VETisnietVET: E-health op het voortgezet onderwijs preventie van overgewicht via advies-op-maat Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2 1 Department of Public Health, Erasmus University Medical Center, Rotterdam, Netherlands 2 EMGO Institute, VU Medical Center, Amsterdam, Netherlands E-health en internet in de publieke gezondheidszorg 29 oktober 2008
Overgewicht in Nederland Jongens 12 jaar Meisjes 12 jaar Data Wilma Jansen: 21,4% overweight en 9% obese 2 2 Van den Hurk et al., 2007
Jongeren bereiken Via scholen Bereik van alle leerlingen Web-based Advies-op-maat Aantrekkelijk medium 3
VETisnietVET Doel van de interventie: Advies-op-maat via internet Verbeteren van aan overgewicht gerelateerd gedrag Voorkomen van overmatige gewichtstoename Advies-op-maat via internet Gebruik tijdens acht lessen op school (8x15 minuten) Doelgroep: brugklas (12-13 jaar) 4 4
Module over energie balans en gewichtsbehoud 7 modules over: Inhoud VETisnietVET Module over energie balans en gewichtsbehoud 7 modules over: Gezoete dranken Snoep en snacks Fruit Groente Vezels (bruin of volkoren brood) Bewegen TV kijken en computeren Toelichten dat gedragingen samenhangen met overgewicht 5
Toelichten wat je ziet. 6
Procesevaluatie Vraag: Hoe geschikt is een web-based advies-op-maat over gewichtsbehoud voor jongeren dat gebruikt wordt op school Vanuit de docenten/scholen Participatie Dosis Implementatie Bruikbaarheid/werkbaarheid Vanuit de studenten Bereik Begrip Waardering 7
Ervaringen vanuit de docenten (1) Participatie Dosis Implementatie Bruikbaarheid Docent/school Alle 11 interventiescholen hebben interventie gebruikt Wel actie van onze kant nodig 8 8
Ervaringen vanuit de docenten (2) Participatie Dosis Implementatie Bruikbaarheid Docent/school De meeste scholen hebben alle onderdelen doorlopen 9
Ervaringen vanuit de docenten (3) Participatie Dosis Implementatie Bruikbaarheid Docent/school Vaak niet volgens protocol: In 1-8 keer Printen Teruglezen belangrijkste adviezen Soms gecombineerd met andere lessen/projecten 10
Ervaringen vanuit de docenten (4) Participatie Dosis Implementatie Bruikbaarheid Docent/school Bruikbaarheid goed, maar Printen lastig Computerlokalen wel aanwezig, maar vaak drukbezet Modules van 15 minuten niet handig Voor LWOO te lastig taalgebruik; voor vwo te logisch Docenten willen programma in de toekomst ook gebruiken (belangrijk onderwerp) Kost docent weinig voorbereidingstijd 11
Ervaringen vanuit de leerlingen (1) Bereik Waardering Begrip Leerling Hoe goed heb je de adviezen gelezen? 88% heel goed/ goed/ niet goed, niet slecht Heb je de informatie besproken met je ouders? 43% ja Heb je de informatie besproken met vrienden? 42% ja 12
Ervaringen vanuit de leerlingen (2) Bereik Waardering Begrip Leerling Informatie te begrijpen? 89% heel makkelijk/ makkelijk / niet moeilijk, niet makkelijk Gebruiksgemak website? 95% heel makkelijk/ makkelijk/ niet moeilijk, niet makkelijk 13
Ervaringen vanuit de leerlingen (3) Bereik Waardering Begrip Leerling Informatie interessant? 83% heel interessant/ interessant/ niet interessant, niet oninteressant Nieuwe dingen geleerd? 82% ja veel/ ja een beetje Cijfer 73% voldoende 14
Conclusies Web-based interventie geschikt voor de doelgroep Web-based interventie geschikt voor gebruik op middelbare scholen Computer combineren met praktische interventie onderdelen Lesuur vullend programma Web-based geschikt voor alle onderwijsniveau Weinig voorbereidingstijd voor de docent 15
Bedankt voor de aandacht! Vragen? Voeg ook een logo van ZonMw als financier toe. Kan ook aan het eind, maar de financier moet bij alle presentaties genoemd worden. n.ezendam@erasmusmc.nl Studie gesubsidieerd door ZonMw