Schoolrijpheid De cirkel …
De oppervlak(kig)te: wat was er? Toeters Kontrabas Schooleigen observaties
De diameter: wat is er nodig? Een instrument dat voor ALLE kinderen de schoolrijpheid in kaart brengt ALLE onderdelen van schoolrijpheid bekijkt in één oogopslag sterktes en werkpunten van een kind duidt niet te veel planlast voor de leerkracht betekent niet gebaseerd is op een momentopname maar op langdurige gerichte observatie
Het middelpunt: van waaruit vertrekken we? Marc Litière: Juf mag ik overvaren Beschreven wat schoolrijpheid is en wie er een rol in speelt Observeren is belangrijker dan een momentopname Evoluties van kind observeren Toeters en Kontrabas ‘anders’ gebruiken, zijn slechts onderdeeltje KIND+LEERKRACHT+OUDERS+TURNLEERKRACHT+ ev. externe partners
De straal: hoe het samenhangt en groeit … Een cirkeldiagram om in te kleuren Zes belangrijke onderdelen: Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Psychomotorische ontwikkeling Leesvoorwaarden Schrijfvoorwaarden Rekenvoorwaarden Op DRIE momenten in het jaar inkleuren (januari-Pasen-einde schooljaar)
Niet te vergeten: alle partijen bevragen! Met volgende kleuren: Groen = beheerst Oranje = twijfelachtig beheerst Rood = niet beheerst Niet te vergeten: alle partijen bevragen!
De omtrek: alles hangt samen Je verkrijgt een ingekleurde cirkel die: hoe groener, hoe schoolrijper kind hier een daar oranje toont = werkpunten overwegend rood en oranje toont = nog heel veel werkpunten, nog niet schoolrijp elk kind individueel bekijkt en zijn evolutie in kaart brengt Een goede basis om in klassenraad individueel traject van elk kind in overweging te bespreken!
De cirkel is rond … Na drie jaar doorgesijpeld bij (bijna) alle leerkrachten Goede coaching van de leerkracht belangrijk voor correcte invulling
… maar nog niet af … Vraag naar digitalisering Vraag naar uitbreiding voor K1 en K2 (kleuters met extra zorg) …