WOENSDAG 12 OKTOBER 2011, DIACONESSENHUIS, LEIDEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Leer de namen van de noten 1
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Het geheugen is goud waard!
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Communicatief gedrag + / -
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Diabetes en de hersenen
Heeft u of uw kind wel eens last van slapeloosheid?
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Leer de namen van de noten 2
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Persoonlijk worden.
De emmer die overloopt met stress
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Patiënten kunnen artsen beter
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
MS, denken en voelen (Naam org
De titelpagina is de gelegenheid voor een introductie:
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Woordjes leren.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Neuropsychologisch Onderzoek
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Centraal Examen Nederlands
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Vermoeidheid bij COPD Dr. Jan Vercoulen, Klinisch Psycholoog
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe stel je de diagnose dementie?
Executieve functies Marije Ruben.
Breinleren.
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Donkere dagen en depressiviteit
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

WOENSDAG 12 OKTOBER 2011, DIACONESSENHUIS, LEIDEN. MS en COGNITIE LEZING VOOR DE THEMA-AVOND VAN DE MULTIPLE SCLEROSE VERENIGING NEDERLAND, REGIO ZUID-HOLLAND-NOORD. WOENSDAG 12 OKTOBER 2011, DIACONESSENHUIS, LEIDEN. Mw. drs. M.W. Pleket Gz-/neuropsycholoog Diaconessenhuis, Leiden. M.W. Pleket: MS & COGNITIE 1/17

Opbouw van de presentatie: 1. De relatie tussen MS en cognitie 2. Onderzoek naar MS-gerelateerde cognitieveranderingen 3. Wat kunnen we er aan doen? M.W. Pleket: MS & COGNITIE 2/17

1. MS en COGNITIE Moderne MRI-technieken laten zien dat naast de zogenaamde witte stof in de hersenen ook de zogenaamde grijze stof kan zijn aangetast bij MS. In deze grijze stof spelen de cognitieve processen zich af. Dit is de eerste aanwijzing dat er naast een indirecte relatie tussen MS en cog- nitie-veranderingen ook een directe relatie is met veranderingen in de herse- nen. 43-70% van de MS-patiënten krijgt te maken met cognitieveranderingen, meestal in lichte vorm, afhankelijk van leeftijd en met wisselende klachten. Slechts een heel kleine groep gaat echt serieus achteruit. We spreken bij MS dan ook liever over cognitieve klachten in plaats van cogni- tieve stoornissen. M.W. Pleket: MS & COGNITIE 3/17

Wat is cognitie? Cognitie is het samenstelsel van geheugen en denkvermogen. Het beschrijft hoe we: - aandacht gebruiken, leren en onthouden - taal gebruiken - denken, redeneren en problemen oplossen - activiteiten plannen, uitvoeren en volgen - objecten herkennen, afstanden beoordelen en zaken combineren M.W. Pleket: MS & COGNITIE 4/17

Cognitieve problemen die kunnen optreden bij MS Problemen oplossen: planning, uitvoering en evaluatie van taken worden lastiger Concentratie en reactiesnelheid vaak al vroeg tijdens de ziekte verminderd Geheugenproblemen, maar meer met herinneren dan met herkennen Woorden zoeken wordt moeilijker Oriëntatie, lezen en rekenen blijven intact, net als intelligentie M.W. Pleket: MS & COGNITIE 5/17

Indirecte factoren die de cognitie beïnvloeden bij MS Psychologisch: emotionele reacties, zoals boosheid, verdriet, etc. Depressieve klachten (hebben zowel indirect- als direct effect) Moeheid (vaker vermoeibaarheid) Slaapproblemen (inslapen en doorslapen) Stress (met name het vermogen daarmee om te gaan) Pijn Medicijnen (kunnen negatief of positief effect hebben) Leeftijd Emotionele reakties hebben invloed op opnemen van nieuwe info en veroorzaakt concentratiezwakte. Is vaak van tijdelijke aard. 25-50%v.d. MS-pt. heeft een depressie en veroorzaakt traagheid in denken/handelen en verminderde concentratie M.W. Pleket: MS & COGNITIE 6/17

2. Neuropsychologisch onder-zoek relatie MS en cognitie Wat is de samenhang tussen de cognitieve functiestoornissen en gedrags- veranderingen die we zien bij MS-patiënten en de beschadigingen in hun hersenen en de stoornissen in het functioneren daarvan. Anamnese (voorgeschiedenis), onderzoek, uitslagen bestuderen. Bepalen welke functies intact zijn en welke niet. De invloed op het dagelijks leven van de patiënt bepalen. Proberen een prognose over de voortgang van het proces te kunnen geven. Regelmatig herbeoordelen: herstel of achteruitgang? Adviezen voor behandeling ontwikkelen/begeleiding. M.W. Pleket: MS & COGNITIE 7/17

Onderdelen van het neuro-psychologisch onderzoek Testen van verbale functies (woordgebruik en formulering) Testen van vaardigheid in lezen, schrijven en rekenen Testen van de geheugenfunctie Testen van waarnemingsvermogen (horen, zien, tast) Testen van aandacht en concentratievermogen Opname van informatie en tempo van verwerking daarvan testen Effect van motivatie en emotie op de testresultaten bepalen M.W. Pleket: MS & COGNITIE 8/17

Gebruikte intelligentietests WAIS, GIT, Raven Zoek het ontbrekende puzzelstukje M.W. Pleket: MS & COGNITIE 9/17

Geheugentests 15-woordentest (onthoud de 15 voorgelezen woorden) Verbale Leer- en Geheugentest Visuele Associatie Test (denk bij zien van de aap aan een paraplu) M.W. Pleket: MS & COGNITIE 10/17

Executieve tests Trailmaking-test (verbindt opeenvolgende punten met een lijn) Stroop-test Wisconsin Card Sorting-test Lees eerst de woorden hardop zonder op de kleuren te letten. Noem dan de kleuren hardop zonder op de woorden te letten. M.W. Pleket: MS & COGNITIE 11/17

Concentratie tests D2 Test TOSSA en TODA Noem alleen de d-tjes en/of p-tjes op waar (g)een I en/of II onder of boven staat. Maar dan pagina’s achter elkaar! M.W. Pleket: MS & COGNITIE 12/17

3. Hoe leren we omgaan met cognitieve problemen? Pas op dat je niet terecht komt in vicieuze cirkels van selectief waarnemen en te veel/weinig inspanning, blijf alert Praat met anderen over je cognitieve problemen Geef het toe als je iets niet direct kunt vinden of herinneren Leer je eigen sterke en zwakke kanten kennen Blijf zoveel mogelijk verschillende cognitieve taken uitvoeren Vermoei jezelf niet teveel Klimaatregeling, vermijd sufmakende warme atmosfeer M.W. Pleket: MS & COGNITIE 13/17

Nuttige tips voor je geheugenproblemen Je geheugen is geen spier, die groter wordt door training. Helaas!! Maar je kunt wel wat trucs aanleren om het efficiënter te gebruiken (geheugenstrategieën) Extern: maak gebruik van de vele hulpmiddelen die er in omloop zijn: PDS, navigatiesystemen, recorder, briefjes, knoop in je zakdoek, etc. Intern: oefen je in concentreren, herhalen, gebruik van ezelsbrug- getjes, visualiseren, etc. M.W. Pleket: MS & COGNITIE 14/17

Tips voor verminderde concentratie Vermijd afleidende achtergrondruis (radio, telefoon), gebruik eventueel een aparte ruimte Wees alert op vermoeidheid Doe de moeilijk(st)e dingen op je beste momenten Doe kalm aan, plan rustpauzes en neem die ook! M.W. Pleket: MS & COGNITIE 15/17

Tips voor mentale snelheid Gun jezelf meer tijd Vertel anderen dat je meer tijd nodig hebt Bereid zoveel mogelijk voor, om acuut te moeten reageren te voorkomen Splits zoveel mogelijk op in opeenvolgende stappen M.W. Pleket: MS & COGNITIE 16/17

Behandeling? Indirecte factoren kunnen sowieso aangepakt worden, bijvoorbeeld met cognitieve gedragstherapie of Mindfullness-training Alert zijn op medicatie (versuffend of stimulerend) Zoveel mogelijk mentaal actief blijven (Rust roest) Trainingsmogelijkheden, bijv. puzzelen, maar ook op het internet (braingymmer.com, yezzle.nl, neurocampus.com), Braintrainer voor Nintendo DS, Cogmed, cursussen TPM of Geheugenstrategieën. M.W. Pleket: MS & COGNITIE 17/17