Van feedback geven naar coaching

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Competenties bij de Vlaamse overheid
Onze kernwaarden.
COMPETENTIEONTWIKKELING
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
WIVO 10 juni 2011 Evelien Mahieu – provinciebestuur Antwerpen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Introductie.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Onthaalbeleid stad Dendermonde
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Bureau informatie Alympus Personeelsadvies B.V. © Alympus.
Project Proceshuis Road show
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.

ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De veranderende rol van de IB
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
Personeel en organisatie
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Werkgevers wendbaar aan de slag
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Vrijwilligers en personeel: schuivende profielen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Van feedback geven naar coaching Best Practices Stad Gent Dienst Loopbaanbegeleiding en Vorming

Inhoud Voorstelling Stad Gent Competentiemanagement Wat vooraf ging… Waar staan we nu? Uitdaging Project: Ontwikkelingsgericht Coachen Uitgangspunten Aanpak Stad Gent Uitdagingen bij het project Tools nader bekeken Competentiehandboek E-zines Ontwikkelingshandboek Workshops

Voorstelling Stad Gent

‘Coaching is een medewerker mee laten zoeken naar een oplossing ‘Coaching is een medewerker mee laten zoeken naar een oplossing. Uiteraard heb je als leidinggevende een einddoel-stelling voor ogen. De weg ernaartoe ligt echter nog open.’ Peter Van Overmeire – consulent Service en Logistiek

‘Coachen is voor mij medewerkers stimuleren om geregeld eventjes afstand te nemen om een werkproces te evalueren. Dit in een open en constructief gesprek met de medewerker en mezelf als leidinggevende. Dit zijn een soort leergesprekken.’ Els Verhasselt – adjunct van de directie – Data-analyse en Gis

‘Coaching is voor mij medewerkers prikkelen, met elkaar laten samenwerken en leren kritisch te zijn in hun werk. Daarvoor breng ik mensen samen en stimuleer ik hen om elkaar kritisch te bevragen.’ Philippe Van Wesenbeeck – directeur-manager Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning

Leidinggevenden bij Stad Gent 12 departementen (cultuur, bevolking en welzijn, onderwijs en opvoeding, stadspromotie en sport, werk en economie, stafdiensten, facility management, financiën, brandweer, personeel en organisatie) 5027 personeelsleden, 657 leidinggevenden Grote variatie in taken, bevoegdheden en span of control Onderscheid tussen operationeel en coördinerend leidinggevenden Elke leidinggevende voert evaluatie- en functioneringsgesprekken

Rol als people-manager Competentie-management als fundament

Competentie-management 9

Wat vooraf ging… In 2004 keuze gemaakt om competentiemanagement in te voeren Competentiehandboek ontwikkeld door selectiepsychologen en loopbaan-begeleiders 37 competenties, met gedragsindicatoren en 3 subdefinities Bewust geen uitwerking van vaktechnische competenties

Wat vooraf ging… Implementatie: Sterktes: Alle leidinggevenden hebben een workshop gevolgd om te leren werken met het competentiehandboek Evaluatiecriteria werden omgezet in competenties (sturing vanuit P&O door adviserende lijst) Selectiecriteria werden omgezet in competenties Competentieprofielen opgenomen in functiebeschrijvingen Consequent gebruik van competenties bij elke interventie vanuit P&O (samen aan de slag…) Sterktes: Positieve feedback op het handboek door leidinggevenden P&O is eigenaar van het handboek

Waar staan we nu? Competentiehandboek is werkinstrument van elke leidinggevende Eenduidig begrippenkader in de organisatie Competenties vormen basis bij beoordeling (selectie, evaluatie, enz.) De leidinggevende kan gedrag herkennen, benoemen en beoordelen Nieuwe leidinggevenden krijgen introductie in competentiemanagement

Uitdaging Streven naar optimale inzetbaarheid van medewerkers om stadsdoelstellingen vandaag en morgen te bereiken! Gedeelde verantwoordelijkheid Bestuur mogelijkheden creëren (investering in opleiding, optimalisatieprojecten, uitbouwen leidinggevend kader, interim-manager, enz.) Leidinggevenden = coachen Medewerkers = ontwikkelen

Project: Ontwikkelingsgericht Coachen 14

Uitgangspunten Het begrip “coachen” ontladen en dichtbij praktijk van de leidinggevende brengen. Metafoor van de tandwielen Eigen leidinggevenden aan het woord laten Ontwikkelingshandboek ter beschikking stellen De opstap naar een coachende houding is een drempel die je zelf als leidinggevende door moet Project laten insijpelen in de organisatie Verschillende instapmomenten voorzien Project ondersteunen met sensibilisering en communicatie

Metafoor tandwielen

Uitgangspunten Elke leidinggevende heeft een rol als coach Coachen is opgenomen in elk leidinggevend profiel naast de competenties team leiden, delegeren en motiveren Evalueren welke leidinggevenden de opstap naar coaching gemaakt hebben en welke leidinggevenden niet + acties formuleren Overtuiging dat coaching binnen bereik van elke leidinggevende ligt Project geslaagd als ‘het volgen van een opleiding’ niet het standaardantwoord is voor een ontwikkelingsbehoefte Leidinggevende in eerste instantie versterken, nadien de medewerkers

Aanpak Stad Gent Actie 1: Ontwikkeling ontwikkelingshandboek in samenwerking met Schouten & Nelissen Actie 2: Lancering van het ontwikkelingshandboek beschikbaar op intranet voor alle medewerkers Digitale tool aan gekoppeld met mogelijkheid voor gepersonaliseerde rapporten Papieren versie op aanvraag te verkrijgen

Ontwikkelingshandboek Opbouw Competenties (definitie, gedragsindicatoren) Welke aspecten zijn al dan niet ontwikkelbaar? Hoe zie je als een competentie niet ontwikkeld is? Hoe kan je de competentie bevragen? Ontwikkeltips voor medewerker en leidinggevende Coachingstips voor de leidinggevende Opleidingen en ondersteunende middelen Digitale versie rapporten op maat Persoonlijk ontwikkelingsplan

Aanpak Stad Gent Actie 3: Creëren van een draagvlak Goedkeuring van het managementteam Communicatie naar de directieteams + coördinatoren P&O Communicatie binnen departement P&O Communicatie naar alle leidinggevenden Trainers sociale vaardigheden kennis laten maken met het ontwikkelingshandboek Ontwikkelingshandboek op het intranet Actie 4: verspreiden van e-zines ontwikkelingsgericht coachen

E-zines ontwikkelingsgericht coachen Opzet van de e-zines: Inzichten meegegeven over coachen Leidinggevenden uit de organisatie vertellen hoe zij coaching invullen Leervorm: afstandsleren Thema’s van de e-zines: Aan de slag met de e-zines Wat is coachen? Coachen, een opdracht voor elke leidinggevende Ontwikkelbaarheid van competenties De coachingsvraag nader bekeken Even stilstaan bij leerstijlen

Aanpak Stad Gent Actie 5: Workshops ontwikkelingsgericht coachen Leerdoelen: Weten wat ik te leren heb om te kunnen coachen Coachingsopportuniteiten zien als leidinggevende Weten hoe ik een coaching stapsgewijs kan aanpakken Aan de slag kunnen met het ontwikkelingshandboek Doelgroep: elke leidinggevende Inschrijving op vrijwillige basis Interne lesgevers

Workshop Coachingscyclus Stad Gent Coachen Coachen herkennen herkennen Ik zie … Ik zie … aftoetsen aftoetsen Zie ik het juist? Zie ik het juist? Coachen Coachen evalueren Waar staan we Waar staan we afbakenen afbakenen Wij kiezen ontwikkelen ontwikkelen We gaan aan de slag We gaan aan de slag Figuur 1. Coachingscyclus Figuur 1. Coachingscyclus

Aanpak Stad Gent Actie 6: Verdiepingsworkshops coaching Toekomst Actie 6: Verdiepingsworkshops coaching Mogelijke thema’s: feedback geven, observeren, Pop invullen, coachingsdoel formuleren, enz. Opzet: workshops met methodiek en intervisie Lesgevers: intern en extern Actie 7: Maattrajecten coaching voor diensten, doelgroepen, departementen uitbouwen Actie 8: Coaching aanbieden binnen de organisatie Actie 9: Medewerkers sensibiliseren en responsabiliseren

Uitdagingen bij het project Geen bodem voor dubbele snelheden binnen de organisatie Is optimalisering van je rol als leidinggevende, niet als extra werklast Ook best practices vanuit technisch operationeel leidinggevenden