Communicatief gedrag + / -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Time management in het onderwijs
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Sollicitatiegesprek.
Lotgenotencontact.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Even verpozen en genieten... met muziek.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Met handen en voeten geloven 1
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Presenteren en communiceren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Welkom op onze ouderochtend
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hand-Out.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Week 1, les 5.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Loopbaan en burgerschap les 2
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Communicatief gedrag + / - Samenwerken = communicatie Verbaal / non verbaal Je geeft korte inleiding over belang van communicatie bij samenwerking. De studenten hebben daar in de loop van het jaar al het een en ander over gehoord, ga er vlot doorheen. Eventueel ondersteund door een sheet of p. 240 Cameron, geeft ook lijstje met communicatief gedrag dat samenwerking positief / negatief beïnvloedt.

Voorbeelden positief gedrag Je stimuleert anderen een bijdrage te leveren Je vat standpunt van iemand anders samen, voordat je zelf een standpunt geeft Je bent bereid je standpunten aan te passen Je toomt veelpraters in, beloont stillere types

Voorbeelden negatief gedrag Continue het woord hebben, aandacht trekken (ook door grapjes, ‘gedoe’) Meningen van anderen belachelijk maken (“dat werkt toch nooit’) Niet luisteren, of andermans woorden verdraaien, alles nog een keer zeggen Opeens met nieuw punt komen, terwijl andere punt nog niet is ‘uitbesproken’ Omdraaien, zwijgen, kletsen, ……

Luisteren tips & tricks Niet (direct) oordelen: blijven luisteren Concentreren op spreker Let op lichaamstaal Vraag verduidelijking, vul niet in, draag geen oplossing aan Onderbreek niet voordat de ander is uitgesproken Let op gevoelens (twijfel, nadenkgedrag) luisteren tips & tricks van face-to-face contact!

Feedback geven tips & tricks Spreek ‘ik’ en niet ‘zij vinden, wij vinden’ Kom niet superieur over, je geeft feedback, je hoeft niet te winnen Geef verbeter en goede punten Speel op de bal (gedrag), niet op de persoon Wees duidelijk: ik kan je verhaal niet goed volgen omdat je 20 x eu zegt

Feedback ontvangen tips & tricks Blijf luisteren, let op: ja, maar….. Wees blij met feedback, ook al is het soms niet direct wat je wilt horen ;-) Vraag op een positieve manier verduidelijking Vraag feedback aan meerdere mensen Nobody is perfect, wees geen nobody! Denk na de feedback over hoe je je kunt verbeteren

Valkuilen virtuele communicatie Geen non-verbale communicatie (houding, glimlach, emoticon kan dat niet vervangen) Onduidelijke afzender (bron, deskundigheid) Hoe lang blijft het zichtbaar op www? Schriftelijke taal is maar gedeelte van totale taal Iets wat wordt opgeschreven heeft vaak meer impact Niet iedereen kent MSN taal / wenst dat te gebruiken Snelheid: soms is het beter even te wachten met reageren Hoe zit het als je elkaar niet ziet, dus virtueel met elkaar communiceert? Wat blijft er nog over van de tips & tricks? Wat voor gevolgen heeft dat voor virtuele samenwerking en communicatie

Voordelen virtuele communicatie 24/7 tijd / plaats onafhankelijk Je kunt zaken nazoeken Snelheid …..

Opdracht: beste manier om virtueel samen te werken = ??? Voor de afsluiting van deze module dien je een presentatie te houden over wat goede samenwerking volgens jullie groep inhoudt. Deze presentatie bereid je voor in bijeenkomst 4 en geef je in bijeenkomst 5. Gedurende de week tussen bijeenkomst 4 en 5 moet dus van alles gebeuren. Omdat je snel en tijd/plaats onafhankelijk wil werken, maak je gebruik van het internet. Welk medium kies je en waarom? Of maak je een combinatie, zodat je het direct kunt gebruiken voor je presentatie? Kom tot een mening en presenteer je mening in 1 minuut aan je klasgenoten. Basis: de groep moet komen tot een oordeel over een beste virtueel medium / toepassing voor een bepaald samenwerkingsprobleem. Samenwerkingsprobleem is realistisch: gaat over hun afsluitende opdracht voor deze module! Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende media? Denkt iedereen er zo over of niet? Zijn er media die niet belicht zijn, zo ja welke, en is een van die media wellicht de meest geschikte voor het geschetste samenwerkingsprobleem? Gezamenlijk komt de groep tot een conclusie en aanbeveling. Deze aanbeveling presenteren ze in een elevator pitch (1-minuut-presentatie) aan de groep. De andere groepen geeft feedback op de inhoud en vorm van de presentatie, met in achtneming van de opgestelde regels.