Feedback geven en ontvangen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Hoera, een oudergesprek!
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Johari venster & feedback
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
“Omgaan met weerstand”
PRESENTEREN KUN JE LEREN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Vergaderen.
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Weerstand kan je opvatten als feedback
Effectief communiceren
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Verschillende rollen en stijlen
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Feedback geven en ontvangen Henk Hospes Trainer CNV Onderwijsacademie hhospes@cnvo.nl 06-29492022 1 min

Wat is feedback? Aan iemand vertellen hoe zijn gedrag door de ander wordt waargenomen, begrepen en ervaren Doel Feedback is een sleutelwoord bij succesvol samenwerken Tegengaan van escalatie van problemen Afstemming zender=ontvanger Elke reactie op een actie is feedback 2 min

Emoties? In dat geval kun je jezelf beschermen door het volgende in gedachten te houden: Na kritische feedback komt, mits je voldoende ruimte geeft om die te uiten, bijna altijd ook iets positiefs en opbouwends. Feedback zegt in eerste instantie iets over degene die spreekt en pas in tweede instantie iets over jou. Alle feedback, ook onterechte, biedt je een gelegenheid om te leren. 2 min

LSD ((Luister – samenvatten en doorvragen) Iemand brengt wat in. De ander luistert op een actieve manier (non-verbaal met ogen, lichaamshouding) Maakt een samenvatting op zowel inhouds als op emotioneel niveau en vraagt om bevestiging of het verhaal zo goed is begrepen Doorvragen. De ander vraagt door op zaken die nog niet helder zijn op zowel inhouds als emotioneel niveau 7 min

Wat zou je heel erg vinden waar je kritiek op zou kunnen krijgen?

Op welk angst wordt je aangesproken? Angst om te falen, de angst voor het verlies op succes Angst voor isolement, verlies van verbinding Angst voor verlies, verlies van iets waardevols Angst voor schuld, verlies van bescherming Angst voor conflict, verlies van harmonie 3 min

Achter feedback schuilt eigenlijk een vraag van een ander Achter feedback schuilt eigenlijk een vraag van een ander. Als die vraag duidelijk is geworden, kun je beslissen wat je ermee zult doen (naast je neerleggen, iets van leren, zoeken van een tussenweg etc). 1 min

Casus drie filmfragment Welke vraag zit hierachter? Welke angst zit er van de ouder achter? Hoe zou je zelf gereageerd hebben? Wat is een goede aanpak”? 15 min

Formule voor het geven van feedback 1. benoemen van de feiten 2. Je geeft aan welk effect het besproken gedrag op jou heeft? 3. Gebruik een ik-boodschap 4. Laat je gesprekspartner reageren 5. Vraag om het gewenste gedrag 6. Verken samen oplossingen of achtergronden 15 min !"

De ander ontvangt de kritiek en past de onderstaande feedback regels Toe sta open voor feedback luister oprecht naar de opmerkingen maak oogcontact en probeer een open lichaamshouding aan te nemen vat samen om te achterhalen of de kern goed bij je is aangekomen beschouw kritiek/feedback als een weg om iets te verbeteren, niet als een persoonlijke aanval voel je niet genoodzaakt om je te verdedigen probeer de vraag/onduidelijkheid áchter de feedback/kritiek te achterhalen

Hoe voelde dit? Wat viel je op? 5 min