Sessie studiemethoden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectiviteit.
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Sprint Jabbla.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
Doublet deel 1 – de basis.
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Thema HACCP
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Concept Development – 4 januari 2010
Welkom bij Projectmanagement
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Huisregels Op tijd binnen Eten en drinken (m.u.v. H2O) in de kantine
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
U kunt deze presentatie ook op uw eigen PC afspelen! Gebruikmaken van internet:  Education  Health sciences  Presentations.
Leren = Concentreren I II III.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
1. Levensbeschouwing en communicatie
CENTRAAL SCHRIFTELIJK EINDEXAMEN mei 14:00 uur: voorlichting 5 havo en 6 vwo.
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
LEREN LEREN & PAL.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
(bijna) eindexamen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Een leesstrategie: toepassing
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Planning Algemene Ondernemers Vaardigheden (AOV)
ZijActief Koningslust
Patiënten kunnen artsen beter
Werkstukken en rapporten
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Transcript van de presentatie:

Sessie studiemethoden

Inleiding Voorstelling Delen sessie http://www.youtube.com/watch?v=ivXhJ6q2HAc Delen sessie Een semester: zee van tijd? Onze bagage Planning Actief studeren Werking geheugen examentips

Een semester: zee van tijd? Studentenleven biedt van alles… Studeren is de rode draad… Hoe combineren? Begin tijdig! 1/13 studiestof per week Niet studeren in de eerste weken Wel algemene oriëntatie +/- week 5: grondiger bestuderen cursussen

Een semester: zee van tijd? Tips Begrijpen kost tijd: laat de stof rijpen Een cursus studeren: een huis bouwen? Voor een college: stof doornemen

Onze bagage: motivatie

Onze bagage: gewoonten Slechte studiegewoonten Problemen zoals: Te laat beginnen aan de voorbereiding van examens Inefficiënte tijdindeling Te gedetailleerd en langzaam studeren Te oppervlakkig en globaal studeren Passief boven de boeken hangen Altijd alles op dezelfde wijze bestuderen Veel afgeleid zijn ofwel concentratiemoeilijkheden = programma voor vandaag

oorzaak: planning! Problemen zoals: Te laat beginnen aan de voorbereiding van examens Inefficiënte tijdindeling oorzaak: planning!

Voorbeeld: de uitsteller Slechte planner Herkenning?

Planning Belang: Lange vs korte termijn Tijdsgebrek Grote prioriteiten Nodige studie tijd: korte en lange periode Beschikbare vrije tijd? Grote prioriteiten Efficiëntie Evalueren Lange vs korte termijn

Planning TIJD STOF 1. Wanneer wordt een onderdeel geëxamineerd ? 1. Hoeveel pagina's moet ik lezen? 2. Hoeveel tijd heb ik ervoor beschikbaar? 2. Hoe moeilijk is de studiestof? 3. Hoeveel tijd heb ik ernaast nodig voor andere onderdelen binnen de studie? 3. Hoe ga ik de stof bestuderen? 4. Hoeveel tijd heb ik bovendien nodig voor andere bezigheden buiten de studie? (inclusief vrije tijd) 4. Welke hulp kan ik erbij verwachten (zijn er colleges, werkgroepen of vragenuren)? 5. Welke problemen zou ik bij het bestuderen kunnen tegenkomen? BESCHIKBARE TIJD BENODIGDE TIJD

Ontvangst van de President van Macedonië « Oktober 2008 » ma di wo do vr za zo 1 Ontvangst van de President van Macedonië Start:15:00 Ontvangst Belgische wielerkampioenen Start:16:00 2 3 Ministerraad Start:10:00 Einde:12:00 4 5 Open Bedrijvendag, Dael Zeefdruk Open Bedrijvendag bezoek aan Brandweer - Ieper Start:14:00 6 Politiek Bestuur CD&V Gemeenteraad Start:19:00 7 Brussels regering Ontvangst van Salam Fayyad, eerste minister Palestina Start:13:00 8 Overlegcomité Start:08:00 Commissie Binnenlandse Zaken 9 10 Slottoespraak Vastgoedcongres CIB Start:17:00 11 Opening Kraamkliniek Concert Voice Mail, georganiseerd door vzw Sofhea Start:19:30 12 Dikmuide, onthulling beeldje "het manneke uit de mane" Start:12:30 13 14 Federale Beleidsverklaring 15 Debat beleidsverklaring Beneluxoverleg EVP - Top Einde:16:30 Europese Raad 16 Einde:17:00 Kamer en Senaat : Plenaire vergadering 17 Ontmoeting met IJslandse ambtgenoot Geir Haarde over Kaupthing Einde:18:00 Québec : "Sommet de la Francophonie" 18 all day 19 Einde:22:00 20 Partijbureau CD&V Einde:11:30 Wekelijkse audiëntie bij de Koning Start:11:30 21 22 23 ministerraad Start:09:00 Einde:11:00 CD&V Kamerfractie Plenaire Vergadering Start:14:15 Einde:15:30 ASEM Summit (Asia-Europe forum) in Beijing 24 25 26 27 Einde:20:00 28 29 30 Bezoek Eerste Minister Yves Leterme aan Oekraïne Start:21:00 31

Planning: Lange Termijn Voorkeur: één semester Wat? Papers, evaluatiemomenten, examens, … Vergaderingen Gemiddeld aantal college-uren per week Andere activiteiten Tips: Reken ruim! Niet te gedetailleerd Bereken je studielast: 1 studiepunt = 25 à 30 uur

Voordeel: tijd voor andere dingen!

Planning: Korte Termijn Voorkeur: één week Wat? Data uit lange termijnplanning Uurrooster Afspraken, interessante activiteiten, … Tips: Tijd voor onverwachte dingen Drukke / rustige week? Cluster klusjes: tijdsbesparend! Plan pauzes! Afwisseling + flexibilteit

Planning MAANDAG DINSDAG WOENSDAG 9-11 W.9 Inleiding nagepraat Uitgeslapen 11.00 Inleiding(15 blz.) 10.00 Statistiek 14-17.00 Inleiding College 13.00 lunch 12.30 sommen gemaakt koffie gedronken 17.00-20.00 eten e.d. 14.00-16.00 College Stat. 14.00 CSO 20.00 t.v. 16.00-20.00 boodschappen, eten 15.30 gelezen 22.00 Inleiding 10 bladzijden 20.00 conditietraining 16.00 boodschappen 18.00 eten bij vrienden 23.30 Kaffee 22.00 Inleiding(10 blz.) 19.30 lezing

MAANDAG DINSDAG plan uitvoering 8 u. opstaan verslapen 8.30 opgestaan + 9-10.30 Inleiding doorwerken niet af 9-11.00 college 11-13.00 college 11-13.00 inleiding doorwerken en werkgroep voorbereiden koffiedrinken met Els 13-14.00 lunch 13-13.30 lunch 12.30 inleiding ingekeken 14-16.00 statistiek 14.00 werkgroep

Een goede planning in theorie… … is waardeloos zonder praktijk

Actief studeren Studeren: niet ondergaan Studeren: doen! Hoe? Actief: titels, grafieken, tabellen, oefeningen, … Denk voortdurend na Stel vragen aan jezelf

Actief studeren Waarom? Gebruikswaarde Productiviteit omhoog Vele vaardigheden In geheugen hangen Zintuigen!

Actief studeren Ken u onderrichter Nota’s nemen http://www.youtube.com/watch?v=iswgQUQRc4U Nota’s nemen Soort geheugen Auditief / visueel Eerste colleges: waardevol Grote lijnen, examinering, … Voorbereiden colleges Situering stof Slimme nota’s: soort prof! Blijf aandachtig tijdens colleges Nalezen nota’s

Actief… Dus niet zo:

Actief… Efficiënt… Dus zo: http://www.youtube.com/watch?v=_mn13okkJAg&feature=related

Actief studeren Eerste oriëntatie: Vragen stellen (*): Doorbladeren Voorkennis aanspreken Interesse opwekken Doorbladeren Inhoudstafel Titels Grafieken Tekeningen Verwachte studielast

Actief studeren Grondig doorlezen Onderlijnen/markeren: nuttig! Situeer cursusdeel in het geheel Aandachtig lezen Zoekend / Globaal / intensief / kritisch lezend Voortdurend vragen stellen(**) Gericht lezen Wat wil de schrijver zeggen, wat wil ik weten? Wat betekent dat woord, die theorie? Onderlijnen/markeren: nuttig! Maar: alleen hoofzaken Let op signaalwoorden Begin alinea: vaak kernzin Noteer appart: kernwoorden

Actief studeren Schematiseren Op basis van 1 kernwoord Met pijlen, lijnen, verzamelingen, … de structuur ontrafelen ENKEL HOOFDZAKEN! Best tijdens of net na het grondig lezen Doel: achteraf navertellen Hiaten?

Hoe het niet moet:

Beter: bv Mindmap

Mindmap? Geanimeerd schema Voordelen: Kernwoord in het midden Uiteenrafelen in takken Werken met kleur, afbeeldingen, … Voordelen: Midden: kern Naar buiten toe: details Kleuren, beelden: onthouden stijgt

Voetbalverslagen Bij wijze van intro… Hoe het niet moet! http://www.youtube.com/watch?v=2g_TMwtQn8o&feature=search_on_watch&search=nederland%20belgi%C3%AB%205-5

Samenvatten Wat is een samenvatting? Nut? Kern en hoofdgedachten In eigen woorden Volgens logische structuur Met duidelijke cursusverbanden Nut? Actief de stof verwerken Begrijp ik de cursus? Kennis onder eigen woorden brengen Leidraad bij studeren Details aan vastplakken Nuttig voor latere carrière

Samenvatten Samenvatting maken Controleer je samenvatting. Geef eerst de titelbeschrijving. Gebruik eventueel gemaakte schema’s voor de structuur Formuleer onderwerp en hoofdgedachte. Voeg de hoofdzaken toe als toelichting of argumentatie. Zorg voor een objectieve weergave en een bondige, zakelijke stijl met een eigen formulering. Controleer je samenvatting. Is de samenvatting niet te lang? Kunnen er onderdelen weg met behoud van begrijpelijkheid? Moeten er onderdelen bij vanwege de begrijpelijkheid? Kunnen sommige onderdelen korter geformuleerd worden? Zijn de onderdelen van de samenvatting correct met elkaar verbonden Zijn de formulering, spelling en interpunctie in orde? Kan een ander de samenvatting begrijpen zonder de uitgangstekst te kennen? Herzie de samenvatting zonodig.

Actief studeren Tips Geanimeerde info Internet, filmpjes, … Liefst grappig Begrippenlijst Grafische voorstellingen Vertel de leerstof zelf na = soort feedback over de mate van kennen!

Actief studeren Conclusie: ORIENTATIE INTENSIEF LEZEN HERHALEN Schematiseren samenvatten REFLECTIE Oriënterend Lezend Lerend CONTROLEREN In eigen woorden vertellen Jezelf bevragen STAMPEN Loutere formaliteit

Werking Geheugen: kort Afgleidende gedachten? Onaangename dingen: opschrijven! Korte / Lange termijngeheugen Herhalen! Studeer geen uren: plan pauzes in Slaap tijdig en voldoende Tijdens slaap: verwerking leerstof!

Werking geheugen Tips: Koffie met mate Water is de brandstof van de hersenen Aangename studeerplek Zithouding Mijd zwaar eten Drink veel!

Drink voldoende…

… water

De laatste rechte lijn… … naar de examens!

Examens Bron van fustratie? Tips: http://www.youtube.com/watch?v=QJ9A0bxh80o Tips: Ken je exameneisen Goede examenplanning Alles vooraf klaarzetten Soort examen? Open vragen / kennis vragen / multiple choice Eerst formaliteiten invullen Netjes werken Ontspan tijdig Waak over je leerkrediet

Laat je medestudenten ondervagen…

Conclusie Pfff, al die tips, kan het volgende nog wel? Natuurlijk! http://www.youtube.com/watch?v=gckxLE0KN9M Natuurlijk!

Voor professionele bijstand Met dank aan: http://www.kuleuven.be/studieadvies/ Met dank aan: