Unieke elementen van opleiden Individueel traject Bevordert self directed learning Verbindt aanwezige kennis met nieuwe ervaringen De kans voor rolemodelling
Percepties ASSISTENT *Onderwijsmomenten zeldzaam *Werkelijkheid strookt niet met ideaal *Vaak aangeboden FB te geven OPLEIDER *Opleiding hele dag door *Werkelijkheid = ideaal *Aanbod nooit vernomen
Vragen vooraf aan stage Wat is het doel? Wat komt ze leren? Hoe bepalen we of iets is bereikt? Hoe wil je dat assistent erover met collegae praat?
Doelstellingen Specific Measurable Achievable Relevant Timely
Feed back, hoe? Monoloog of dialoog Bedoeld of onbedoeld Positief of negatief Direct of indirect Inhoudelijk of relationeel Gevraagd of ongevraagd
Feed back Look back, feed forward
Pendleton regels Vraag assistent: wat ging goed? Zeg zelf wat nog meer goed ging. Vraag assistent wat beter zou kunnen en hoe. Zeg zelf wat beter zou kunnen en hoe. Maak samen plan voor volgende maal.
Structuur sessie Set Dialogue Closure
Feed back Specifiek vs Algemeen Relevant vs Irrelevant Tijdig vs (te) Laat Veilig vs Onveilig Constructief vs Destructief Concreet vs Subjectief
Feed back ontvangen In de verdediging? Point taken!
Gespreksdimensies Inhoud Proces Gevoel
Valkuilen 1 Angst Beleefdheid Uitweiden Meegaan met weerstand
Valkuilen 2 Bagatelliseren Teveel in een keer Moraliseren Monoloog
Tips 1x is geen keer Kondig FB tevoren aan (tijd en inhoud) Documenteer kort Wat gaat goed, wat kan beter Dialoog is geen monoloog
Literatuur One to one teaching and feedback. Gordon. BMJ.2003;326:423-545 Feedback and reflection: teaching methods for clinical settings Branch,Paranjape.Acad.Medicine.2002;77:1185-1188 Use of effective feedback to facilitate adult learning Sachdeva. J Cancer Educ. 1996;11: 106-118 4. How to assess your specialist registrar Davies, Howells. Arch Dis Childh. 2004: 1089-1093 The consultation, an approach to learning and teaching. Pendleton, 1984 www.trainer.org.uk/members/tools/pendleton_rules.htm