalkwab in ontwikkeling betekent: nog niet goed kunnen plannen, prioriteiten stellen, organiseren, problemen oplossen Rolmodellen en identificatiefiguren zijn juist voor pubers belangrijk: een docent kan die rol vervullen Bij jongeren werkt positieve feedback beter dan negatieve feedback Online informatie kritisch beoordelen lukt nog niet

Tips voor docenten Tips voor docenten: zoek een middenweg tussen vaardigheden en kennis bied structuur en regels heb oog voor elke individuele leerling straal passie voor je vak uit geef veel complimentjes als jongeren iets goed doen.

Puberbrein & studiekeuzevragen Te vroeg kiezen Denken op de lange termijn is nog erg moeilijk; prefrontale cortex is nog niet in staat tot vooruitdenken Kiezen is een irrationeel proces: Vakinhoud en toelatingseisen schuiven jongeren terzijde; vaker kiezen op onderbuikgevoel en toevalligheden Nieuwe werknemer: Zelfverzekerd maar niet erg ambitieus Veeleisend maar niet erg statusgevoelig

Overschat jongeren niet! Het Puberbrein……. Vooruit denken, plannen, ordenen en anticiperen Alles gericht op de korte termijn Geen helikopterview, moeite met overzicht houden Reflecteren en analyseren nog beperkt Slecht tegen kritiek en tegenslag Weinig inlevingsvermogen Moeite met lezen van gezichtsexpressies Respect heb je, je kunt het hooguit verliezen Overschat jongeren niet!