Standaardiseren, hoe doe je dat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
Records management en informatie-architectuur
WMO Praat mee!.
Zaakgericht Werken.
Basisregistratie Grootschalige Topografie Contactmiddag GBKN-Zuid 18 november Ad Balemans
BAG - WOZ, planning en commitment
Digitaal Begrepen WMO-ontwikkelpilot voor de standaardisatie van berichtenverkeer Zorg, Wonen en Welzijn / Wmo Prestatieveld Advies, Informatie en Cliëntondersteuning.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
ICT in de zorg De inzet van de Nederlandse overheid op het terrein van het EPD Ton Sonneveldt Secretaris BIO&ICT Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn.
Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht.
Adobe formulieren : stand van zaken.
Het nieuwe marktmodel Workshop HVC Alkmaar 12 juni 2008 Versie 1.0.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Hartelijk welkom Demo prototype
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Elektronische berichten in de Uitzendbranche 2 juni 2010.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Workshop Technische realisatie: de architectuur
Technische Architectuur
KCC4ALL.
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
Visie informatievoorziening
Joris' werk: Stelsel en NORA
Informatievoorziening Walcheren voor Elkaar
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
1 NORA Informatiebeveiliging en Privacy Samenwerken in ketens door Bart Bokhorst, adviseur informatiebeveiliging Belastingdienst/CPP trekker Expertgroep.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
In Control in het Sociaal Domein Met best practices!
Ontwerp Wmo beleidsplan
Cliëntenraad Sociaal Domein
Basisinformatie Gegevensmanagement van sectoraal naar integraal
The many faces of Application Programmes Interfaces
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Standaardiseren, hoe doe je dat Standaardiseren, hoe doe je dat? Ruud Zondervan, Actiz Emile van der Maas, ICTU Kenniscentrum 7 november 2007

De formule toegepast N * (N-1) aan koppelingen betekent bij 2 systemen 2 koppelingen (heen en terug!). Bij 3 systemen 3 * (3-1 = 2) = 6 Bij 7 systemen 7 * (7-1 = 6) = 42 Bij 18 systemen 18 * (18-1 = 17) = 306 Bij 400 systemen 400 * (400-1=399) = 159600 koppelingen Zodra er dus 3 of meer systemen berichten moeten uitwisselen is een standaard goedkoper, afgezien van alle informatie irritatie zonder standaard.

Waarom Standaardisatie? Administratieve lastenverlichting Kostenbesparing Efficiency Foutenreductie

Proces en inhoud Zorg Informatiemodel beschrijft de dynamiek van het proces intern en in de Care zorgketen Binnen het proces vind communicatie plaats. Die wordt deels met berichten gedaan, deels anders (telefoon, fax). In de communicatie wordt gegevensinhoud uitgewisseld Gegevens inhoud vereist eenheid van taal en model. Zij vormen de structuur van de gegevens.

Eisen eenheid van taal Eenheid van termen binnen zorgketens intern Eenduidig gebruik van meetinstrumenten Eenduidig gebruik van berichtenmodellen Afspraken over uitwisseling binnen zorgketens (volgens fases)

Observaties (alle) kunnen worden ingepland: 2 Ademhaling Observaties (alle) kunnen worden ingepland: CP: plan Gewicht Temperatuur Bloeddruk Door het gebruik van HL7 v3 kenmerken kan iets worden gedefinieerd (de eenheid van taal uitwerkingen, b.v. Barthel), worden gepland en als het is uitgevoerd wordt het resultaat in het dossier (ECD) vastgelegd. Barthel Index Pijnscore 10 meter looptest Valrisico - evaluatie Dagbesteding Uitscheiding

HL7 bericht samengevat Gegevens bekijken systeem B Gegevens invoer systeem A Signalering Bericht Systeem B De heer Vraagmaarraak, geboren, 09071978 en wonend te Deurne, is sinds het overlijden van zijn vrouw niet goed meer in staat om voor zijn eigen eten te zorgen. Tevens denkt de heer Vraagmaarraak dat het huishouden niet zijn taak is. Maar hij is door beperkingen in de ADL hiertoe ook niet goed in staat. Er wordt gekeken daar de maaltijdendienst en 1 keer per week huishoudelijke verzorging. Cliënt nummer 213757 A Opslag in systeem A B Opslag in systeem B Vertalen naar HL7 v3 model 5 Condition Event Care Statement Choice Observation Procedure Medication Encounter 6 Patient orRelated orProvider 4 3 2 Target Participation Provider Statement collector 7 1 Care Provision EntryPoint Vertalen uit HL7 v3 model 5 Condition Event Care Statement Choice Observation Procedure Medication Encounter 6 Patient orRelated orProvider 4 3 2 Target Participation Provider Statement collector 7 1 Care Provision EntryPoint Plaatje laten zien Waarom HL7 ertussen en niet direct XML? Waarom HL7 nodig: er wordt een goede afbeelding (ontwerp) van het bericht gemaakt! Waarom niet direct XML: je mist dan het standaardisatie aspect. XML is een envelop standaard. Wat je erin stopt kun je zelf vormgeven. En dmv HL7 wordt de inhoud gestandaardiseerd. Het zorginhoudelijk gegeven wil je voorzien van zijn context meesturen bij informatie uitwisseling in de zorg. <subject> <id extension=“213757" root="2.16.840.1.113883.2.4.6.2.451.1.1"/> <Patient> <addr use="HP"> <postalCode> 6678 II</postalCode> <houseNumber> 82 </houseNumber> <streetName> Maassingel </streetName> <telecom use="HP" value="tel: 050-4536758 "/> </addr> <city> DEURNE </city> <name> <Person> <statusCode code="active"/> <prefix qualifier="VV"> v </prefix> <given qualifier="BR">P</given> <given qualifier="CL"> M </given> <administrativeGenderCode code="M" codeSystem="2.16.840.1.113883.5.1"/> </name> <family qualifier="SP"> Vraagmaarraak </family> </Patient> </Person> <birthTime value=" 09071978"/> ... </subject> <subject> <id extension=“213757" root="2.16.840.1.113883.2.4.6.2.451.1.1"/> <Patient> <addr use="HP"> <postalCode> 6678 II</postalCode> <houseNumber> 82 </houseNumber> <streetName> Maassingel </streetName> <telecom use="HP" value="tel: 050-4536758 "/> </addr> <city> DEURNE </city> <name> <Person> <statusCode code="active"/> <prefix qualifier="VV"> v </prefix> <given qualifier="BR">P</given> <given qualifier="CL"> M </given> <administrativeGenderCode code="M" codeSystem="2.16.840.1.113883.5.1"/> </name> <family qualifier="SP"> Vraagmaarraak </family> </Patient> </Person> <birthTime value=" 09071978"/> ... </subject> XML Bericht Zender XML Bericht Ontvanger Gegevenscommunicatie

De uitdaging rond standaarden….. ‘het mooie van standaarden is, dat er zoveel van zijn…’

ICTU / Kenniscentrum / Architectuur e-overheid 2007 OverheidsServiceBus Sectoraal Aanspreek Punt EPD GFO zaken zorginstelling Zorg Servicebus Gemeente Gemeentelijke Servicebus gemeente Care & Cure wereld van Zorg- Standaarden: ZIM, HL7, Engelstalig burger WMO Producten catalogus WMO loket Services register Customer wereld van gemeentelijke standaarden: StuF en GFO zaken, Nederlandstalig ICTU / Kenniscentrum / Architectuur e-overheid 2007

Overeenkomsten Omgevingsanalyse en afbakening Gezamenlijke informatiemodellen en afstemmen gegevenswoordenboeken Aansluiten op tenminste één basisregistratie Ketenherinrichting door komst OSB en ODP (efficiency, inrichting sectorale knooppunten) Sectorale (gegevens) architecturen irt NORA

Op weg naar bestuurlijke borging NORA versie 2.0 NORA versie X.0 Regiegroep ICT en Overheid Ministerie BZK College Standaardisatie Architecten Besturen en Directies Interoperabiliteits Raamwerk Sector architectuur

Gegevensstandaarden… Is dit: Een hulpmiddel? ‘Mijn mobieltje’? Een voertuig? Een voorziening? Een product? Anders..? Een wachtlijst is als een klant: Niet direct geholpen wordt >2 dagen moet wachten >1 week wachten > 6 weken wachten Tenminste een half jaar Maar ook: ‘wachtlijst’

Toelichting workshop Wie van U is bekend met/ werkt met HL7, ZIM? Wie van U is bekend met / werkt met StuF, GFO zaken? Wie van U is werkzaam in een andere sector?

Stellingen 1 1 Het initiatief om het koppelvlak tussen de StuF wereld en HL7 wereld te beschrijven ligt bij (..) 2 Het is de taak van (..) om de gezamenlijke WMO gegevensdefinities op te stellen en te beheren

Stellingen 2 3 Het is de verantwoordelijkheid van (..) om tot éénduidige WMO productdefinities te komen. 4 het is de taak van (..) om de WMO producten in een productencatalogus op te doen laten nemen en onderhouden

Stellingen 3 5 Het is de verantwoordelijkheid van (..) om een productencatalogus in te richten 6 Het is de taak van (..) om af te stemmen met OverheidsServiceBus over gegevensdiensten (services) van en aan het stelsel (bv:terugmeldingen)?

Stellingen 4 7 Het management van mijn organisatie kan straks bij (..) terecht om WMO managementinformatie te halen