:: Georganiseerde Autodiefstal :: Kenmerken en achtergronden in beeld AVc - Congres Utrecht 8 april 2005 Henk Ferwerda.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Centrale werkwinkel D:
De fundamenten van de organisatiestructuur
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Onafhankelijke bron Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt zelf informatie.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Woninginbraken Voorthuizen 8 november 2011.
1 Diefstal en zwendelvan voertuigen Fenomeenoverzicht anno 2011.
Dienstverlenende ondernemingen
Loverboys, onderzoek Verwey Jonker instituut Utrecht
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
“Crime Corridor E30” (CCE30) Internationale oorzaken met nationale gevolgen? International partners.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Slim Vakmanschap. Beter Blauw 2009ESFN808 mede gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds Slim Vakmanschap - Beter Blauw Slimmernetwerk Café 2 maart.
Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit
Symposium Baggernet 30 januari 2008
Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Congres St AVc 8 april 2005, Utrecht Mr. Drs. K. Werkhorst Ministerie van Justitie.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Internationale Activiteiten
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
1 Georganiseerde autodiefstal AVc congres 8 april 2005 BOVAG KOOS BURGMAN.
1 Mr. J. Spee Hoofd Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie.
Georganiseerde voertuigcriminaliteit M.H.C. Barendse 8 april 2005.
Business Marketing Management
Het VbV is een gemeenschappelijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Inhoud. KWALIBO. Even voorstellen. Partijen bij bodemsanering.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Ethnicity, gender and entrepreneurship
SAmenwerken aan VEiligheid
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Migratie en mobiele daders: heling bij rondtrekkende dadergroepen
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Rondtrekkende dadergroepen: een empirische toets
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Moderne slavernij in Nederland
Toekomst Financiële Functie
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Digitaal Opkopersregister (DOR)
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
INFORMATIEAVOND VOORKOM WONINGINBRAAK/BABBELTRUC Maandag 7 april 2014.
Monitors rond Criminaliteit en Rechtshandhaving Presentatie voor het Directeuren Overleg Bestuur, 1 april door Jaap de Waard 1 april 2014.
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
De toekomst van de sociale huisvesting in Vlaanderen – 21 juni De resultaten van het onderzoek ter voorbereiding van het Kaderbesluit Sociale huur.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Privatiseringstendensen binnen de veiligheidszorg:
Daling van (geregistreerde) criminaliteit:
De eerste lijn is aan zet!
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Commissie Samen Leven 16/05/2013
Het cruciaal belang van de signaalfunctie van politiediensten in de strijd tegen criminaliteit panopticon.
LEVENSDELICTEN Maart-april-augustus (gewelddadige maanden)
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Transcript van de presentatie:

:: Georganiseerde Autodiefstal :: Kenmerken en achtergronden in beeld AVc - Congres Utrecht 8 april 2005 Henk Ferwerda

:: De onderzoeksvraag :: Wat is de aard (daders, dadergroepen en modus operandi) van de georganiseerde autodiefstal in Nederland, in welke mate is autodiefstal georganiseerd (organisatiegraad) en wat betekent een en ander voor de preventieve en repressieve aanpak van het fenomeen?

:: Focus op ::  Centraal staat het in georganiseerd verband stelen en onwettig verhandelen van auto’s (tot kilo) en/of auto-onderdelen  Autodiefstal voor eigen vervoer en autodiefstal om een ander misdrijf mee te plegen, zijn buiten beschouwing gebleven

:: Hoe is het onderzoek uitgevoerd ::  Literatuursearch  Raadplegen experts  Overheid  Autobranche  Verzekeringen  Inkijken bij… Haven en technisch voertuigspecialisten  Landelijke analyse van 25 recente opsporingsonderzoeken

5  Nationaal en internationaal opererende groepen  2 van de 3 groepen is internationaal georiënteerd  Noord- en West-Afrika zijn de belangrijkste afzetgebieden voor dure en luxe gestolen auto’s  Sprake van een dynamisch georganiseerde keten die begint bij diefstal en eindigt bij afzet of verkoop van gestolen auto’s of auto-onderdelen  Keten van functies: stelers, koeriers, omkatters, strippers, makelaars/helers, inpakkers/stashers, documentvervalsers, opdrachtgevers/afnemers :: Resultaten op hoofdlijnen ::

6  Nationaal georiënteerde groepen zijn relatief klein (3- 5 personen), vaak van Nederlandse komaf, meerdere functies bij één persoon en indien nodig kunnen ze aanhaken op internationaal georiënteerde groepen  Internationaal georiënteerde groepen zijn groter (5- 25 personen). Er is sprake van regie en coördinatie bij één of een aantal personen. Uiteenlopende etnische achtergronden. Aparte groepen met specifieke functie (soms etnisch specifiek). Met weet elkaar te vinden en er wordt samengewerkt. :: Resultaten op hoofdlijnen ::

7 :: Voorbeeld van samenwerking :: Makelaars-helers vaak verbindende schakel (knooppuntverdachten)

8  MO: klassiek openbreken, huren of leasen van een auto, gebruik technische apparatuur, duplicaatsleutels, diefstal van autosleutels via woninginbraak  Hoofdverdachten: 97% heeft antecedenten en meer dan de helft is veelpleger  Schade is groot, financieel gewin voor dadergroepen is maar moeilijk vast te stellen  Naast financiële schade ook impact voor slachtoffers, verstoring legale markt, imagoschade voor autodealers, uitkeren verzekeringsgelden :: Resultaten op hoofdlijnen ::

9  Binnen vrijwel alle groepen is er een relatie naar de legale branche c.q. bovenwereld (autobedrijven, sloperijen en shredderbedrijven en functionarissen (onder andere in het buitenland)  Overeenkomsten met andere vormen van georganiseerde misdaad: dynamiek in de samenwerking, groepen die elkaar indien nodig weten te vinden, knooppuntverdachten, transitfunctie van Nederland, internationale karakter, rol van sociale relaties, etnische diversiteit in criminele groepen en criminele samenwerking  Verschillen: weinig luxe levensstijl verdachten, grote aantal functies dat nodig is om een gestolen auto op de markt te zetten, sterke verwevenheid met de legale autobranche :: Resultaten op hoofdlijnen ::

10 Ontwikkelingen in de afgelopen 15 jaar  Afname van het aantal gestolen auto’s, toename van de aantallen dure en luxe auto’s (waaronder SUV’s)  Regionale groepen werken meer en meer landelijk en haken aan bij internationaal  Van Oost-Europese dadergroepen naar internationaal samengestelde groepen  Auto’s naar Noord- en West Afrika, onderdelen naar Oost-Europa  Rol havens toegenomen  Van objectmisdrijf naar persoonsmisdrijf :: Resultaten op hoofdlijnen ::

11 Auto’s of auto-onderdelen worden hier overgedragen of veranderen van identiteit :: Vier centrale processen ::

12 Professionaliseren opsporingsproces Aandacht voor grensoverschrijdend karakter Doorrechercheren Deskundigheidsbevordering Uitbreiden en structureren technisch voertuigspecialisme binnen de politie Kennis centraal te bevragen Betrekken en informeren andere handhavers (haven/douane) Samenwerking Interdisciplinaire controle en handhaving bij ‘gevoelige bedrijven’ :: Handreikingen voor de aanpak ::

13 Preventie Bevorderen van technische preventiemiddelen die persoonsonafhankelijk zijn Screenen van personeel bij zowel overheid als private sector Scheiden van kentekenpapieren van schadevoertuigen Analyse Intensiveren van (landelijke) strategische en tactische analyses op basis van gegevens over dadergroepen en gestolen voertuigen :: Handreikingen voor de aanpak ::

:: Bedankt voor uw aandacht ::