Feedback geven en ontvangen Henk Hospes Trainer CNV Onderwijsacademie hhospes@cnvo.nl 06-29492022 1 min
Wat is feedback? Aan iemand vertellen hoe zijn gedrag door de ander wordt waargenomen, begrepen en ervaren Doel Feedback is een sleutelwoord bij succesvol samenwerken Tegengaan van escalatie van problemen Afstemming zender=ontvanger Elke reactie op een actie is feedback 2 min
Emoties? In dat geval kun je jezelf beschermen door het volgende in gedachten te houden: Na kritische feedback komt, mits je voldoende ruimte geeft om die te uiten, bijna altijd ook iets positiefs en opbouwends. Feedback zegt in eerste instantie iets over degene die spreekt en pas in tweede instantie iets over jou. Alle feedback, ook onterechte, biedt je een gelegenheid om te leren. 2 min
LSD ((Luister – samenvatten en doorvragen) Iemand brengt wat in. De ander luistert op een actieve manier (non-verbaal met ogen, lichaamshouding) Maakt een samenvatting op zowel inhouds als op emotioneel niveau en vraagt om bevestiging of het verhaal zo goed is begrepen Doorvragen. De ander vraagt door op zaken die nog niet helder zijn op zowel inhouds als emotioneel niveau 7 min
Wat zou je heel erg vinden waar je kritiek op zou kunnen krijgen?
Op welk angst wordt je aangesproken? Angst om te falen, de angst voor het verlies op succes Angst voor isolement, verlies van verbinding Angst voor verlies, verlies van iets waardevols Angst voor schuld, verlies van bescherming Angst voor conflict, verlies van harmonie 3 min
Achter feedback schuilt eigenlijk een vraag van een ander Achter feedback schuilt eigenlijk een vraag van een ander. Als die vraag duidelijk is geworden, kun je beslissen wat je ermee zult doen (naast je neerleggen, iets van leren, zoeken van een tussenweg etc). 1 min
Casus drie filmfragment Welke vraag zit hierachter? Welke angst zit er van de ouder achter? Hoe zou je zelf gereageerd hebben? Wat is een goede aanpak”? 15 min
Formule voor het geven van feedback 1. benoemen van de feiten 2. Je geeft aan welk effect het besproken gedrag op jou heeft? 3. Gebruik een ik-boodschap 4. Laat je gesprekspartner reageren 5. Vraag om het gewenste gedrag 6. Verken samen oplossingen of achtergronden 15 min !"
De ander ontvangt de kritiek en past de onderstaande feedback regels Toe sta open voor feedback luister oprecht naar de opmerkingen maak oogcontact en probeer een open lichaamshouding aan te nemen vat samen om te achterhalen of de kern goed bij je is aangekomen beschouw kritiek/feedback als een weg om iets te verbeteren, niet als een persoonlijke aanval voel je niet genoodzaakt om je te verdedigen probeer de vraag/onduidelijkheid áchter de feedback/kritiek te achterhalen
Hoe voelde dit? Wat viel je op? 5 min