Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Bedrijfspresentatie Promavise
Geld verdienen met trends
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Inleiding in de Marketing
Ondernemen na je studie!
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Inleiding tot marktonderzoek
Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
“Omgaan met weerstand”
Marketingproject-communicatieplan
Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
Marketing Marketingoriëntatie
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Interculturele communicatie
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Keuzethema: differentiatie
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Indeling van hoofdstuk 2
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Les 1: Introductie Marketing
Les: H.3 Het marketingplan
Internationale handel
Transcript van de presentatie:

Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003 Welkom Inleidend hoorcollege Thema marketing & communicatie Blok C 2003 Vandaag op de agenda: * Introductie van het thema m&c * Het marketingplan in vogelvlucht * Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO): wat is dat?

Hoofddoel van het thema: vrijetijdsproduct of -dienst in de (internationale) markt zetten

Leerdoelen: inventariseren en analyseren van actuele trends en ontwikkelingen signaleren en integreren van transsectorale ontwikkelingen voorbereiden van marketingbeleid toepassen en combineren van marketinginstrumenten vertalen van marketingstrategie naar communicatiestrategie opzetten en uitwerken van een kleinschalig kwantitatief marktonderzoek verwerken van onderzoeksgegevens met behulp van SPSS het analyseren van onderzoeksgegevens en vertalen naar mogelijke marketingcommunicatiestrategie

Globale opzet: LET OP: JE MAG GEEN CONTACT OPNEMEN MET DE ORGANISATIE! De werkgroep wordt verdeeld in duo’s Ieder duo kiest voor een sector en een (professionele) organisatie binnen die sector: . Sportsector, bijvoorbeeld professionele sportclub, koepelorganisatie of sportevenement . Culturele sector (Creative Industries), bijvoorbeeld een museum, poppodium of tv-station . Evenementensector, bijvoorbeeld een evenementenbureau, een beurs of een congres . Leisure project management, bijvoorbeeld een multifunctionele accommodatie, een stedelijk vrijetijdsproject of een winkelcentrum LET OP: JE MAG GEEN CONTACT OPNEMEN MET DE ORGANISATIE!

Globale opzet: Voor de gekozen organisatie schrijf je een marketingplan en een communicatieplan Per week heb je twee hoorcolleges: theorie, achtergronden, praktijkvoorbeelden Per week heb je twee BWG’s: kennistaak en toepassingstaak Iedere toepassingstaak beslaat in feite een hoofdstuk van je plan Om meer te weten te komen over je doelgroep doe je een kleinschalig kwantitatief onderzoek Doelgroep: volwassenen tussen 40 - 45 jaar met één of meer kinderen

Het marketingplan: Interne analyse Externe analyse SWOT-analyse en confrontatiematrix Marketingdoelstellingen Marketing- en groeistrategie Marktsegmentatie Doelgroepselectie Positioneringsstrategie Invullen marketingmix: product, prijs, distributie en promotie

Het onderzoek: In week 4 t&m 6 vindt een kwantitatief onderzoek plaats onder de doelgroep (volwassenen tussen 40 - 45 jaar met één of meer kinderen) Werkwijze: beschrijven van de onderzoeksopzet afnemen enquête (standaard vragenlijst / 4 respondenten per student) verwerken van enquêtegevens in SPSS analyseren van gegevens rapportage maken conclusies gebruiken als input voor communicatieplan

Het communicatieplan: De conclusies uit het onderzoek en de marketingmix vormen samen de basis voor het marketingcommunicatieplan Op basis van communicatie-theorie maak je een plan. Elementen: communicatiedoelstellingen doelgroep(en) communicatiestrategie boodschap communicatiemiddelen budget planning

INTERNE / EXTERNE ANALYSE COMMUNICATIESTRATEGIE SWOT-MATRIX CONCEPTING MARKETINGSTRATEGIE SEGMENTATIE MARKETINGMIX MARKETINGPLAN ONDERZOEK ONDERZOEKSRAPPORT COMMUNICATIESTRATEGIE COMMUNICATIEPLAN

Toetsing en herkansing De toetsing bestaat uit de volgende onderdelen: marketingplan communicatieplan onderzoeksrapport individueel tentamen Herkansing in de vorm van theoretische thematoets bij: thema niet gevolgd thema voortijdig verlaten onvoldoende voor individueel tentamen en / of onderdelen

Literatuur (verplicht) Aalst, P. van der, Gerritsen, D., Marketing, Marktonderzoek en Communicatie, Interne uitgave Nhtv, januari 2003, TVT 161/ TVT 048 = blokpakket 006 Delnooz, P. Onderzoekspraktijken, Uitgeverij Boom Amsterdam. Mommaas, H., De Vrijetijdsindustrie in stad en land, Sdu Uitgevers Den Haag, 2000 Olsthoorn, A.C.J.M., Velden, van der J.H., Elementaire communicatie, Uitgeverij Thieme Zutphen, 2002 Verhage, B., Grondslagen van de marketing, Educatieve Partners B.V. Houten, vierde druk, 2000 Vocht, A. De, Basishandboek SPSS 10 voor Windows98/ME/2000

Literatuur (aanbevolen) Kotler, P. Bowen, J., Makens, J., Marketing for Hospitality & Tourism, Prentice Hall 1999 Rijkenberg, J., Concepting, Bzztoh Beunders, N., Boers, H., De andere kant van de Vrijetijd, Uitgeverij Toerboek Leiden, 1997 Peters, F. Nijs, D. Imagineering, Uitgeverij Boom, Amsterdam. 2002

Eeuwige roem: de M&C-Award Samenvatting van marketing- en communicatieplan in de vorm van: MANAGEMENTLETTER Docent nomineert tot de verbeelding sprekende plannen Vertegenwoordigers uit cultuur-, sportwereld, evenementenbranche, platenbusiness vormen werkveldcommissie Werkveldcommissie beoordeelt plannen op basis van managementletter en wijst winnaar aan Feestelijke prijsuitreiking

And now for something completely different! PROBLEEM GESTUURD ONDERWIJS (PGO) Iedere BWG verloopt volgens de ZEVENSPRONG: . Begripsverheldering . Probleemstelling . Brainstorm . Samenhang . Leerdoelen . Zelfstudie . Terugrapportage