BattleBots The school battle
Vakdidactische opdracht Ontwerp een educatieve activiteit waarin je laat zien dat je het geleerde bij de PO-module onderwijsleerprocessen en het geleerde bij de module Robotica kunt integreren. Kies een onderwerp binnen het thema Robotica. Koppel dit aan de leerdoelen van de PO-lijn. Presenteer je product op een voor jou logische manier.
Inhoud Criteriapunten waar deze opdracht aan moet voldoen; Korte inleiding over de opdracht; Uitleg over ons lesplan met een uitwerking van de verschillende onderdelen; Toelichting over de verwerking van het nieuwe leren; Toelichting over de verwerking van de leerstijlen van kolb; Toelichting over de verwerking van diverse leerdoelen; Ruimte voor vragen.
Criteria vakdidactische opdracht koppeling naar leerdoelen van PO lijn 2.1 Koppeling aan de leerstijlen van Kolb Aansluiten bij het niveau van de leerling (MBO niv. 4) Het nieuwe leren, zelfontwikkeld Presentatie Innoverend
Ons Idee! Een ontwerp project met Battlebots! Doelgroep: Mbo 4e jaars.
Lesplan in stappen Oriëntatie Definitie Ontwerp Werkvoorbereiding Uitvoering Oplevering Nazorg Eind battle
Oriëntatie De leerling Groepen vormen Inspiratie opdoen op het internet out of the box denken De docent Voorkennis ophalen Groepsverdeling aansturen naar Kolb stijlen
Definitie De leerling Handmatige schetsen maken. Materiaal keuze/waarom Beoordelingscriteria De docent Nagaan of de opdracht overgekomen Creëren van betrokkenheid
Ontwerp De leerling Definitief ontwerp in SolidWorks Conceptueel denken Brainstormen in techniek De docent Als coach
Werkvoorbereiding De leerling Uitzoeken of er onderdelen moeten worden gekocht i.p.v. zelf maken Werkschema, planning, materiaalstaat, gereedschappenlijst opmaken (comp. o.a. organiseren, communiceren) De docent Als coach
Uitvoering De leerling Competent in samenwerken Vormgeven in de techniek Uitvoeren van techniek (comp. o.a. creativiteit, anticiperen) De docent Als coach
Oplevering De leerling Presenteren van het product van oriëntatie t/m uitvoering (comp. o.a. presenteren, assertiviteit) De docent Bewaken van de criteria Proces en inhoud bespreken
Nazorg Klassikale evaluatie met leraar en klas Reflectie door de leerling Eindbeoordeling door leerling, klas en leraar Vragen beantwoorden betreffende het werkstuk
EindBattle De Battle tegen de andere groepen Filmpje
Het nieuwe leren Elke leerling wil van nature leren Motiveren / uitdagen Creëren van exploratieve leeromgeving Projectgericht leren Veel praktijkmomenten Vaardigheden; plannen structureren samenwerken taken verdelen verantwoordelijkheid dragen
Verwerking van Kolb De Vier Leerstijlen van Kolb Doener - Concreet ervaren (feeling) Denker - Waarnemen en overdenken (watching) Bezinner - Abstracte begripsvorming (thinking) Beslisser - Actief experimenteren (doing)
Leerdoelen De leerdoelen die wij in onze les hebben toegepast zijn; De kenmerken van het constructivisme. De rol die de docent (wij) hierin spelen. Verschillende activerende werkvormen effectief te gebruiken in de les en hiermee het leerproces van leerlingen te sturen. De leerlingen te begeleiden bij het toepassen van activerende werkvormen.
Vragen Elements www.animationfactory.com