OctoPost® inleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

The customer centric software company
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Business mapping Business model canvas.
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
De website van KBO-brabant
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
Welkom bij de presentatie van Onlinezeilen.nl. - Gratis online boekingssoftware - Automatisering voor zelfstandige schippers - Onafhankelijke platform.
gebouw applicaties binnen een gebouwbesturingssysteem
Provinciale ronden mei 2008
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Metasearch wat is het probleem bij de oplossing? welke oplossing bij welk probleem?
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Wat is Certipost?.
Adobe formulieren : stand van zaken.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
© de vries business consultancy, 2008
Backup scripting met robocopy
Het e-zorgplan
Belgacom Bizmail ONEway voor Leveranciers
Technische Architectuur
Meervoudige selectie van deuren
DepanneBlogt 29/06/06 Informatievergadering 1 Huidige situatie.
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 Ga naar CRM Personen Kies Open zoekvraag.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
e-Ordering e-Catalog De verdere digitalisering in e-procurement.
Update Implementatie en beheer
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
Nike Supply Chain Management
Goederen H1 Goederenontvangst Verkoper.
Systemlink Hoe kom ik tot de juiste keuze?. E-business keuze hulp Kunt u XML verwerken in uw ERP pakket? Met andere woorden; is uw huidige of toekomstige.
W W W. N E D P O R T A L. N L Network-wide event log monitoring.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items.
NS en EduDex 1 maart september 2013 John May
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Alarm beheer via SMS Comfort. Algemeen SMS comfort is een netwerkoplossing die u toestaat om SMS tekstberichten vanuit allerhande interfaces te verzenden.
Functional Web Applications Implementation and Use of Client-Side Interpreters Jan Martin Jansen.
Goederenontvangst / verzending
Netwerken 5 Enigma Netwerken paragraaf 8. Transportlaag Netwerklaag (IP-protocol) Best-effort pakketcommunicatie Transportlaag (UDP- en TCP-protocol)
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
End-to-end vercijfering
Het postkantoor van windows
ADR's & SCAN CARDS.
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

OctoPost® inleiding

Inleiding.   OctoPost® is een zelfstandige en onafhankelijke bedrijfsapplicatie. OctoPost® is een afgeleid product van het Octopus project en in 2001-2002 opnieuw ontwikkeld met webtechnologie. OctoPost® kan worden ingezet voor: - Interne communicatie via het eigen netwerk (Intranet). - Externe communicatie via één beveiligde toegangspoort voor geautoriseerde relaties (Extranet). Ontvangen van bezoekers en het geven van bedrijfsinformatie (Internet). De combinatie van Intranet en Extranet, maakt het mogelijk gestructureerde berichten te sturen naar en te ontvangen van zowel interne als externe relaties. Dit kunnen computer - computer, mens - computer of computer - mens verbindingen zijn. Uiteraard zijn ook niet gestructureerde berichten voor mens - mens verbindingen voorzien.

  Het Octopus Project draagt de ondertitel "Decentralized heterarchic methods for pro-active cargo tracing and tracking". Het project is, in het kader van het Transport RTD Programme (DGVII) gerealiseerd door een consortium van 10 Europese bedrijven tussen 12/1997 - 06/2000 in samenwerking met de EU. Hugo Manshoven van Medior Software fungeerde als Scientific coordinator van het project. Een van de doelstellingen van Octopus, en in het bijzonder van OctoPost® is, alle partners in de logistieke keten vaste, toevallige, grote en kleine vlot en zinvol elektronisch met elkaar te laten communiceren. Er vallen in de logistieke informatiestromen, behalve dan in de afgelijnde en gesloten organisaties, te veel hiaten doordat elektronische communicatie (EDI) met partners niet soepel kan ingeschakeld worden. Remmen op het gebruik van EDI zijn: de rigide communicatieprocedures opgelegd door 'bedrijven - opdrachtgevers', de inschakeling van toevallige partners de toevallige opdrachten in de logistieke keten, de uitgebreide waaier van 'EDI standaarden' en de creatieve toepassing ervan. zeer kostelijk, duur en lange implementatietijden

Het uitgangspunt van OctoPost® is de werkplek voor de opvolging van de opdracht en niet de communicatieprocedure ontworpen door de hoofdopdrachtgever. Een takenlijst (workflow) van de opdracht wordt opgesteld voor de opvolging van de verschillende stappen. De opdrachtgever is deze van het juist hogere echelon, die dan op zijn beurt opdrachten ontvangt van zijn opdrachtgever en deze informeert. De communicatie verloopt uiteraard in beide richtingen. Ieder is verantwoordelijk voor zijn deel, krijgt een opdracht, geeft informatie over de stand van de opdracht en legt verantwoording af binnen voorziene afspraken van tijd en kwaliteit. Op zijn beurt kan hij deel-opdrachten doorgeven aan een andere OctoPost configuratie. OctoPost ® = via eenvoudige, flexibele en decentrale methodes elektronisch communiceren.

Voorbeeld: Bestelling aan een leverancier (1) De bestelling aan een leverancier en de terugkoppeling heeft een te verwachten patroon = de takenlijst. De bestelling (1) is opgesteld door een medewerker in het bedrijf op een bepaald ogenblik en met een verwachte leverdatum en prijs. Na de opstelling van de bestelling volgt de elektronische verzending van de bestelling (2). De terugkoppeling door de leverancier bevat volgende berichten allemaal met onze initiële referenties: - ontvangstmelding (3) - orderbevestiging (4) - pakbon (5) - levering (6) en - factuur (7) Deze takenlijst (1 - 7) is het model voor herkenbare berichten voor de opvolging.

Voorbeeld: Bestelling aan een leverancier (2) Zo verwachten we de pakbon best vóór de leveringsdatum; bij de orderbevestiging dient automatisch de medewerker verwittigd te worden indien een afwijkende leverdatum of prijs is opgegeven enz. De kleine controle- en check- berichten - soort job, wie, datum, tijd, in orde of niet in orde - vragen geen ingewikkeld patroon, kunnen in de vorm van e-mail, met gestructureerd attachment, of SMS bericht naar de opdrachtgever worden gestuurd.

OctoPost® heeft volgende componenten...

OctoPost® Componenten Web Applicaties Cataloog & Webshop OctoPost® EDI & Workflow Beheers applicaties & Accounts Monitor

OctoPost® configuraties De basismodules Opties Beheers applicaties & accounts Web- en contentapplicatie Cataloog en webshop OctoPost® EDI & Workflow

Basismodules De Communicatie server OctoPost® is een volwaardige communicatie- en webserver applicatie ontwikkeld onder het operating systeem Linux , en webtechnologie Roxen. Een garantie voor performant, betrouwbaar en veilig functioneren.

Berichten en Vertaling. Basismodules Vertaler Berichten en Vertaling. Berichten, om elektronisch gebruikt te kunnen worden, zijn gestructureerd. OctoPost® berichten hebben een eigen interne structuur, ze worden vertaald naar deze van de ontvanger en vice versa. Diverse standaarden zijn beschikbaar.

Basismodules De Relationele Database Alle gegevens Accounts,Berichten, Basisbestanden, Historieken en Monitoring worden opgeslagen in de Relationele Database MySQL/PostgreSQL . Berichten, voorzien in workflow procedures, worden aan elkaar gerelateerd. Via SQL kan de database worden geraadpleegd, Management Informatie is standaard voorzien. Uiteraard is replicatie mogelijk.

Monitor Basismodules System Supervisor Communicatie Ontvangen Zenden Tuning systeem Replicatie Backup SMS Workflow en procedures

Autorisatie correspondenten & vertaling berichten Basismodules Communicatie server Communicatie server Autorisatie correspondenten & vertaling berichten Relationele Database Monitor Cron, Replicatie Vertaler & access Relationele Database

OctoPost® configuraties De basismodules Opties Beheers applicaties & accounts Web- en contentapplicatie Cataloog en webshop OctoPost® EDI & Workflow

Management Informatie Opties Beheers applicaties & accounts Beheer Accounts Interne gebruikers Klanten/Leden Leveranciers + diverse zoekmogelijkheden Management Informatie

Opties Beheers applicaties & accounts Relaties, Accounts Elke account (relatie) is vooraf geregistreerd en wordt bepaalde autorisaties verleend. Dit geldt voor zowel interne als externe gebruikers. ‘Gebruiker’ kan ook een ERP- of een andere OctoPost® applicatie zijn. Bij de autorisatie hoort welke soort berichten er kunnen uitgewisseld worden (Ontvangen of Verstuurd). Bij de autorisatiecontrole wordt bijgevolg zowel de account zelf als de aard van de berichten gecheckt. Procedures kunnen per account worden opgesteld. Wat, Hoe met Wie? Accounts Berichten

Opties Content Management Web Helpdesk / FAQ Applicaties Route, Links, Contact Nieuwsbrief & mailinglijst Nieuws & Persbericht Vraag en Aanbod, Aanbiedingen Chat Forum Download area Web Applicaties

Opties Cataloog & webshop Input van leveranciers Normering classificatie Selectie delen en creatie eigen cataloog Distributie & Replicatie Output (Drukker, CDRom…) Webshop Bestellen Aansluiting op bestelprocedure Catalogus Cat selection, Shop Prijslijst

OctoPost® = Elektronische Gegevensuitwisseling & Workflow. EDI & Workflow OctoPost® = Elektronische Gegevensuitwisseling & Workflow. Procedures voor uitwisseling en opvolging van berichten gebruiken workflowmethodes. Zij maken pro-actieve opvolging mogelijk. Fouten, mogelijk falen, vertraging in de uitvoering wordt onmiddellijk gemeld zodat pro-actief ingrijpen en bijsturen nog mogelijk zijn. vb een bestelprocedure bestaat uit de opeenvolging van bestelorder, ontvangstbevestiging, orderbevestiging, pakbon, factuur. Als de afspraak is dat de pakbon de goederen tijdig voorafgaat dan wordt er continu gecheckt met de leverdatum en –tijd en het te ontvangen pakbonbericht. Indien het kritisch ogenblik is aangebroken wordt een waarschuwing gegeven. De procedures worden per account opgesteld (aangepast). Wat, Hoe met Wie?

overzicht componenten Communicatie server Communicatie server Autorisatie correspondenten & vertaling berichten Cataloog & webshop Beheers applicaties & accounts Web Applicaties Monitor OctoPost® EDI & Workflow Vertaler & access Relationele Database

OctoPost® configuraties De basissoftware Opties Beheers applicaties & accounts Web- en contentapplicatie Cataloog en webshop OctoPost® EDI & Workflow

Autorisatie correspondenten & vertaling berichten Basismodules Communicatie server Communicatie server Autorisatie correspondenten & vertaling berichten Monitor Vertaler Relationele Database

of/en  OctoPost® Basis   

OctoPost® virtual society

OctoPost® applicaties OctoPost® Relationele database Klanten Leveranciers Medewerkers Correspondenten Berichten in out Volgorde: 1. Correspondenten. http://zevij.bkgateway.com/bkg/admin/ Hier drukken op accountbeheer, ondervragingen mogelijk van lijst accounts, aanmaken , zie menu. In dit menu ook drukken op “TAAKLIJST”, met leeg scherm. De knoppen dienen nog geactiveerd te worden... 2. Berichten. Naar www.orders en www.webshop 3. Cataloog. Naar presentatie ZE-CAT v1. relatie

OctoPost® met Cataloog toepassing 3 partijen A,B,C

OctoPost browser Octo-Client 1 OctoPost browser Octo-Client OctoPost is een intranet applicatie en verloopt via het bedrijfsnetwerk. Gebruikers in de diverse vestigingen, loggen aan, via de OctoPost browser, aan de OctoPost applicaties.

OctoPost communicatie 3 ERP OctoPost server internet  De logische koppeling met interne en externe applicaties. De communicatiemodule Octo-Com verloopt via de fire wall naar het web.

Verspreiding & communicatie Demo van BOUWBEDRIJF ILEGEMS, klant ven Geha waarvoor eerder een catselection is gebeurd voor PBM.

OctoPost® Virtual Society

Referenties

Lasaulec, Heerenveen NL Technische Groothandel, 60 vestigingen, 850 werknemers Centraal ERP, met > 600 users, 120.000 artikelen assortiment OctoPost Intranet voor bestelorders (> 200/dag) aan leveranciers Uit ERP via OctoPost met terugkoppeling Koppeling met AutoXS, VH, individueel ook via SMTP Directe bestelling mogelijk met terugkoppeling Inventaris van de eigen artikelen in de LdB, ook opvraagbaar bij de leverancier. Operationeel 5/2001 LdB server Artikel AutoXS

VOL bestelling Bestelling via ERP Artikel 1. In ERP Lasaulec. 2. Indien beschikbaar leveren (O022). 3. Artikel niet beschikbaar backorder aanmaken (O020) - CM(A) = automatie - niet CM(A) naar P300 4. Elektronisch bestellen 1 4 2 3

Artikel: dialoog via LeGUIT (assortiment Lasaulec) DOL bestelling 1 2 3 4 Artikel: dialoog via LeGUIT (assortiment Lasaulec) 1. Artikel opzoeken in LeGUIT. 2. Indien gevonden, doorverbinden naar Leverancier voor prijs en beschikbaarheid. 3. Indien klant akkoord: bestellen via LeGUIT. 4.Terugkoppeling naar ERP DOL: Direct Order Leverancier

Zevij, Oosterhout NL Inkoopcombinatie, 300 leveranciers, 30 leden grossiers Cataloog 50.000 artikelen Van Catalogi leveranciers 1 cataloog samenstellen voor de Leden Acces leverancier tot de eigen cataloog Ledencataloog en webshop Replicatie naar de Leden Orders van de leden worden bestellingen aan leveranciers via bestelprocedure met opvolging. Koppeling met Zevij ERP Koppeling met Leden ERP’s, Huidige EDI-berichten nu via OctoPost Directe bestelling mogelijk met terugkoppeling Leden kiezen voor eigen OctoPost applicatie Voor eigen cataloog beheer (bijkomende leveranciers) Webshop voor de klanten Uitbreiding naar gepersonaliseerde applicaties per klantbedrijf (PBM vb aannnemers)

ERP Lid OctoPost Order Zevij Order Webshop Lid Functioneel schema Bestelbericht (order & orderontvangst) Zie het document ‘Functionele analyse berichten’ Ordermenu OctoPost Zevij ERP Zevij ERP Lid Order Order Webshop Lid Lever- ancier 1 Zoals gemeld in de tekst bevat een orderbericht een afzender (het lid) en een bestemmeling (de leverancier). Zevij is dus voor het Lid een van de leveranciers. Of de berichten nu via EDI, via OctoPost van het lid of via een andere weg komen en verstuurd dienen te worden maakt voor de functionele procedure niets uit. Hiervoor het ronde teken. De orderontvangst in OctoPost Zevij is een melding dat het order verstuurd werd naar de leverancier en –indien de procedure het toelaat- dat het order ook intact is toegekomen bij de bestemmeling. Lever- ancier 2 Lever- ancier 3 Lever- ancier z

OctoPost® Virtual Society