Evaluatie van de werkvolume van een eerstelijns sociale dienst van een OCMW Botton Jean-Claude MW Diensthoofd OCMW Ciney Directeur van de VZW A L’Ovradge,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
LST Kuurne 14 maart 2011 Evaluatie “nieuwe” toelagen en diensten Sociaal Huis.
Ontwerpakkoord 13 februari 2014
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
"Beter samen leven: 10 jaar recht op maatschappelijke integratie, 10 jaar POD MI" – 13 december 2012 Atelier nr. 7 gewijd aan het "Recht op werk".
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Sociale stijging in Velve-Lindenhof
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Focus juli 2014 RVA-SANCTIE EN DOORSTROOM NAAR DE OCMW'S.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
OCMW Ath Sociale activering.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van de werkvolume van een eerstelijns sociale dienst van een OCMW Botton Jean-Claude MW Diensthoofd OCMW Ciney Directeur van de VZW A L’Ovradge, EFT Schatbewaarder van de VZW Féwasc

De evolutie in de sector sinds 20 jaar Meerderjarigheid op 18 jaar Sociale coördinatie Socioprofessionele herinschakeling LOI Wet van 2002 Schuldbemiddeling Energiebegeleiding Sociale inschakeling LOI IDESS Enz.

Ciney, geen dorp, geen grote stad In 20 jaar, inwoners inw. in 2012 Algemene sociale dienst Herinschakeling Sociale coördinatie VZW A L’Ovradge (EFT) Schuldbemiddeling Dienst familiehulp Dienst huishoudhulp Maaltijdbedeling IDESS Sociale energiebegeleiding Hulp in het dagelijks leven Project "Pré-caution" 90 appartementen P.A.

Evolutie van het aantal maatschappelijk werkers en adminstratief medewerkers 1988  3 voltijdse maatschappelijk werkers  3 administratief medewerkers voor 2,5 VTE  1 voltijds reizend medewerker maatschappelijk werkers voor ongeveer 13 VTE 7 administratief medewerkers voor 6,3 VTE 1 voltijds reizend medewerker

Effecten van deze ontwikkeling Talrijke interne evenwichten Moeilijk te bereiken cohesie Verdeling van het werk in voortdurende evolutie Aanpassing van de bureaus Informaticamateriaal Aangepaste software -

Vanaf het begin van de jaren 2000  Verlies van professionele aanknopingspunten  Teveel interne vergaderingen  Neiging om het arbeidsvolume te vergelijken met uiteenlopende criteria  Er bestond nog geen functie van diensthoofd op korte of middellange termijn Begin van het verslechteren van de relaties tussen sommige leden van de sociale dienst van individuele gevallen, terwijl het team toen bestond uit 4-5 personen Dat had rechtstreeks of onrechtstreeks een weerslag op de andere diensten

Begin 2006  Naar aanleiding van een verslechtering van het interne klimaat, dat onhoudbaar was geworden, werd een vergadering samengeroepen van de maatschappelijk werkers en de administratief medewerkers  Resultaat: invoering van interne vergaderingen van een halve dag om de twee weken om te antwoorden op de problemen en zich beter te organiseren. De reactie van de OCMW- secretaris, Personeels- chef

ARBEIDSVOLUM E  Het aantal dossiers is een ontoereikend criterium: eenparigheid  Arbeidstijd hangt af van de complexiteit van het dossier  Vaststelling: iedereen voert gelijkaardige handelingen uit Nadenken samen met de eerstelijns sociale dienst

ARBEIDSVOLUM E  Voorstel om een systeem in te voeren door een extern MW bij de eerstelijnsdienst  Identificatie en keuze van gelijkaardige criteria  Akkoord over een middellange termijn om ze uit te voeren  Maandelijkse statistieken Akkoord van de eerstelijns sociale dienst

Tabel maandelijkse statistieken 2006 CANVAS – INFORMATIE VOOR DE BEREKENING VAN HET ARBEIDSVOLUME VAN DE MW Inlichtingen vergaard van 01/04/2006 tot 31/03/2007 Naam van de MW: ……………………………………. CriteriaVerklaringDetailTotale aantal Beheersrekening per MWMaandelijkse som van het aantal rekeningen (bijv.: ) Dossiers voorgelegd aan de Raad door MW Som van het aantal voorgelegde dossiers Bijstandsdossiers per MWSom van het aantal voorgelegde dossiers 2 x per jaar (juni en december) Dossiers LL of equivalent LLMaandelijkse som van de dossiers LL (bijv.: ) Niet LL dossiersIdem Personen ontvangen aan de permanentie Maandelijkse som van het aantal personen ontvangen tijdens de permanentie

CriteriaVerklaringDetailTotale aantal HuisbezoekenMaandelijkse som van het aantal huisbezoeken PostMaandelijkse som van het aantal opgestelde en verstuurde post Verslag RechtbankMaandelijkse som van het aantal verslagen Integratie-overeenkomstMaandelijkse som van het aantal opgestelde overeenkomsten voor de nieuwe dossiers RondvraagIdentificatie van de verantwoordelijkheid en raming van de tijd die dit zal kosten gedurende een jaar voor de totale case Rondvraag

Verklaring van het plan Maandelijkse statistieken die gedurende 6 maanden moeten worden uitgevoerd Op het einde van de periode, verwerking van de arbeidstijd in eenheden van arbeidsvolume: toevoeging van de tijd in minuten x 2 (een jaar) en teruggaan tot twee decimalen. Gemeenschappelijke definitie van een actief dossier Boeken van het totale aantal actieve dossiers Definitie van het gemiddelde arbeidsvolume van een dossier (regel van drie) Onderscheid met een dossier dat een GPMI bevat

Opstart van het systeem  Bij het begin van elke maand worden de statistieken en het totale aantal nieuwe dossiers, gearchiveerde dossiers en dossiers die werden heropgestart per MW ingediend.  Om de 4 maanden wordt het systeem volledig bijgewerkt door de gegevens over te nemen van de laatste vergadering bijstand. De respectieve maatschappelijk werkers (- en + 25 jaar) wiens arbeidsvolume lager was dan de andere werden aangeduid om de nieuwe toestand over te nemen vanaf de volgende maand.

Definitie van het begrip archivering Na zes maanden zonder aanvraag (controle) Na een maand, bij verhuis Na drie maanden bij overlijden, behalve bij een moeilijke toestand Na drie maanden wanneer de persoon een arbeidsovereenkomst heeft gesloten Drie maanden na afloop van een overeenkomst art. 60 of 61, wanneer de situatie duidelijk is.

Starttabel van het arbeidsvolume MW IN MINUTEN Berheer srekeni ng X 20 Dos CAS X 15 Dos SEC X 45 Dos LL X 60 Dos Niet LL X 60 Aantal Pers Perm. X 15 Bezoek en Huis X 45 Post X 5 Versl ag Rech tb. X 90 Contr. Int. X 240 Div. MW 1 (Voltijds) Subs. cult MW 2 (Voltijds) Vergade ring arr. 960 Art MW 3 (Voltijds) Nieu we Doss. 585 MW 4 (halftijds) Nieu we Doss. 405 Circus 90 MW 5 (Voltijds) MW 6 (Voltijds) Nieu we Doss. 1725

Voorbeeld van tabel maandelijkse statistieken NAAM EN VOORNAAM MW: MW JAAR MAART 2011 VORIG ARBEIDSVOLUME: 957,5 HUIDIG ARBEIDSVOLUME: 1024 DagenPost Huisbezo eken Permane ntie of afsprake n Budgetbehe er Integra tie- overee nkomst en Dos LL of equivale nt LL Dos niet LL Dos bijstand (juni/sept. ) Versl. Recht b. Dos CAS Andere (aantal uren, vb.: 1.30 uur = 1,5) Identificatie andere … 31 TOTAA L: ,5 Aantal heropgestarte dossiers: 3 (NAMEN: dhr. A, dhr. B,...) Aantal gearchiveerde dossiers: 3 (NAMEN: dhr. A, dhr. B,...) Aantal nieuwe dossiers: 5 (NAMEN: dhr. X, dhr. Y,…)

Berekening van de gemiddelde tijd voor een dossier Beheersrekening: ( totale aantal beheersrekeningen x 20 min. / totaal aantal dossiers LL en niet LL) Dossiers voorgelegd aan de HRW: (totale aantal voorgelegde dossiers x 15 min. / totale aantal dossiers LL en niet LL) Dossiers bijstand: (totale aantal dossiers voorgelegd door iedereen x 45 min. / totale aantal dossiers LL en niet LL) Dossiers LL: (totale aantal dossiers LL / totale aantal dossiers LL en niet LL) x 60 Dossiers niet LL: (totale aantal dossiers niet LL / totale aantal dossiers LL en niet LL) x 60 Totale aantal personen in permanentie: (totale aantal pers. ontvangen in perm./ totale aantal dossiers LL en niet LL) x 15 Huisbezoeken: (totale aantal bezoeken/ totale aantal dossiers LL en niet LL) x 45 Brieven: (totale aantal brieven/ totale aantal dossiers LL en niet LL) x 5 Verslagen rechtbanken: (totale aantal verslagen / totale aantal dossiers voorgelegd aan HRW) x 90 Integratie-overeenkomsten: (totale aantal nieuwe overeenkomsten op een jaar/ totale aantal dossiers LL) x 240 Divers: te bekijken volgens MW Totale aantal dossiers LL en niet LL per MW + algemeen totaal: MW 2MW 1MW 5MW 6MW 3 (- 25) MW 4 (- 25) LL Niet LL TOTAAL ALGEMEEN TOTAAL DOSSIERS LL EN NIET LL:

GEMIDDELDE TIJD VOOR EEN DOSSIER: 1) Totaal rekening beheer voor iedereen: 1275 x 20 = / 5748 = 4,4 2) Dossiers HRW: 2348 x 15 = / 5748 = 6,13 3) Totaal dossiers bijstand: 287 x 45 = / 5748 = 2,25 4) Dossiers LL: 2787 / 5748 = 0,4849 x 60 = 29,09 5) Dossiers niet LL = 2961 / 5748 = 0,5151 x 60 = 30,91 6) Permanenties: 4115 / 5748 = 0,7159 x 15 = 10,74 7) Bezoeken: 209 / 5748 = 0,0363 x 45 = 1,63 8) Post: 4434 / 5748 = 0,7714 x 5 = 3,86 9) Verslag Rechtbank: 7 / 5748 = 0,0012 x 90 = 0,11 10) Integratiecontracten: 83 / 1328 = 0,0625 x 240 = 15 BESLUIT: Dossier + 25 jaar: 4+6,13+2,25+29,09+30,91+10,74+1,63+3,86+0,11 = 88,72 minuten Dossier – 25 jaar: 88,72 min min. = 103,72 min. Voorstel: dossier – 25 jaar = 103,72 min. x 12 = 1244,74 min. dossier + 25 jaar = 88,72 min. x 12 = 1064,64 min.

Voorbeeld van maandelijks bijgewerkte tabel update van het arbeidsvolume van de MW op 4 april (09/ /11) 2011 MWstartnieuw Gearchi- veerd Herop- gestart Verschil Nieuwe toestand Recht- zetting 04/11 MW 1957,55 (+1) x 10,5 = + 52,5 (52,5 x 5/4 ) + 957,5 = ,5 MW x 10,5 = MW 3 (- 25 jaar) 741,53 (+0,5) x 12,5 = +12,5 ( 12,5 x5/4) + 741,5 = ,5759,5 MW 4 (- 25 jaar) 4675 (+1) x 12,5 = + 50 ( 50 x 5/3,5) = ,5607 MW 5976, x 10,5 = + 10, MW 6863,56 (+1)30+ 3 x 10,5 = + 31, ,5 NB: Omgezette waarde voor MW 1: 1115,5 en voor MW 3: 759,5 voor MW 4: 607 MW 4 neemt de nieuwe dossiers - 25 jaar en MW 6 neemt de nieuwe dossiers + 25 jaar en bij problemen, MW 5

Voorbeeld van algemene update MW: 6 Oude toestand: 896 Nieuwe toestand begin april 2011: 829,5 MaandPost Bezoe- ken Perma- nenties Reke- ningen beheer Integra tie contrac ten LL of equiva- lent LL Niet LL Dossiers HRW bijstand Versl. Recht b. Rond- vraag Totaal 01/ ,5 02/ ,5 03/ / ,45 10/ ,5 11/ / TOTAAL ,950 TOTAAL x min. aantal 2760 (X 5) 720 (x 45) 6345 (x 15) 1140 (x 20) 240 (x 240) 7920 (x 60) (x 60) 3030 (x 15) 765 (x 45) 90 (x 90) 1317 (x 60) /7 maanden = 6912,43 x 12 maanden = (jaarlijkse waarde)

Effecten van het systeem Nieuwe motivatie door een collectieve herstructurering Het vertrouwen van de groep terugwinnen en in zijn vermogen om samen te werken Nadenken over de samenwerking met de andere diensten Informatie-aanvragen van externe structuren Aanvragen tot opleidingen Nadenken over de steun Gezond en regelmatig beheer van de dossiers

Evolutie van het systeem Aanvraag tot aanpassing in verband met de arbeidstijd (4/5 Analyse van de cijfers "in time" want bij updat om de 4 maanden, niet in real time  Een opleiding gevolgd  Deelgenomen aan een vergadering  De tijd genomen om een stagiaire te helpen  ……

Systeem momenteel nog steeds in gebruik  Hier nog aan toevoegen dat dit systeem gebaseerd is op het vertrouwen dat aan de medewerkers moet gegeven worden.  (controles mogelijk van de statistieke door het diensthoofd)  Momenteel heeft nog geen controle plaatsgevonden (geen 1 ste lijns diensthoofd) Naar aanleiding van de laatste wijziging heeft de ganse groep beslist om de statistieken te blijven opstellen en om de archiveringen, reactiveringen en nieuwe aanvragen aan te duiden.

Factoren die het project vereenvoudigen en afremmen Vaststelling van bepaalde interne en externe evoluties in de omgeving tijdens de ontwikkeling van het systeem van het arbeidsvolume

Gebrekkige hiërarchische structurering Herinnering aan de inhoud van de omzendbrief van Minister Taminiaux (23/5/1996) bijlage

Gebrekkige hiërarchische structurering Verwarring tussen de functie van verantwoordelijke en van hoofd sociale dienst Aantal diensthoofden en nut van de functie van specifieke bureauchef A1 Van het belang om een diensthoofd te hebben en van de eventuele moeilijkheid om er een (of meer) te tellen Van de reden om een specifieke bureauchef A1 te hebben Het financieel belang om een hoofd sociale dienst en/of een bureauchef A1 te hebben Impact op het werk van de OCMW-secretarissen Impact op het werk van de OCMW-ontvangers Impact op het werk van de Voorzit(s)ter Besluiten

Diverse factoren Huisbezoeken beoordeeld als ontspanningsmomenten door een andere dienst Om de zes jaar, zelfs meer, moet het werk van MW opnieuw worden uitgelegd. Deontologie, ethiek,…, want risico's dat het uit de hand loopt (rechtbank, controle, onderzoeken,...) Belangrijke rol van de Secretaris die een sterke, correcte, rechtvaardige, coherente rol moet uitoefenen en die geschikt is voor de goede ontwikkeling van de persoonlijkheden op elk moment Regels voor de start van een prikklok en secundaire effecten (bijv.: mobiliteit) Ingewikkeldheid beroep (artikel OCMW + reactie studenten)

Effecten van de factoren die het project vereenvoudigen en afremmen Gebrek aan en verlies van aanknopingspunten zonder diensthoofd Gebrek aan zelfvertrouwen en vastberadenheid Demotivatie om het OCMW te "verlaten" Verstarde sociale dienst door een onevenwicht tussen een veelheid aan managementbeslissingen (alle niveaus: Federaal, WG, gemeentelijk, intern, …) nood aan een minimum aan vrijheid op het vlak van kritische geest en het nemen van initiatieven om dit beroep uit te oefenen. Moeilijk om het beroep van MW van een OCMW te aanvaarden in vergelijking met andere sociale sectoren, omdat het complexer is

BESLUITEN Het systeem voor de berekening van het arbeidsvolume functioneert en zal blijven functioneren. Het is evolutief, constructief en vereist het akkoord en het vertrouwen van iedereen om zijn geloofwaardigheid te behouden. Dit systeem is des te meer nodig wanneer de hiërarchische structuur gebrekkig is en de rollen of functies te weinig gedetailleerd zijn. Ongetwijfeld werkpistes om de toestand te verbeteren... !!!