TALENT groep 12-21 jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Time management in het onderwijs
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Sollicitatiegesprek.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Academie voor Management
18 januari 2012 “Samen Bewegen met Passie” Studiedag.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Portfolio
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Transactionele analyse
Psychologieles 7 lesweek 7
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
De leerling of stagiaire in beweging!
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Keuzes maken.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
LOB Waar ben je trots op?.
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Samenwerken en communicatie
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Transcript van de presentatie:

TALENT groep 12-21 jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

DOEL VAN VANDAAG Hoe kun je zorgen voor een optimaal (topsport) klimaat rond je kind Welke eigenschappen zijn nodig om misschien succesvol in te stromen bij de senioren?

3. TOPSPORTLEEFSTIJL Structuur aanbrengen in het dagelijks leven (Her)inrichten van leef- en trainingsituatie Regie voeren over eigen sportleven Voeding Slapen Planning Financiën Dilemma’s/sociale vaardigheden

Verwachtingen Wees je bewust van je eigen verwachtingen naar je kind Wees voorzichtig met praten over resultaten, winst of verlies Richt je op ontwikkeling (taakoriëntatie) ipv winst Richt je op procesdoelen (niet op winstdoelen) Fouten = vorm van leren Wees bewust wat je zegt en doet

Rolverdeling ouder-coach

Feedback Je wilt als ouder vaak iets zeggen over wat je hebt gezien Vaak zie je dingen ook beter dan je kind zelf…. Lof is makkelijk, maar kritiek… hoe dit te doen? Hoe reageer je als ouder – non-verbaal?

Feedback Vraag: Wat vind jij makkelijker om te geven: positieve feedback (complimenten) of negatieve feedback (opbouwende kritiek)? Welke geef je vaker? Hoe geef je feedback aan de coach? Neem een voorbeeld in gedachte van feedback die je laatst nog hebt gegeven?

Feedback Feedback is een van de bronnen van zelfvertrouwen Geef gerichte complimenten (benoem specifiek gedrag) Geef het direct (indien mogelijk) Maak positieve complimenten persoonlijk (‘….dat kan jij goed’) Geef negatieve (opbouwende) kritiek op het gedrag (‘wat je net deed vond ik niet fijn’) Positieve feedback ook bij verlies belangrijk (benoem zaken die wel goed gingen)

Timing tips: welk moment kies ik om feedback te geven 1. Eerst het kind zelf nadenken over de wedstrijd 2. Dan de trainer feedback laten geven 3. Wacht met je feedback totdat het kind: emotioneel afgekoeld is er zelf om vraagt

Thema 4. Zelfstandigheid

Wat is zelfstandigheid? Definitie: Op eigen kracht keuzes maken en dingen doen Welke keuzes maakt een kind allemaal? Met wie ze omgaan Wanneer zij hun huiswerk doen Welke kleren ze dragen Met wie ze verkering willen Hoe ze met hun sport omgaan Hoe ze een wedstrijd speelt

Kind en keuzes Zijn dit de beste keuzes? Zijn ouders het daar altijd mee eens? Nee… Maar hoe je hiermee omgaat bepaalt hoe zelfstandig je kind wordt

Waarom zelfstandigheid? Waarom zou je willen dat je kind zelfstandig wordt? Wat helpt het in zijn of haar sport? Zelfstandigheid is een voorwaarde voor toekomstig succes

Nationale jeugdselectie? Atleten die geselecteerd worden voor de nationale jeugdselectie worden dan geïnformeerd over allerlei zaken. Denk dan aan onderwijs, olympisch steunpunt e.d.

VRAGEN?