Sociaal ondernemen: passie en poen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Van Participatie naar Participa(c)tie
“Hoe kom ik aan klanten?”
PRESENTATIE AM GROEP SZW DAGEN 2011 Een praktijkvoorbeeld
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
(Freelance) Ondernemen Bijeenkomst: Kivi Niria Plaats: Driebergen Datum: 2 november 2004 Presentator: Paul Wolbers.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Baanbrekers! Bevordering van participatie arbeidsgehandicapten in >
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Business Marketing Management
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Ster van Succes.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Regiobijeenkomst Zuidweg & Partners Jannie van den Berg.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Weg met vooroordelen, leve de voordelen! Samenwerking met sociale economie roept soms vooroordelen op, die in bepaalde sectoren hardnekkig blijven bestaan.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
CARE. ACT. SHARE. LIKE CORDAID. SAMEN ONDERNEMEN.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking binnen ING Nederland
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
SROI Stadswerk.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Versterk de Jobcoach IN de school
Integrale Arbeidscoach
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Sociaal ondernemen: passie en poen Inventarisatie mogelijke succes- en faalfactoren sociale ondernemingen Nathan Rozema & Senna Bouteba

Inhoud Definitie sociale onderneming Aanleiding inventarisatie Auteurs rapport:, Chris Veldhuysen, Derk Berends, Nathan Rozema downloaden via www.labyrinthgroep.nl onder “actueel  publicaties” of www.vsbfonds.nl Opdrachtgevers VSBfonds –Senna Bouteba en STARTFOUNDATION –Sil de Graaf Inhoud Definitie sociale onderneming Aanleiding inventarisatie 3. Vragen Aanpak in vier stappen Resultaten deskresearch Resultaten per vraag Toepassing resultaten Aanbevelingen

1. Definitie sociale onderneming Definitie VSBfonds en Start Foundation: Zelfstandig bedrijf Mensen met ‘erkende’ afstand tot arbeidsmarkt een betaalde arbeidsplaats bieden of toeleiden naar een externe betaalde arbeidsplaats via leerwerktrajecten Subsidies zijn het sluitstuk van de bedrijfsvoering Continuïteitstreven en sociaal-maatschappelijke insteek

2. Aanleiding inventarisatie Aanvragen van sociale ondernemers voor financiële ondersteuning (lening, gift, etc.) zijn wisselend van kwaliteit. Vooraf is er onduidelijkheid over rendement (financieel en sociaal). Er bestaat de wens tot meer duidelijkheid over essentiële ingrediënten die voorwaarden zijn voor succes. Het succes van sociale ondernemingen is zeer wisselend.

3. Vragen Hoe definieer je succes van sociale ondernemingen? Wat zijn specifieke kenmerken van succesvolle sociale ondernemingen of ondernemers? Wat zijn specifieke faalfactoren van sociale ondernemingen? Wat zijn de ‘lessons learned’ van de bestudeerde bedrijven?

4. Aanpak in vier stappen Stap 1: literatuuronderzoek naar indicatoren voor succes of falen Stap 2: analyse van documenten over of van sociale ondernemingen Stap 3: feedback door klankbordgroep op conceptueel analysemodel Stap 4: diepte-interviews met zeven ondernemers Tijdens inventarisatie omgaan met: veelheid aan factoren maar beperkt inzicht invloed beperkte aanwezige informatie daarom: diepte-interviews op zoek naar belangrijkste factoren

5. Resultaten literatuur- en documentanalyse Geen specifieke onderzoeken in deze richting. Op basis van literatuur en documentenanalyse verkenning naar factoren die een rol spelen bij (succes en falen van) sociale ondernemingen. Hieruit bleek dus dat veel zaken meewegen maar er is geen duidelijkheid over doorslaggevendheid en de relaties tussen verschillende factoren.

6. Resultaten per vraag Hoe definieer je succes van sociale ondernemingen of ondernemers? (6.1) Wat zijn de specifieke kenmerken van succesvolle sociale ondernemingen of ondernemers? (6.2) Wat zijn specifieke faalfactoren van sociale ondernemingen? (6.3) Wat zijn de ‘lessons learned’ van de bestudeerde bedrijven? (6.4)

6.1 Hoe definieer je succes van sociale ondernemingen of ondernemers? Wat is sociaal ondernemerschap? Kent zowel economische als sociale componenten Franssen & Scholten is handboek voor sociaal ondernemen in nederland, daarnaast gebruik gemaakt van andere literatuur, interviews en documentanalyse. Ondernemers is bijvoorbeeld gevraagd wat zij zelf zien als succesvol.

6.1 Hoe definieer je succes van sociale ondernemingen of ondernemers? Wat is succes? 1. Economisch: voortbestaan winstgevendheid (op lange termijn) groei van omzet en arbeidsplaatsen 2. Sociaal: duurzame betaalde arbeidsplaatsen voor doelgroep onafhankelijk van subsidies (op lange termijn) ontwikkeling van personeel

6.1 Hoe definieer je succes van sociale ondernemingen of ondernemers? Definitie: “Een succesvolle sociale onderneming creëert arbeidsplaatsen voor mensen met een erkende afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij men de afhankelijkheid van subsidies en giften beperkt weet te houden. Een succesvolle sociale onderneming is in staat voldoende inkomsten te genereren door het produceren van goederen voor en het leveren van diensten aan de markt om continuïteit van de onderneming en de arbeidsplaatsen te waarborgen.” De definitie is vrij streng in de zin dat arbeidsplaatsen een direct gevolg moeten zijn van inkomsten uit de markt. Er ligt daardoor veel nadruk op ‘ondernemen’. Hier is bewust voor gekozen omdat er steeds minder geld beschikbaar is vanuit overheden om projecten te steunen en er een tendens is om te focussen op inkomsten uit de markt. Daarnaast biedt een strenge definitie de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen ondernemers met een sociale missie en sociale organisaties met een ondernemende missie.

6.1 Hoe definieer je succes van sociale ondernemingen of ondernemers? Bedrijfsmodel gebaseerd op economische en sociale componenten Binnen componenten differentiëren op onderdelen Balans vinden tussen sociale en economische componenten

6.2 Wat zijn specifieke kenmerken van succes-volle sociale ondernemingen of ondernemers? Intern factoren: Kenmerken van de ondernemer: heeft succesvolle carrière achter de rug; is realistisch en durft moeilijke beslissingen te nemen; hanteert zieligheid niet als uitgangspunt; weet de weg naar fondsen en subsidies.

6.2 Wat zijn specifieke kenmerken van succes-volle sociale ondernemingen of ondernemers? “We hebben beiden zeer veel ervaring met het opzetten, besturen en leiden van onderdelen van ondernemingen. Hier hebben we een duidelijke taakverdeling. Eén van ons houdt zich bezig met het financiële plaatje, terwijl de ander uitvoerend directeur is en zich richt op HR, inclusief het organiseren van opleidingstrajecten voor werknemers.”

6.2 Wat zijn specifieke kenmerken van succes-volle sociale ondernemingen of ondernemers? Interne factoren: Kenmerken van de onderneming: kent goede voorbereiding en ondernemingsplan; biedt duidelijk product of dienst; nut imago goed uit; werkt samen met klanten en stakeholders.

6.2 Wat zijn specifieke kenmerken van succes-volle sociale ondernemingen of ondernemers? “De onderneming is vanaf het begin af aan heel professioneel opgezet door ons. Met een holding, restaurants als werkmaatschappijen en een stichting. Samen met een ervaren chef-kok en medeoprichter hebben we geprobeerd een combinatie te smeden tussen strategie-, commercie- en horecavakmanschap.”

6.2 Wat zijn specifieke kenmerken van succes-volle sociale ondernemingen of ondernemers? Externe factoren: Kenmerken: groeiende aandacht bij bedrijven voor MVO

6.2 Wat zijn specifieke kenmerken van succes-volle sociale ondernemingen of ondernemers? “We profiteren van de trend dat steeds meer bedrijven en overheidsinstanties aandacht hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, vooral landelijke en grote overheden en bedrijven. Die hebben meer financiële mogelijkheden dan kleine bedrijven. Er zijn ook steeds meer partijen betrokken: het UWV, maar ook andere re-integratiebedrijven, brancheorganisaties en belangenorganisaties voor mensen met autisme.”

6.3 Wat zijn specifieke faalfactoren van sociale ondernemingen? Interne factoren: Kenmerken: - Doelgroep: inwerkperiode is langer; opleidingskosten zijn hoger; extra investeringen vanwege aanpassingen in de werkomgeving; productiviteit lager. - Grote betrokkenheid bij de doelgroep zorgt ervoor dat de ondernemer zichzelf soms vergeet. Belangrijk gevolg hiervan is de zwakke financiële positie van de ondernemers hetgeen ook blijkt uit de documentenanalyse

6.3 Wat zijn specifieke faalfactoren van sociale ondernemingen “Toen we net gestart waren, was het idee nog om de complete oplevering te doen, niet alleen produceren, maar ook plaatsen. Dat levert namelijk meer geld op dan enkel in elkaar zetten. Dit was echter nog te veel gevraagd van onze werknemers. Daarom hebben we besloten het concept iets aan te passen en te focussen op de mogelijkheden van onze medewerkers. Wij produceren nu voor een samenwerkingspartner, en die handelt het verder af met de consument.” “De begeleiding deden we in eerste instantie zelf. Dat was een vergissing. Het kost tijd en dus geld en je kunt te persoonlijk betrokken raken bij je werknemers. Tegenwoordig zoeken we een praktische oplossing door, wanneer nodig, gebruik te maken van professionele begeleiding.”

6.3 Wat zijn specifieke faalfactoren van sociale ondernemingen Externe factoren: Kenmerken: dilemma rondom rechtsvorm en financiering; verschillende en tegengestelde verwachtingen van diverse financiers; jungle van regels; pamperende houding omgeving m.b.t. doelgroepmedewerkers; conjunctuur.

6.3 Wat zijn specifieke faalfactoren van sociale ondernemingen “We hebben heel veel leergeld betaald. Iedere ondernemer heeft normaliter als doel omzet binnenhalen. Als sociale ondernemer komt er veel meer bij kijken, ‘Jantje van UWV’, ‘Jantje van gemeente’, dat is een aandachtsgebied dat er extra bijkomt. We hebben het ons wel gerealiseerd, maar niet voldoende.” “Wat betreft het personeelsbestand hebben we ons niet verdiept in subsidiestromen. Dit wilden wij niet vanwege de tijd en energie die dat kost. Loon betalen we volgens de horeca-cao en er is een beloningsmodel voor medewerkers die goed presteren.”

6.4 Wat zijn de ‘lessons learned’ van de bestudeerde bedrijven? commercieel realisme is een must; zwaar profiel ondernemer in kennis, ervaring en betrokkenheid is noodzakelijk; (meer) aandacht voor vermarkten product; risico’s inschatten en ernaar handelen. Oplossing zoeken voor: regeldruk; kennisuitwisseling; efficiëntie bij fondsen. Vermarkten product: waar succesvol is dat vooral via partners samenwerking met afnemers

7. Toepassing resultaten 1. Inzicht in mogelijke succes- en faalfactoren van sociale ondernemingen: aandacht voor ondernemer en onderneming; aandacht voor interne en externe factoren; aandacht voor sociaal en bedrijfseconomisch component. 2. Basis voor potentieel beoordelingsinstrument sociale ondernemingen op onderdelen economische en sociale componenten

7. Toepassing resultaten Het profiel van de ondernemers is erg belangrijk. De succesvolle ondernemers die wij gesproken hebben zijn nooit jong (onder de 30) en hebben vaak al ervaring op het gebied van leidinggeven. Ook is er in vrijwel alle gevallen een persoonlijke motivatie om met de doelgroep aan de slag te gaan (familie, vrienden of vanuit een eerdere baan). Waar het vooral om gaat is toetsen of het meer is dan een manier om extra geld te vangen via subsidies en fondsen.

7. Toepassing resultaten Uit documentenanalyse en ook de gesprekken bleek dat ondernemers vooraf (te) weinig aandacht hadden voor marketing en vermarkten van het product.

7. Toepassing resultaten Ondernemers verkeken zich vaak op regeldruk en tijd die gepaard gaat met het aanvragen van aanvullende vormen van geldstromen mbt de doelgroep. Is men zich hiervan bewust en welke strategie/keus maakt men.

7. Toepassing resultaten Ondernemers die niet vanuit een eerdere job met de doelgroep aan de slag gaan onderschatten dit vaak. Werving kan een lastig punt zijn net als eventuele extra kosten. Voor de fondsen is vooral de zwaarte van de doelgroep en het aantal arbeidsplaatsen interessant (zware doelgroep weinig plekken of juist andersom). Verder besteedden we voor de doelgroep nog aandacht aan begeleiding, opleiding, uitstroom en doelstellingen.

8. Aanbevelingen Aandacht voor verminderen regeldruk (sociale ondernemers vervullen een pioniersrol en worden daardoor vaker geconfronteerd met veel zaken waar geen passende oplossing voor is); Pioniersrol van ondernemer dient beloond te worden of ondernemer dient ontzorgd te worden; Kennisuitwisseling met andere sociale ondernemers over het (succesvol) opzetten van de onderneming;

8. Aanbevelingen - vervolg Ook aandacht voor de rol van fondsen (afstemming onderling, uniforme beoordelingsmaatstaven om maatschappelijk verlies te voorkomen); Investeer in ondersteuning van (potentiële) sociale ondernemers.

Vergeet “Passie en Poen” niet te downloaden Contact info: Nathan Rozema n.rozema@labyrinthonderzoek.nl of via linkedin 0655864606 Senna Bouteba sBouteba@vsbfonds.nl 0302303328