Onthaalbediende in gezondheidszorg Nathalie Fransen Sarah Van Puijm Sofie Van Puijm
Inhoud Taken Speciale eigenschappen Speciale taken
Inleiding Belangrijk onderdeel Medisch administratief personeel Uiteenlopende groepen Speciale diensten
Taken Verschillende werkzaamheden: Telefonische contacten Ziektemeldingen en absentielijsten Dienstrooster Spoed-en noodgevallen Patiëntenregister In polikliniek andere werkzaamheden: Inschrijving Doorverwijzing naar specialist Afspraken maken met patiënten
Taken 2 Werkzaamheden bezoekers hangt af van aard van bezoek: Inlichtingen Doorgeven van boodschap Afhalen van patiënten Dringend bezoek buiten bezoektijden Zakelijke bezoekers: Vertegenwoordigers Leveranciers Bloemenverzorgers en dergelijke
Speciale eigenschappen Handelend kunnen optreden Zelfstandig kunnen werken Nauwkeurig werken Dienstverlenende en sociaal-voelende instelling Representatief zijn Kennis medische termen bezitten
Speciale taken Voeren van gesprek aan balie: Begin gesprek met vriendelijke aandacht Kijk bezoeker recht aan Neem tijd om te luisteren en laat bezoeker uitspreken Luister met interesse Laat merken dat je luistert Geef bezoeker het gevoel dat hij gerespecteerd is Geef korte reactie
Speciale taken 2 Opnemen van telefoons: Meteen telefoon beantwoorden Spreek dicht bij microfoon, houd hoorn goed tegen oor Noem eerst naam instelling, afdeling, eigen naam Bij telefoon alle benodigde materialen hebben Naam tactvol te weten komen
Speciale taken 3 Wordt niet ongeduldig Laat niemand wachten op verbinding Zoek alternatief als men niet aan vraag van beller voldoet Wikkel telefoongesprekken correct en vlot af
Speciale taken 4 Centrale receptie: Telefooncentrale Inlichtingen Huisregels Extra zaken: Kaartsysteem Lijst met informatie over personeel Vakken in- en uitgaande post
Speciale taken 5 Speciale taken: Balie bij polikliniek Afsprakenbureau Oproepen personeels leden Aannemen van post, pakjes enz. voor patiënten Mededelingen via intercom Balie bij polikliniek Afsprakenbureau Opnamebureau Balies op afdelingen
Speciale taken 6 Contact met hoofd van afdeling: Goede samenwerking en het geven van inlichtingen Bijzondere gegevens van patiënten noteren Dagrapporten maken en dieetlijst bijhouden
Conclusie Onthaalbediende is geen verlenging van medische staf Zij heeft de taak van alle onthaalbediendes: Ontvangen, opvang en verwijzing bezoekers Verschil met collega’s zit in sociale instelling
Einde