Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kei van een medewerker januari 2008
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
John Vaupell Justin van der Steen
Johari venster & feedback
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Huisbezoek. Gebod &Verwachting van de Heer Menselijke mogelijkheden, techniek of vervoer en gewoontes.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
VERSTERK WAT WERKT.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Psychologieles 7 lesweek 7
Vragen een eeuwige God is de HEER Hij is een goddelijke Persoon: Vader uw Man en uw Maker, 54: 5a.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
H2 Een leven lang leren.
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
LOB Waar ben je trots op?.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Feedback geven zonder dat de ander boos wordt
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie 3e les.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Omgaan met verschillen
Inspelen op innovaties
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Alle overeenkomsten met bestaande personen of gebeurtenissen berusten louter op toeval

Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk Onmisbaar in samenwerking Positieve en negatieve feedback Compliment vs feedback Wie feedback geeft, kan feedback terug verwachten. Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt.   Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven.

Feedback Boodschap over gedrag of prestatie van een ander Niet over eigenschappen/karakter Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt.   Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven.

Feedback Bekend aan jezelf Onbekend aan jezelf Bekend aan anderen Johari Venster Bekend aan jezelf Onbekend aan jezelf Bekend aan anderen Open ruimte Blinde vlek Onbekend aan anderen Verborgen gebied Onbekende gebied Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee leven, als iedereen zich aan de regels houdt.   Werk je intensief/veel samen met anderen en/of heb je een leidinggevende positie, dan is het extra belangrijk dat je feedback leert geven. 4

Mag ik er iets van zeggen? Feedback II Denk na voordat je feedback gaat geven Goed gezien? Mag ik er iets van zeggen?  Als je het antwoord scherp hebt, probeer je de kritiek zó te brengen dat je gesprekspartner hem begrijpt. Helder geformuleerd en neutraal, zonder beschuldigingen. Er is een formule voor die je daarbij helpt. Hij bestaat uit maar liefst zeven stappen. Als je deze volgt is het voor de ander makkelijker om rustig jouw feedback te ontvangen Is het normaal? Waarom? Samenwerking?

Effectieve feedback geven Beschrijf veranderbaar gedrag Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord Gebruik een ik-boodschap Concreet en specifiek: niet ‘jij komt altijd te laat’: maar ‘gisteren tijdens het onderwijs kwam jij een half uur later binnen’. Ook recent en actueel. Het risico van niet specifiek is dat er een welles/nietes discussie kan ontstaan.

Effectieve feedback geven 4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft 5. Laat je gesprekspartner reageren 6. Vraag om het gewenste gedrag 7. Bedenk samen oplossingen, maak afspraken

Effectieve feedback geven Ik zie Ik denk, ik voel Ik zou graag willen dat

Effectief feedback ontvangen Ik hoor Ik waardeer, ik denk, ik voel Afspraken

Effectief feedback ontvangen Valkuilen: Vermijden, negeren, ontkennen, goedpraten, terugslaan, slikken

Samengevat Gevoel G Gedrag Gevolg Geloof-waardig Gewenst gedrag

Geen gedrag, maar eigenschap Nog een voorbeeld Niet: Jij bent altijd zo stil Geen ‘ik’ boodschap Niet concreet Geen gedrag, maar eigenschap Maar (bijvoorbeeld) wel: Vanochtend tijdens het onderwijs viel het mij op dat jij voor de tweede keer als enige niets in bracht tijdens de reflectieronde