Errol Graf, projectleider Gang van het document 7e Magna Commoditas lezing - 30 oktober 2008 Errol Graf, projectleider
Gang van het document Doelen Hoge doorvoersnelheid titels Goede en rijke informatie voor de eindgebruiker Aanwezigheid en bruikbaarheid records in landelijke informatie-infrastructuur Participeren in ontwikkelingen die zich landelijk en internationaal voordoen
Wat is nodig Eén catalogiseersysteem: Aleph Gebruik van internationale standaarden: oa MARC21 – EDI –UNICODE Verbetering werkprocessen Optimalisering leveranciers Gebruik van services van OCLC van leveranciers Gebruik van meer ontleningsbronnen
Aleph Op korte termijn: OUF koppeling met GGC vereenvoudigen en MARC21 gebruiken als format voor de koppeling Verdeling invoer gegevens aanpassen: Bibliografische gegevens in GGC Exemplaarblokken alleen noodzakelijke informatie voor NCC/IBL (instituutscode/uitleencode/holdinggegevens tijdschriften) Administratieve gegevens in Aleph
Aleph Aleph koppelen Vervolgens Aleph als catalogiseersysteem inrichten Catalogiseerformat inrichten Configuratie Aleph-client, vereenvoudiging van handelingen Thesaurering Administratieve module tijdschriften Training bibliotheek medewerkers …. Aleph koppelen Ontleningsmogelijkheid GGC vanuit Aleph (Picalink) Records van Aleph naar GGC Importroutines Aleph-SAP
Gebruik internationale standaarden Unicode Format maken voor gebruik origineel schrift bij beschreven, zoeken en lenen Indexering inrichten MARC21 Format maken voor UB-UL Omscholing van bibliotheek medewerkers Elektronische factureren via EDI Koppeling met leverancierssystemen Controle momenten inbouwen
Verbetering werkprocessen Selectie, budgetcontrole en bestellen Ontvangen, uitpakken, controleren, factuurafhandeling Bibliografische beschrijving, thesaurering Etiketteren en magazijnplaatsing
Verbetering werkprocessen Plaatsen Formaatplaatsing automatiseren door boekmeetapparaat en programma voor plaatsingscode en etiket In magazijn minder collecties apart plaatsen Gebruik nieuw etiket Bestellen, ontvangen & beschrijven Duidelijk en eenvoudig, minder handwerk Richtlijnen vaststellen Herinrichting back-office Afstemmen op services en systemen Herschikking taken Optimalisering controlemomenten
Optimalisering leveranciers Veel bestellingen bij klein aantal leveranciers Selectie leveranciers op basis van vastgestelde criteria, oa Aanbod van titels Ervaring met approval plans Ervaring met Aleph Grootte van de leverancier
Gebruik van services OCLC Worldcat Selection WorldCat Cataloging Partners Leveranciers Bestellen via websites leveranciers Automatisch inlezen van bestel en bibliografische records Approval plans
Gebruik van services OCLC’s WorldCat Selection: Op basis van profiel van bibliotheek worden titels van leveranciers getoond in interface van OCLC Selectie wordt in OCLC’s website gedaan bij verschillende leveranciers Bestel informatie van geselecteerde titels wordt automatisch ingelezen in Aleph Bestelling gebeurt vanuit Aleph (geautomatiseerd)
OCLC Cataloging partner program Bestellingen Leveranciers Lokale Cat Bestelrecords Update via OUF Overzicht bestellingen Records met holdinggegevens GGC WorldCAT
Gebruik van services Leveranciers Bestellen via websites van leveranciers Dat betekent direct bestellen buiten Aleph om, mogelijk door vakreferenten Ontvangen records Import routine maken voor inlezen in Aleph van bestelinformatie zoals ordernummer, budget, prijs Approval plans
Gebruik van ontleningsbronnen Ontlenen vanuit Aleph GGC blijft belangrijke bron Worldcat krijgt een belangrijkere plaats als bron Koppelingen maken met andere bronnen Nationale bibliotheek van China Nationale catalogi, bijvoorbeeld NACSIS
National library of China Titelverwerking Bestellingen in Aleph Worldcat Selection Andere databases NACSIS National library of China Aleph UB-UL Leverancier GGC NCC/IBL Worldcat Approval plan Webordering
Communicatie Weblog: http://gangvanhetdocument.weblog.leidenuniv.nl UB Nieuws Bijeenkomsten
Van harte bedankt voor uw aandacht! Vragen? e.graf@library.leidenuniv.nl