Het ontwikkelingsperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Welkom in klas VP Mentoren:
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
Presentatie Procedure naar het VO
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Informatieavond.
Presentatie voortgezet onderwijs
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
Opleidingsmogelijkheden
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Het ontwikkelingsperspectief
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Leerroutes op VSO Alphons Laudy
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De weg naar het voortgezet onderwijs
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Individuele leerlijnen
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Informatie- avond groep 6
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Actieonderzoek instructietafel.
Informatie avond 4e klas
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Het is hier TE GEK!.
Welkom op de informatieavond
Welkom in groep 8 Don Boscoschool. Lesrooster Jaarplanning 1 zorgroute Digitale agenda Vragen beantwoorden.
Informatie-avond groep 4-5
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Ontwikkelingsperspectief
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Zorgplicht in passend onderwijs
GRAAF HUYN COLLEGE.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Return to Sender.
Centrale Opvang Maassluis
OUDERINFORMATIEAVOND
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Ontwikkelingsperspectief
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
De weg van de leerling met specifieke
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Ouderinformatie avond
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Transcript van de presentatie:

Het ontwikkelingsperspectief Lucas Rurup www.wsns-zk.nl 31 januari 2013

Programma Het ontwikkelen van een passend en werkbaar ontwikkelingsperspectief Hoe integreert u het onderwijsaanbod voor een leerling met een ontwikkelingsperspectief in uw groepsplan? Voorspellen van leerrendementen met de OC-index Hoe betrek je ouders en leerlingen bij het OWPP

Een LOI cursus in de klas?

Rekenen van 9.00-10.00 1 2 3 OP Automatiseren Instructie 09.05 1 2 3 OP 09.10 09.15   09.20 09.25 09.30    09.35 09.40 09.45 09.50 09.55 10.00 Automatiseren Instructie Verlengde instructie Aan het werk zetten Zelfstandig werken Feedback Afsluiting   Extra assistentie

Rekenen van 9.00-10.00 1 2 3 OP Automatiseren Instructie 09.05 1 2 3 OP 09.10 09.15   09.20 09.25 09.30    09.35 09.40 09.45 09.50 09.55 10.00 Automatiseren Instructie Verlengde instructie Aan het werk zetten Zelfstandig werken Feedback Afsluiting   Extra assistentie

Intensiveren Tot DL 40 Zelfde leerstof Meer leertijd Vanaf DL 40, perspectief staat vast Minder leerstof Zelfde leertijd     Zo leer je kinderen rekenen.nl, Sikkes en Loe van der Leeuw  

Leesarrangement DL 0-10 (groep 3) Talent 1 ½ uur vrij lezen en 1 ½ uur leescoach Basis + 1 ½ uur vrij lezen Basisaanbod - Veilig leren lezen leertijd: 4 ½ uur per week - Leesweg leertijd: 4 ½ uur per week - Leestrapeze leertijd: 4 ½ uur per week Extra aandacht voor: Wacht Hint Prijs Breedteaanbod Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - niet geautomatiseerde letterkennis : flitsen - niet geautomatiseerde clusterrijen : Radslag (eindrijm) - Auditieve vaardigheidsprobleem : Curriculum schoolrijpheid Diepteaanbod (in samenwerking met SBO-leeskliniek) Extern georganiseerde 1-op-1 begeleiding. Aanpak:

Intensiveren Groep 6 Leerstofaanbod HAVO/VWO VMBO-TL/GL VMBO-KL/BBL PRO spellen woorden met de uitgang –teit (kwaliteit, universiteit)   spellen woorden met de uitgang –heid (gezondheid, verkoudheid) leren een komma in een opsomming zetten (Ik eet brood, fruit en wat salade.) en tussen bijvoeglijk naamwoorden ( Ik heb een mooie, rode fiets.) spellen woorden waarin de /zj/ geschreven wordt als g (giraf, horloge)  Groep 7 vervoegen en spellen werkwoorden op den in de onvoltooid tegenwoordige tijd (wij vinden, ik vind, hij vindt) vervoegen en spellen werkwoorden met klankverandering in de onvoltooid verleden tijd (wij liepen, wij kochten, hij ging) Gerritse , M. en Machielsen A. ( 2010 ). Opbrengstgericht werken met de leerlijn spelling. Rotterdam: CED-Groep. Project STAP: SLO Tool Arrangementen Plannen. Project passende perspectieven

Leerlijnen Wit: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar Praktijkonderwijs (Pro) Paars: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-BB) Blauw: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar vmbo theoretische leerweg (vmbo-t) Roze: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar havo en vwo. CEDGROEP: http://www.leerlijnen.cedgroep.nl SLO: http://passendonderwijsaanbod.slo.nl.

Werkplan

Rekenen van 9.00-10.00 1 2 3 OP Automatiseren Instructie 09.05 1 2 3 OP 09.10 09.15   09.20 09.25 09.30    09.35 09.40 09.45 09.50 09.55 10.00 Automatiseren Instructie Verlengde instructie Aan het werk zetten Zelfstandig werken Feedback Afsluiting   Extra assistentie

Specifieke onderwijsbehoeften Welk soort instructie heeft deze leerling nodig? De leerling heeft behoefte aan: pre- teaching. verlengde instructie. herhaalde instructie. 1 strategie bij bv. Rekenen. 54-29=54-20-4-5 Hierin niet variëren. Voorbeeldgedrag van de leerkracht in voor- en nadoen. Paymeijer. N., e.a. VPI, Vraagprofielinstrument

Koppeling met leerkrachtgedrag Beschrijf het gedrag dat de specifieke onderwijsbehoefte van u als leerkracht vraagt. Zorgt voor een zg. wiebelkussen Controleert of ± 80% v.d. opdrachten goed gemaakt is Geeft korte instructies en bij iedere opdracht een nieuwe instructie Geeft een aanmoediging bij de start van iedere opdracht Zorgt dat de start van de opgave op beheersingsniveau is (leerling maakt de opgave zonder hulp goed) Houdt maandelijks overleg met ouders over wat en hoe er thuis het beste gewerkt zou kunnen worden

Vaardigheidskromme

Vaardigheidsgroei

Vaardigheidsgroei Vaardigheidsgroei: Hoog in de curve: weinig ruimte om te groeien in vs. Laag in de curve: veel ruimte om te groeien in vs. Verwachte vaardigheidsgroei hangt af van de plek in de curve. Gemiddelde vaardigheidsgroei is voor A+ leerlingen onhaalbaar en voor E-leerlingen te laag.

Leuke rekensommetjes Pien haar DL is 45. Ze heeft in 45 maanden onderwijs een vaardigheidsniveau van 53. 53 is gemiddeld bij leerlingen na 18 maanden onderwijs. 18/45*100%=40%

Leuke rekensommetjes Pien haar DL is 45. Ze heeft in 45 maanden onderwijs een vaardigheidsniveau van 53. 53 is gemiddeld bij leerlingen na 18 maanden onderwijs (net onder E4) 18/45*100%=40% 5 maanden later is haar DL is 50. Pien haalt een Vds van 68. 68 is gemiddeld bij leerlingen na 25 maanden onderwijs (M5) 25/50*100%=50%

Leuke rekensommetjes Pien laat in 5 maanden onderwijs, 7 maanden vooruit zien! 7/5*100%=140% Welk rendement is nu eerlijk om vanuit te gaan? 50% of 140%. Wat is er goed gegaan? Wat is er veranderd? Een Top-juf? Toeval? Achterstand ingehaald? Let op: de vaardigheidsscore zegt nog niets over de plek op de leerlijn (en dus het leerstofaanbod) Voor twee leerlingen met eenzelfde vaardigheidsscore, maar een andere leeftijd kan een ander leerstofaanbod gelden.

VS naar OC-index Pien laat in 5 maanden onderwijs, 7 maanden vooruit zien! 7/5*100%=140% Welk rendement is nu eerlijk om vanuit te gaan? 50% of 140%. Wat is er goed gegaan? Wat is er veranderd? Een Top-juf? Toeval? Achterstand ingehaald? Let op: de vaardigheidsscore zegt nog niets over de plek op de leerlijn (en dus het leerstofaanbod) Voor twee leerlingen met eenzelfde vaardigheidsscore, maar een andere leeftijd kan een ander leerstofaanbod gelden.

Onderwijscontinuüm Struiksma © 03/02/2010 21

OC-index, CED-Groep 03/02/2010 22

Ouderroute in ontwikkeling 3 4 5 6 7 8   Start OWPP Uitstroom bestemming OWPP bespreking met ouders USB bespreking met ouders Bij aanname: uitleg van het schoolsysteem in totaal OWPP: Je legt een mogelijke handeling (waar mogelijk) 1 jaar eerder uit dan wanneer de handeling plaatsvindt

Betrokkenheid ouders/leerling Niet bij 1e gesprek al een ingevuld exemplaar bespreken Met ouders bij intake de sterkte en aandachtspunten invullen Met ouders uitstroomgegevens invullen op basis van de feitelijke scores de discussie voeren (bij gevoel van verschil juist snel expliciteren) Laten kennis maken met PRO (groep 7) Verwachtingspatroon van school, ouders, leerling juist bij Ouders maken zelf een OWPP voorstel Per kind een leerdoel formuleren en daar kind enthousiast voor maken (“Mam, ik heb een leerdoel”)

Betrokkenheid leerling Korte termijn doelen ipv. lange termijn doelen. We spreken met leerlingen voor een korte periode af wat zijn lesdoel is en dat staat op een los papiertje. We werken me smiley’s om dit tussentijds te belonen. Als een doel gehaald is, kan het papiertje doorgescheurd worden (Talenten) Verlengde vrijwillige schooldag voor kinderen vanaf groep 6 gedurende twee uur per week. Met de leerling wordt een afspraak gemaakt over de te behalen doelen. Er wordt altijd een gedragsdoel en een cognitief doel afgesproken (Wadden)

Betrokkenheid leerling Gebruik een format voor een gesprek met kinderen over doelen, Kidskills. (De Ark) Leeg ontwikkelingsperspectief doorspreken met een kind (vanaf groep 7). Het formuleren van de leerdoelen is wel moeilijk (Albert Schweitzer) Bij rapportgesprek met de ouders kind ook aanwezig laten zijn

Dank u wel!!