Introductie Clearinghuis Regresschades

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimale flexibiliteit in de verkrijging van royementsgegevens
Advertisements

Zeg Nee tegen agressie en geweld!
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters.
Inleiding instructie MijnSmile
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
Document Management Silicon.
TRAINING DIGITALISERING VAN FACTUURSTROMEN
Implementatie mogelijkheden voor professionele partijen
Work shop nieuwe functionaliteit Roy-data Nieuwe bevragings- en procesmogelijkheden release voorjaar 2014 Tjeerd Wierda.
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
Mobiel schademelden Het meest tastbare bewijs van vernieuwende verzekeraars Zoetermeer, november 2011.
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
Florecom en Internet bestel systeem
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Kinderen online.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Een blik op de toekomst Niels van Buren Hogeschool Rotterdam 4 februari 2011.
Sumatra WebShop Deze presentatie toont u de uitgebreide funtionaliteit, het gebruiksgemak en het eenvoudige beheer van de Sumatra WebShop Sumatra WebShop.
Hoefware Automatisering paardenhouderijen
De kracht van GAC Business Solutions
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
2011 Instant reporting | pagina 1 van x eHerkenning Stephanie Kamkes.
© de vries business consultancy, 2008
Boomerang.
Enterprise Document Management Fase
Programma Verloop van schade zonder en met tegenpartij
Workshop nieuwe release Roy-data september Agenda Aanleiding en uitgangspunten nieuwe release Roy-data 1 x nieuwe zoekfunctionaliteit, 4 logistieke.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
-> sponsors en sportclubs verdienen het samen!
Tijdelijk informatie systeem overdracht vreemdelingen
Seminar Smart reports Voor een betere klantbediening en een effectievere schadebehandeling.
Amsterdam 10 juni 2014 Digitale bankgarantie. 4.Bank stuurt contragarantie naar client 5.Bank stuurt garantie naar notaris (fax, post, koerier, )
Visie informatievoorziening
de digitale rechtsgang
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Clearinghuis Regresschades Event 24 november 2015 De kracht van vertrouwen.
Clearinghuis Regresschades Event 24 november 2015 De kracht van vertrouwen.
CED Claims for you.  Toenemende vraag verhaalservice Particulieren  Dit soort schades zijn arbeidsintensief en staan geen inkomsten tegenover  Intermediair.
Werken met JOIN UT Tom Buys Maart 2016.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Monitoring van het Sociaal Domein. Ontwikkelingen  Gemeentelijke monitor Sociaal Domein GGK VECOZO  Regionale monitor R.O.S.D.F.  Landelijke monitor.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
AM Internetcongres 2008 VolmachtBeheer Producten Interface (VPI) Achtergrondinformatie Fase 1: Koppeling centrale rekentoepassingen Voordelen voor de.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier Overzicht voor Intermediairen 19/09/2016 │1.
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier
GOUD is geld de rest krediet
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Handleiding NODR Schade App
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Transcript van de presentatie:

Introductie Clearinghuis Regresschades 10 jaar efficiënt verhalen

Doelstelling en uitgangspunten Clearinghuis Regresschades Verhogen van efficiency bij het voeren van regres bij motorrijvoertuigen Versnellen van doorlooptijd Hoe te realiseren: Maak gebruik van een electronisch platform Hanteer éénvoudig standaard proces Beperk de informatie uitwisseling Hanteer éénduidige en éénvoudige businessrules

Concept van het Clearinghuis Nieuwe situatie ‘single point off communication’ electronisch berichten goed te automatiseren beperkte set aan afspraken voor gehele doelgroep management informatie beschikbaar door registratie (sturing mogelijk) snelheid: electronische berichten Oude situatie bij bijv. 8 partijen 28 wederzijdse afspraken schriftelijke en telefonische communicatie geen bewaking op werkwijzen snelheid: poststroom H A A B C D E F G H G B CR C F D E

Processen Al het electronische berichtenverkeer is beveiligd: schademelding schademelding Verzekeraar/GA-1 Verzekeraa/GAr-2 AANMELDEN Intern schadenummer Stap 1 Verzekeraar/GA-2 melding aansprakelijkstelling aansprakelijkstelling Verzekeraar/GA-1 Verzekeraar/GA-2 AANSPRAKELIJK STELLEN Stap 2 (optioneel akkoord ja/nee) akkoord ja/nee Verzekeraar/GA-1 Verzekeraar/GA-2 gematchte schades afhandelbericht Schadebedragen Verzekeraar/GA-1 Stap 3 Verzekeraar/GA-1 AFHANDELEN afhandelbericht Verzekeraa/GAr-2 Al het electronische berichtenverkeer is beveiligd: Communicatie via internet: HTTPS (secure protocol), via de browser of XML beveiliging: digitale paspoorten en digitale certificaten

Belangrijkste business rules Vertrouwen vormt de basis: Zelf garanderen dat de hoogte van de claim correct is; Garanderen dat de aansprakelijkheid naar eer en geweten is ingevuld; Met audits bewaken van de betrouwbaarheid. Geen stukken meer over en weer sturen (expertise rapporten e.d.) Elkaar zo min mogelijk belasten; Bij verzekeraars/GA’s onderling hanteer de OVS; Alle zaken die binnen de criteria vallen invoeren in CR.

Criteria Uitsluitingen Geen letsel De regresvoerende partij heeft een casco dekking Er zijn twee motorrijvoertuigen betrokken + evt een aanhanger/caravan (nog niet OVS 3b) Casco schade is niet hoger dan 50000 euro Er is geen sprake van een wam uitsluiting De betrokken voertuigen zijn voorzien van een Nederlands kenteken.

Hoe werkt het? beginscherm

Een nieuwe regresvoering opstarten, het aanmeldbericht

De verplichte gegevens + het schadenummer

Vervolgens de aansprakelijkheid opgeven

Hetgeen leidt tot dit resultaat Opvoeren van het Eigen aansprakelijk-heidspercentage

Vervolgens het overzichtsscherm bij de tegenpartij

Geef de aansprakelijkheid op Je geeft je eigen Aansprakelijkheids- Percentage op

Overeenstemming leidt tot de status ‘afrekenen’ De aansprakelijkheids-percentages moeten samen 100% zijn

Terug bij de verhalende partij

Moeten de bedragen nog worden opgevoerd Casco schade mag maximaal 50000 euro zijn

Waarmee de regresvoering gereed is voor afhandeling

De eindafhandeling gebeurt via het scherm clearing

Achteraf kunnen ook nagekomen bedragen worden opgevoerd

Management info, voorbeeld Verzekeraar In behandeling Afgehandeld UitDeTijd Gelopen NietAkkoord/ Na Max aantal Voorstellen Administratieve uitval

Management informatie, voorbeeld Verzekeraar Aantal dossiers in period melder Periode RolTegen partij Niet in EEN keer tot over- eenstemming Gemiddelde Doorlooptijd Inwerkdagen (uitval en afgehandeld) Openstaande dossiers > 6 Weken dossiers > 12 Verzekeraar Aantal dossiers in periode melder Aantal dossiers in periode tegenverzekeraar Niet in EEN keer tot overstemming Gemiddelde doorlooptijd in werkdagen (uitval en afgehandeld) Aantal openstaande dossiers > 6 Weken Aantal openstaande dossiers > 12 Weken

Besparingen en voordelen Geen poststromen met bijbehorende copieer en scan werkzaamheden en fysieke archivering; Efficiënter door beperkte hoeveelheid informatie die wordt gecommuniceerd; Niet meer overkloppen van gegevens bij integrale koppeling; Doorlooptijdverkorting per dossier door centrale procesbewaking, management info en agenda functie; Gezamenlijk blijven zoeken naar win-win situaties in een gebruikersgroep en een klankbordgroep; Besparingen tot 25 euro per regresvoering; Meer tijd voor de klant.

Clearinghuis tot nu toe Start Clearinghuis medio 2003; Onderlinge spelregels geoptimaliseerd; Systeem geoptimaliseerd; 94% van de schadeverzekeraars en gevolmachtigden zijn aangesloten. 75% van de rechtsbijstand verzekeraars is aangesloten Clearinghuis gereed gemaakt voor alle volmachten, geïntegreerde koppeling bij CCS, Unit4 en ANVA; Automatische berekening van de Buitengerechtelijke kosten Jaarlijks 125.000 regresvoeringen

Kosten Alleen variabele kosten: 1.50 euro per regresvoering 2.00 euro indien gebruik wordt gemaakt van een geïntegreerde koppeling met CCS, Anva of Unit4agresso Entreefee 13,6 cent per verzekerd kenteken voor verzekeraars of 5000 euro voor een grote rechtsbijstandverzekeraar

Geïnteresseerd? Kijk verder op www.seps.nl Stuur een e-mail naar stafbureau@seps.nl Telefoonnummer 079-3229867 Wij maken graag met u een afspraak!