Communicate This! Research for Customer Insights middels een introductie Service Design Februari 2012 Instituut CMI.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Advertisements

MEDMEC Les 1 Toelichting module
BattleBots The school battle.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Docent medmec = Wil Adolfs
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit Identiteit les 2
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
Media en creativiteit Identiteit les 1
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Presentatie productvoorstellen
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Social work Week 2.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Communicatie 7e les.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Keuzethema: differentiatie
Direct Uitwerken concept DEM
Digi(bord)boek project <titel project>
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Communicate This! Research for Customer Insights middels een introductie Service Design Februari 2012 Instituut CMI

Weekplanning Week 1: Kickoff – Introductie module Week 2: Exploreren; probe, tools, gesprek Week 3: Uitzetten en bespreken tools Week 4: Feedback bijeenkomst Week 5: Analyse, dataverwerking Week 6: Presentaties + groepsopdrachten inleveren Stakeholdersmap Week 7: Koppeling naar kansen / prototyping Week 8: Feedback bijeenkomst Week 9: Individuele opdrachten inleveren 2

Merken bouwen aan de hand van goede services. Monique van der Ploeg m.w.m.van.der.ploeg@hr.nl H3.204

Module ontwikkeld door: Hogeschool Rotterdam DesignThinkers Amsterdam Muzus Den Haag Modulewijzer, reader, lessen en meer: N@tschool – map Communicate This…

Les 1: programma Deel 1 (± 40 min.) - Introductie Service Design in 't algemeen Opdrachten (team & individueel) lesprogramma - fases – beoordeling Teamvorming: toelichting rollen + ideale teamsamenstelling Deel 2 (± 60 min.) Uitleg: Stakeholdersmap Lesopdracht: mindmapping: thema's Lesopdracht: Stakeholdersmap Feedback

Introductie: Service Design in 't kort This is Service Design Thinking > Book Trailer http://www.youtube.com/watch?v=JywQiJO4TRo Documentary: Design the New Business Trailer http://vimeo.com/37601289 Long version (40 min.) + english subtitles http://vimeo.com/31678404

Wat is Service Design? “Service Design is het bedenken en ontwerpen van nieuwe diensten en nieuwe vormen van serviceverlening om de relatie tussen klant, merk, product of organisatie te verbeteren. Het ontwerpen van diensten en services die het verschil maken tussen: onverschillige en betrokken klanten, tussen merken die niet onderscheidend zijn en merken die werkelijk betekenis hebben.”

Wat is Service Design? Methodologie: Stakeholder Maps Probes Service staging Customer journey mapping Context mapping Prototyping

Leerdoelen – vak service design Verplaatsten in de belevingswereld van de gebruiker van diensten en zijn dieper liggende motivaties ontsluieren via innovatieve onderzoekstechnieken Creëren van een visueel aansprekende mix van tekst en beeld die inzicht biedt in de complexiteit van het onderzoeks- en ontwerpvraagstuk Het nemen van beargumenteerde en intuïtieve ontwerpbeslissingen valideren in prototyping (optioneel)

Opbouw vak 6 lessen - theorie + voorbeelden; - aan de slag met opdrachten; feedback op oefening 2 feedbackbijeenkomsten 2 presentatie/ oplevermomenten  week 6 en week 9 Modulewijzer / Reader / Powerpoints lessen: N@tschool

Opdracht: Beleving Pathé bioscoopgangers Opdrachtgever: Pathé (fictief) – docent is opdrachtgever  Je gaat onderzoek uitvoeren naar de beleving van bioscoopgangers De beleving in kaart brengen op basis van ervaringen, emoties en waarden  In samenhang met een moment / fase / actor

Opdracht: wat? Je ben op zoek naar: inzichten voor Pathé, over hoe Pathé de bioscoopervaring voor een klant kan optimaliseren. De inzichten van het onderzoek vatten o.a. samen: Welke behoeften de bioscoopganger heeft ? Ervaart een bioscoopganger pieken en dalen tijdens zijn / haar bezoek? Welke aspecten kunnen de mate van welbevinden van de de bioscoopganger positief dan wel negatief beïnvloeden? En tot slot: hoe kan een gewenste situatie er voor de bioscoopganger er uit zien?

Opdracht: hoe? Je doet het onderzoek in een aantal stappen: Deel 1 = Teamopdracht: 2 t/m 3 pers. Per teamlid min. 2 deelnemers Je doet het onderzoek in een aantal stappen: Deel 1: Onderzoek Overzicht creëren: onderzoeksvraag + stakeholdersmap Cultural probe: contact maken met de doelgroep: (+ sessies) Verzamelen, analyseren en presenteren data Deel 2: Visualiseren Overzicht creëren: Customer Journey 1 op basis van data Visualiseren: Customer Journey 2 (+ kansen en knelpunten) (Optioneel) Prototyping: verbetering service van een onderdeel van de Customer Journey 2 Deel 2 = individuele opdracht

Deel 1 - Onderzoek Opdracht 1: stakeholdersmap en onderzoeksvraag Team-opdracht Tutorial in Duits: http://vimeo.com/38337652 Wie zijn de stakeholders en welk waarden worden er gewisseld?

Why? Who? What? N@tschool: Reader blz. 139

Deel 1 - Onderzoek Opdracht 2: Probe + contact maken met de doelgroep: Deelnemers werven (zoeken en uitnodigen), motiveren en voorbereiden (uitleggen) en enthousiast maken (aandacht geven) Cultural probe (sessies): deelnemers zelfstandig (speelse) opdrachten laten uitvoeren Mag aangevuld worden met een ‘sessie’. Bijvoorbeeld achteraf met deelnemer bespreken van de ingevulde probe (interview) of opdrachten gezamenlijk maken en bespreken b.v. aan de hand van customer journey (generatief interview) Team-opdracht

Sessie’s zijn optioneel

Deel 1 - Onderzoek Opdracht 3: Verzamelen, analyseren en presenteren data Team-opdracht

Deel 2: Visualiseren Opdracht 4: Customer Journey 1 op basis van data Individuele opdracht

Deel 2: Visualiseren Opdracht 5: Customer Journey 2 (+ kansen en knelpunten) Let op: De deliverables worden niet beoordeeld op hun ‘looks’, maar wel of ze op een heldere manier de complexiteit van de gevonden data inzichtelijk maken. Individuele opdracht

Deel 2: visualiseren Opdracht 6: (optioneel) Prototyping: verbetering van een onderdeel van de Customer Journey 2 (b.v scenario's; storyboards, affiches; storytelling) Individuele opdracht Afstudeerproject CMD-student: http://vimeo.com/26262605

Beoordeling The proces matters! Opdrachten volgen stappenplan van een typisch Service Design - traject.  Service Design draait om (nieuwe) inzichten Benodigde houding: open, nieuwsgierig en flexibel > vragen stellen Voortschrijdend inzicht: de inzichten van de ene opdracht zijn noodzakelijk om de volgende opdracht te kunnen uitvoeren. Visuele helderheid boven ‘fancy looks’: deliverables worden beoordeeld of ze op een heldere manier de complexiteit van de gevonden data inzichtelijk maken. Beoordeling middels beoordelingsformulieren (N@tschool)

Teams Een team bestaat uit 2 / 3 personen (3 is absolute maximum) Teams worden NIET begeleid op samenwerking. Het is belangrijk dat in elk team een goed mix is van de volgende competenties: denken: voor analyse en synthese, grote lijnen, integratie, overzicht, samenhang. communiceren: die gemakkelijk voor groepen spreekt, mensen aan het werk en aan de praat krijgt, durft door te vragen. voelen: die zich gemakkelijk verplaatst in de gevoelens van anderen, empatisch is. visualiseren: voor het visualiseren van resultaten, concepten en uitwerkingen.

Les 1: programma Deel 2 (± 60 min.) Uitleg: Stakeholdersmap. Lesopdracht: mindmapping: thema's > 15 min. Lesopdracht: Stakeholdersmap > 20 min. Feedback > 15 min.

Stakeholdersmap Overzicht van alle individuen en groepen waarmee onze doelgroep in aanraking komt tijdens een bioscoopbezoek. Doel: om de waarde en de beleving van de serviceverlening te verbeteren, moet je er voor zorgen dat ook de belangen en de houding van alle partijen die de service verlenen of beïnvloeden daarop aansluiten. Plus mogelijke kansen zien! Aanpak: Visualiseren van de verschillende individuen en groepen Visualiseren welke relaties, interacties en belangen ze met elkaar hebben. Visualiseren waar eventuele pijnpunten of kansen zitten.

Lesopdracht 1: eerst onderwerp uitkiezen > 15 min. Mindmap maken Maak een mindmap van verschillende thema's die bij een bioscoopbezoek spelen… zie ook opdracht (staat op N@tschool) Kies vervolgens gezamenlijk een thema uit  wat (welk moment / omgeving / actor) gaan jullie onderzoeken ter verbetering?

Lesopdracht 2: stakeholdersmap > 20 min Stakeholdersmap maken Invullen circles of influence met stakeholders, onderlinge relaties en onderlinge waarden. Plaats bedrijf in het midden Benoem het thema Bekijk wie stakeholders zijn (bedrijven, individuen etc) Invloed op elkaar? Mate van afhankelijkheid tot elkaar? Value exchange analyses Feedback > 5 min bespreek de stakeholdersmap met een ander team aan de hand van de vragen op de lesbrief

Blijf open voor en nieuwsgierig naar nieuwe inzichten. Eerste contact met de doelgroep Over 2 weken moeten de deelnemers ‘klaar staan’ Lijst met personen met wie contact moet worden opgenomen verdeling taken: plan voor contact opnemen met de doelgroep/stakeholders Maak een kennismakingspraatje, leer ze alvast een beetje kennen (om je vooroordelen te checken). Blijf open voor en nieuwsgierig naar nieuwe inzichten. N.B. Hoewel ook jij misschien ook wel eens naar de bioscoop gaat, ben je niet de doelgroep. Ga er niet van uit dat je de antwoorden op je vragen zelf wel kunt invullen.

Huiswerk Verifiëren en afmaken Stakeholdersmap Desk research gekozen thema 1e contact maken met (potentiële) deelnemers onderzoek Lezen uit de Reader > zie weekoverzicht modulewijzer Reader: blz. 5 t/m 22; Rich Insights; Stake Holder Maps blz. 37 t/m 40