Unieke elementen van opleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
The CAF Procedure voor externe feedback
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Informeel leren en….. social media
SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Zelf materiaal ontwikkelen
Consciously, we teach what we know;
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Inleiding parallelprocessen.
Instrumenten Intenties Interactie Resultaat! LeanLeiderschap Ik doe te veel zelf Ze nemen me te weinig uit handen Ik kan ook niks aan ze overlaten Ik moet.
Writing an All Right! 3hv Unit 2 lesson 3.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Testrapportages: Boodschappers van de koning of Nieuwe kleren van de keizer.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
PEER ASSESSMENT ‘for’ (BLENDED) LEARNING ?! drs. Mario Gielen (UGent & UHasselt)
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Het opleidingsgesprek
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
De creativiteit van mevrouw Bol
Flitstraining Verwonder en verbeter Met dank aan:
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Het loopbaangesprek.
Communicatie 7e les.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
The Choice and Partnership Approach
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Behavior Based Safety Warehousing
Nelleke Gruijters Paul Ram
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Thinking like an economist
A Healthy sense of Trust
Ulcus Cruris herkennen en efficiënt behandelen?
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
COSA in a voluntary context
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Unieke elementen van opleiden Individueel traject Bevordert self directed learning Verbindt aanwezige kennis met nieuwe ervaringen De kans voor rolemodelling

Percepties ASSISTENT *Onderwijsmomenten zeldzaam *Werkelijkheid strookt niet met ideaal *Vaak aangeboden FB te geven OPLEIDER *Opleiding hele dag door *Werkelijkheid = ideaal *Aanbod nooit vernomen

Vragen vooraf aan stage Wat is het doel? Wat komt ze leren? Hoe bepalen we of iets is bereikt? Hoe wil je dat assistent erover met collegae praat?

Doelstellingen Specific Measurable Achievable Relevant Timely

Feed back, hoe? Monoloog of dialoog Bedoeld of onbedoeld Positief of negatief Direct of indirect Inhoudelijk of relationeel Gevraagd of ongevraagd

Feed back Look back, feed forward

Pendleton regels Vraag assistent: wat ging goed? Zeg zelf wat nog meer goed ging. Vraag assistent wat beter zou kunnen en hoe. Zeg zelf wat beter zou kunnen en hoe. Maak samen plan voor volgende maal.

Structuur sessie Set Dialogue Closure

Feed back Specifiek vs Algemeen Relevant vs Irrelevant Tijdig vs (te) Laat Veilig vs Onveilig Constructief vs Destructief Concreet vs Subjectief

Feed back ontvangen In de verdediging? Point taken!

Gespreksdimensies Inhoud Proces Gevoel

Valkuilen 1 Angst Beleefdheid Uitweiden Meegaan met weerstand

Valkuilen 2 Bagatelliseren Teveel in een keer Moraliseren Monoloog

Tips 1x is geen keer Kondig FB tevoren aan (tijd en inhoud) Documenteer kort Wat gaat goed, wat kan beter Dialoog is geen monoloog

Literatuur One to one teaching and feedback. Gordon. BMJ.2003;326:423-545 Feedback and reflection: teaching methods for clinical settings Branch,Paranjape.Acad.Medicine.2002;77:1185-1188 Use of effective feedback to facilitate adult learning Sachdeva. J Cancer Educ. 1996;11: 106-118 4. How to assess your specialist registrar Davies, Howells. Arch Dis Childh. 2004: 1089-1093 The consultation, an approach to learning and teaching. Pendleton, 1984 www.trainer.org.uk/members/tools/pendleton_rules.htm